השבוע שהיה

שלושה אירועי אבטחת מידע בלטו במיוחד השבוע, עשרות אלפי חובבי גאדג'טים נהרו לברצלונה ועמוס שוקן הבהיר לקוראיו שעל תוכן איכותי צריך לשלם - אפילו אם צורכים אותו באינטרנט

השבוע שמסתיים היום (ה') ננעל בכנס GOVSEC2013 המרשים, שנערך במרכז הכנסים אווניו. בהתאם לשמו, עסק הכנס בנושא הסייבר על היבטיו השונים. בשנה שעברה התקיים הכנס השנתי על רקע הדיבורים הבלתי פוסקים על האיום האיראני, שנקשר באופן אוטומטי לנושא הסייבר. השנה, דיברו בכנס על סייבר נטו, או ליתר דיוק במטה הסייבר הלאומי, על הזוויות השונות שלו.

גם מוקדם יותר השבוע עסקו כלי התקשורת באבטחת מידע, בעקבות הפריצה לביתו של אחד מבכירי הקריה למחקר גרעיני, שהדאיגה את כולם בשל המידע הרגיש שיש ברשותו. שוב ושוב דובר על הצורך בערנות מקסימלית ויצירתיות בכל הקשור להתקפות וגניבות.

עוד למדנו השבוע שאנו מצויים בעיצומו של גל גניבות טלפונים חכמים וטאבלטים. אין פלא: אל כנס המובייל השנתי בברצלונה, בו השתתפו גם מאות ישראלים, נהרו עשרות אלפי אנשים, שהגיעו לראות את הפיתוחים האחרונים בתחום. התצוגות המרהיבות באירוע הוכיחו שוב, כי הטלפון החכם הוא המלך והוא הרכיב העיקרי שבאמצעותו אנו מתקשרים זה עם זה. לכך, כמובן, יש גם השלכות גדולות על תחום אבטחת המידע.

אין ספק שהידיעה המעניינת ביותר של השבוע היתה החשיפה של סימנטק (Symantec), לפיה התולעת סטוקסנט (Stuxnet), שתקפה מחשבים של תוכנית הגרעין האיראנית ושיתקה פעולתן של צנטריפוגות, החלה לפעול הרבה לפני ששמענו עליה, אי שם בשנת 2005 – הרבה לפני שדיברו על המושג סייבר.

בשבוע הבא יתחולל מהלך דרמטי במיוחד בשוק התקשורת הישראלי: עמוס שוקן, מו"ל עיתון הארץ, הודיע לקוראיו כי אם הם ירצו להמשיך ולגלוש לאתרי החדשות של הארץ, יהיה עליהם לשלם תמורת השימוש. הסיבות מובנות: מצבה של העיתונות המודפסת הולך ונעשה קשה יותר ויותר. אופי צריכת המידע של הציבור משתנה, ועובר לאינטרנט – שם התרגלנו במשך שנים שלא צריך לשלם תמורת תוכן. שוקן רוצה לשבור את הנוסחה הזו של תכנים בחינם, ומבקש מקוראיו לעשות את מה שהם עושים באתרים בחו"ל: לשלם עבור תכנים טובים.

האם זה יתפוס? האם בעקבות שוקן ילכו מו"לים נוספים, ובכך יחל עידן חדש בתחום המידע הדיגיטלי בישראל? האם הפלטפורמות הדיגיטליות ערוכות לכך? האם תמורת דמי המנוי שישלמו הקוראים הם יקבלו את המיטב? לאף אחד אין כרגע תשובות לשאלות הללו. מה שבטוח הוא, ששוקן הוא מו"ל ותיק, שמבין בעסקים ומכיר את השוק. לכל מי שממהרים לפסול את המהלך ולהתייחס אליו בביטול ובסקפטיות, הייתי מציע להמתין בסבלנות.

שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים