גרמניה: חוק חדש מגן על זכויות יוצרים באינטרנט של מוציאים לאור

"חוק זכויות העזר" קובע, כי גרמנים שירצו להשתמש בתכנים של מוציאים לאור באינטרנט, ובכלל זה מנועי חיפוש שמציגים גם קטעים מעיתונים, יצטרכו לשלם על כך ● עם זאת, מומחים העריכו שאין לחוק הזה שיניים על מנת לגרום למנועי החיפוש לשלם על כך ● החוק זכה להתנגדות של מפלגות באופוזיציה ושל גוגל, שטענו שהוא חותר תחת חופש המידע ופוגע בכלכלה הגרמנית

גרמנים שירצו להשתמש בתכנים של מוציאים לאור שמצויים באינטרנט יהיו צריכים מעתה לשלם עליהם – כך קובע חוק חדש שחוקק הפרלמנט הגרמני. החוק הזה חל גם על מנועי חיפוש ברשת שמציגים קטעים מעיתונים, אולם מומחים העריכו, כי אין לחוק הזה שיניים על מנת לגרום למנועי החיפוש לשלם על כך.

החוק, המכונה "חוק זכויות העזר", נובע ממצבם של העיתונים בגרמניה, שכמו עיתונים במקומות אחרים בעולם נאבקים למצוא מקורות חדשים של הכנסות, עקב הנהירה – של הקוראים והמפרסמים כאחד – לאינטרנט. הוא חוקק לאחר שנים של ויכוחים, שבהן ניסתה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, להביא לאישורו, אולם נסוגה מכך עקב לחצים של לוביסטים, עורכי דין ואחרים, שטענו שהחוק יחתור תחת חופש המידע. יש לציין שמרקל עומדת בפני בחירות, שיתקיימו בספטמבר הקרוב.

אחת המתנגדות הבולטות לחוק החדש היא גוגל (Google). ענקית החיפוש פרסמה קמפיין בעיתונים גרמניים ואף הקימה אתר אינטרנט לצורך כך, שנקרא "הגנו על הרשת שלכם". באתר הביעה גוגל תמיכה בהתנגדות לחוק, בטענה שמשמעותו פחות מידע לצרכנים ועלויות גבוהות יותר עבור החברות. קיי אוברבק, מנהלת תקשורת בגוגל, אמרה ש-"אין צורך בחוק ואף לא היגיון. הוא מכביד על החדשנות ופוגע בכלכלה ובמשתמשי האינטרנט בגרמניה".

בחוק צוין שמנועי חיפוש יוכלו לפרסם תכנים ללא עלות, כל עוד מדובר ב-"מילים פרטניות או פיסות טקסט, כמו כותרות" בלבד. אם הם ירצו לפרסם תכנים נרחבים יותר, יהיה עליהם לשלם על כך. עם זאת, מפלגות באופוזיציה הגרמנית טענו שניסוח החוק עמום ועלול להוביל לכך שבתי המשפט ייאלצו לפסוק בעניין במקרים רבים.

מפלגות האופוזיציה עדיין יכולות לחסום את החוק בבית העליון של הפרלמנט הגרמני, שבו לממשלה אין רוב. חברי מפלגת הירוקים כתבו באתר המפלגה, כי "עדיין כלל לא ברור מי אמור להיות מוגן ממי ולמה בכלל יש את החוק הזה". הם ציינו שהחוק אינו משרת – לא את המוציאים לאור, הקצרים במזומנים, ולא את זרימת המידע.

לעומת זאת, איגוד המוציאים לאור הגרמני קידם את החוק בברכה וציין שהוא "יסוד חשוב ביצירת מרחב חוקי בעולם הדיגיטלי". לטענת האיגוד, מנועי החיפוש משיגים את רוב ההכנסות שלהם מפרסום מקוון וחלק ניכר מהן מושג ישירות ובעקיפין מגישה חופשית לחדשות או למוצרי תוכן בידורי של המדיה.

יצוין שבחוק מוצהר במפורש שאין בכוונתו להגן על העיתונים מהשפעת השינויים המבניים המתרחשים בשוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים