תעשיית הטלקום העולמית משנה את פניה במהירות מדהימה

נכסי מידע הם הסחורה החמה ביותר בבורסה העולמית של המוצרים - היום, מחר וגם בעתיד, ויפה שעה אחת קודם

צריך להיות כאן, בעיר היפהפייה הזו (והקרה מאוד השבוע), כדי להבין את ממדי השינוי אותו עוברת תעשיית הטלקום העולמית. המדובר בשינוי חד ומהיר, כמעט כמו העברת קילו-בייט של מידע ברשת בעלת קצב העברה של 100 ג'יגה – וזו לא אילוסטרציה מוגזמת.

קילומטרים רבים של הליכה בין מאות רבות של ביתנים שהקימו מיטב היצרנים בארץ ובעולם, משדרים מסר אחיד וברור: אנחנו יודעים להפוך נתונים לכסף. לא עוד מכונות מדהימות שיודעות לספק ביצועים מרשימים, אלא איך להכיר את הלקוח טוב יותר דרך הפרופיל שלו, כפי שנלכד ברכיבי החומרה הפיזיים של רשת התקשורת. המדובר במגוון אדיר של חברות: החל מענקי טלקום ותיקים, דרך מובילי שוק היסטוריים ועד אחרון הסטארט-אפים.

לרגל האירוע המכונן הזה, יש בכוונתי להמליץ למארגני ועידת MWC (ר"ת Mobile World Congress) להותיר את ראשי התיבות על תילם, אבל לשנות את ה-Mobile ל-Monetization. מעתה יש לומר Monetization World Congress.

כמי שמצוי ברזי הבינה העסקית, חקר הנתונים ועולמות ה-Big Data מזה שנים רבות, הכנס הנוכחי היה משמח ביותר עבורי. לראשונה מזה זמן נראה כי יש ברכה בעמלנו. החשיבות האדירה של ניתוח והבנת הנתונים שנצברים בארגונים, הפכה למוקד העניינים – ולא האופן בו הם נאספים או מיוצרים. זה לא דבר של מה בכך, לראות איך תעשייה שלמה, שבמשך עשרות שנים משמשת כקטר ומובילה את העולם הטכנולוגי כולו תוך שאיפה למושלמות תפעולית (Always On) ולשיאים של חדשנות ויצירתיות אין קץ, הצליחה לסנתז את עולם המונחים שלה לכדי מסר אחד ויחיד: Data Monetization.

על מנת להבין את מהות השינוי, חייבים לראות את התמונה הכוללת:

1.    התחרות בין יצרני החומרה המשמשת את רשתות התקשורת שוברת שיאים. רכיבי חומרה יקרים ומתוחכמים שעלו פעם הרבה מיליוני דולרים, הפכו לסחורה ככל הסחורות.

2.    הצמיחה המטאורית של היצרנים הסיניים, שמשקיעים הון עתק בשיפור איכות המוצרים מידי יום ועדיין מספקים מוצרים סבירים במחיר שאינו בר תחרות ובתנאי תשלום מפליגים, מספקים ללקוח הצעה שכמעט ולא ניתן לסרב לה.

3.    העולם של היום הפסיק להתעניין בטכנולוגיות, טובות ככל שיהיו – ושלא יספרו לכם אחרת. העולם שינה את הרגלי הצריכה שלו ועבר לקנות ערך (Value). טכנולוגיה מרתקת הוא יקנה בפעם אחרת, לכשיתאפשר לו להוציא כסף על מותרות, כמו פעם.

אז איך עושים את זה? כיצד הופכים מידע שמיוצר על ידי מכונות ורכיבי רשת, לערך מוסף ללקוח ששווה כסף? להלן דוגמה מעניינת אחת מיני רבות: חברות טלקום רבות מייצרות רכיבי רשת פיזיים אשר לוקחים חלק בתהליך המאפשר שיחה סלולרית, ומותקנים בחברות סלולר שונות.

כל רכיב מייצר רשומות CDR בתדירות גבוהה (סדר גודל של מאות אלפי רשומות מידע מיוצרות בשנייה בכל אחת מהחברות הסלולריות בישראל, למשל). בין סוגי המידע שקיים בקבצים אילו, אם מנותח כראוי, מכיל למשל פילוח מאוד מדויק של משתמשים לפי סוגי מכשירים ברזולוציית זמן מדויקת של היממה, כמות צריכת רוחב פס עבור כל מכשיר מכל סוג ועוד מגוון רב של פרמטרי צריכה ושימוש של שירותי הרשת על ידי הצרכנים השונים. ניתוח והבנת מידע מהסוג הזה, מאפשר לחברת הסלולר לבנות פרופילים מורחבים ומדויקים ביותר של לקוחות, המסייעים בבניית תכניות ושירותים ייעודיים לקהלי יעד שלא היו ידועים עד כה, וברמת דיוק גבוהה ביותר של התאמת ההצעה ללקוח. בקיצור, מדובר בהגדלת המכירות, כלומר בכסף.

זהו מהפך של ממש, והוא לא מתרחש רק בשוק הטלקום. נכסי מידע הם הסחורה החמה ביותר בבורסה העולמית של המוצרים – היום, מחר וגם בעתיד, ויפה שעה אחת קודם.

גיל נזרי הוא סמנכ"ל הפיתוח העסקי העולמי בנס טכנולוגיות וממונה על פתרונות ה-Big Data וחקר הנתונים בקבוצה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים