שר האוצר, יובל שטייניץ: "מצב ההיי-טק הישראלי טוב אולם יש בו בעיות והממשלה מודעת להן"

"קיים מחסור בכסף ויש ירידה בייצוא, אבל אלה ייפתרו כשהשווקים בעולם יתאוששו, מאחר שישראל היא מרכז טכנולוגי גלובלי", אמר שר האוצר בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "הממשלה החלה לטפל בבעיות של הענף, ואני משוכנע שהממשלה הבאה תמשיך בכך" ● הוא הבטיח, כי הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה לא יכללו קיצוץ בתקציב המדען הראשי

"הממשלה מודעת היטב לבעיות של ענף ההיי-טק, והתחלנו לטפל בהן. קיים מחסור בכסף ויש ירידה בייצוא, אולם אלה בעיות זמניות, שייפתרו כשהמצב הכלכלי העולמי ייעשה טוב יותר. ברגע ששווקי העולם יתאוששו, ניתן יהיה לגייס כסף ולהגדיל את הייצוא, מאחר שישראל היא מרכז טכנולוגי גלובלי, מרכז חדשנות עולמי, והעולם מכיר בכך. הייתי אומר שמצב ההיי-טק הישראלי טוב", כך אמר שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בראיון לאנשים ומחשבים.

לדברי שטייניץ, "הטיפול בענף צריך לבוא משתי זוויות: טיפול לטווח הקצר, כדי לאפשר לענף להתגבר על הבעיות הנוכחיות שלו – מחסור בכסף וירידה במכירות, וטיפול בבעיות המבניות של הענף, כגון מחסור בכוח אדם ובניית מערך מימון יציב, שיהיה טיפול ארוך טווח".

"הטיפול המיידי בייצוא אינו מיוחד לענף ההיי-טק וכבר נקטנו כמה צעדים כדי לעודד את הייצוא, על ידי סיוע ליצואנים כדי שיגונו את שווקי היעד שלהם", אמר שר האוצר. "הממשלה מעודדת הגדלת הייצוא למדינות עם קצב צמיחה גבוה כמו סין, הודו וברזיל. לצורך זה הגדלנו את הנציגויות המסחריות שלנו בסין ובהודו, והקמנו קרן לעידוד השיווק למדינות אלה. הקרן מסייעת במימון השירותים של יועצים מקומיים ועוזרת בעבודות שיווק שונות, כמו הנשכרת משרדים ומחסנים".

הוא אף התייחס לתקציב המדען הראשי ואמר, כי על אף הקיצוצים הצפויים בקרוב בתקציב המדינה, תקציב המדען הראשי לא יקוצץ, "שכן הוא הערוץ העיקרי להעברת תקציבים לענף ההיי-טק".

האם אתה מודע לכך שב-10 השנים האחרונות, התקציב הריאלי של המדען הראשי פחת לכחצי?
"נכון שהוא ירד, ביחס לתקציב. אני רוצה גם לציין שבארבע השנים האחרונות התל"ג, למשל, גדל ב 14.7% ואילו הגידול השנתי בתקציב הקבוע בחוק היה קטן הרבה יותר. לצערי, זה ימשיך להיות כך".

למדען הראשי יש תוכנית להצמיד את התקציב שלו לגידול בתל"ג. האם אתה תומך בזה?
"יש לבחון את זה, מאחר שיש מספר דרכים להגיע לפתרון יעיל לבעיית מימון הענף ויש לבחון את כל הדרכים הללו לעומק. לפני שנה יצאנו עם התוכנית של חיים שני, אז מנכ"ל משרד האוצר, כדי לסייע להיי-טק. הקמנו מסגרת כדי לעודד את המשקיעים המוסדיים להשקיע בענף, ובמיוחד בחבורת סטארט אפ. כמו כן, הקמנו מסגרת לעידוד ענף מדעי החיים, עודדנו, באמצעות הטבות מס, מיזוגים ורכישות בתוך ישראל, על מנת שיהיו יותר קבוצות טכנולוגיות גדולות, כמו נייס וצ'ק פוינט (Check Point). מעל הכול, אנחנו מטפלים במחסור בכוח האדם הקיים בענף על ידי עידוד חזרתם של יורדים ישראלים בתחום, עם הטבות שוות הכוונה למדענים, מתכנתים, מהנדסים ואנשי מחשבים מכל הסוגים. בנוסף, אנחנו פועלים כדי לשפר את מערך הכשרת אנשי ההיי-טק בארץ. תמיד אפשר לעשות יותר, אך במסגרת המגבלות התקציביות, לא ניתן לומר שלא עשינו לקידום הענף".

לסיכום אמר שטייניץ, כי "כשהקמנו את הממשלה הנוכחית, קבענו לנו עקרון לשמור על קצב הצמיחה של המשק. ההיי-טק הוא מרכיב חשוב בקצב הצמיחה ולפיכך, חובה עלינו לשמור עליו. אני משוכנע שגם הממשלה החדשה שתקום תדע לשמור על ההיי-טק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיא

    מה עם כל עובדי המיחשוב במגזר הציבורי שמועסקים דרך חברות קבלן ונופלים בין הכיסאות ? אנחנו נחשבים לעובדים סוג ב במשרדים ובחברות הקבלן לגולגלות... שיטת ההעסקה הזאת היא בזויה ויש להפסיק אותה. אני מכיר עובדים שמועסקים כך כבר 15 ו- 20 שנה וזה פשוט לא הגיוני...

אירועים קרובים