בית חכם לכולם?

למעלה מ-225 חברות הציגו ב-CeBIT 2013 פתרונות חדשים לתחום הבית החכם ● אחת מהן אפילו מציעה טכנולוגיה שמאפשרת להוזיל את המחיר ב-90%

נושא מיחשוב הבית, המכונה גם "בית חכם", נמצא בחיתוליו בישראל. מחיר התקנת בית חכם מאפשר רק לאלפיון העליון להתקין מערכת מסוג זה בביתם. בנוסף, אף בית חדש לא נבנה עם תשתיות לבית חכם – עובדה מפתיעה למדי, לאור הטכנולוגיה המתקדמת בכל תחומי החיים בישראל. CeBIT 2013  – תערוכת ה-ICT הגדולה בעולם שנערכת השבוע בהנובר, סיפקה את הבשורה שמבטיחה שבית חכם יהיה נחלתם של רבים בקרוב, עם למעלה מ-225 חברות שהציגו השבוע את חזונן בנושא.

המחלוקת העיקרית בתחום היא על הטכנולוגיה – רשת אלחוטית או רשת דרך החשמל? רשת אלחוטית משמעותה התקנת ראוטר ייעודי של החברה המספקת את השרות, והוא מקושר לכל יחידות הקצה – מפיל ומנתק אותן. לאחרונה החלו מספר חברות, גם הן בעזרת ראוטר ייעודי, להעביר את האינפורמציה דרך החשמל בבית. הן ייעלו את השיטה במעט, אבל לא חסכו בעלויות.

שתי חברות הציגו ב-CeBIT פתרונות חדשניים שמוזילים את העלות באופן משמעותי. אחת מהן המציאה שיטה שבה גם הנתיכים בארון החשמל מהווים חלק מהמערכת, כאשר האינפורמציה עוברת דרך הנתיכים לכבלי החשמל ומשם לנקודות אותן רוצים להפעיל. שיטה זו הורידה את מחיר ההתקנה מסדר גודל של מאה אלף שקלים, לכ-עשרים אלף שקלים לדירה.

אולם, חברה חדשה מאיימת לכבוש את השוק, בזכות עלות של אלפי שקלים בודדים לבית שלם. השיטה שלה מבוססת על מערכת תוכנה היושבת בענן – משם הם מנהלים את הבתים של כולם. הפעלת המערכת מתאפשרת מכל טלפון חכם העובד עם iOS, אנדרואיד (Android) וחלונות פון 8 (Windows Phone 8). הרכיבים שמותקנים בשקעים זולים להפליא, ולכן יש שתי אפשרויות: להחליף את התקע הקיים (כמו שעושות כל החברות), או פשוט להכניס לתקע רכיב חיצוני שמתקשר עם המוצר אותו רוצים להדליק או לכבות.

המדובר במערכת חכמה במיוחד. כך, אם בזמן פעולת המזגן מבקשים לפתוח חלון סמוך, ניתן לגרום לכך שהמזגן יפסיק את עבודתו או יחליש את העוצמה באופן אוטומטי. עם סגירת החלון, המזגן יחזור למצב הקודם.

עלותה של מערכת מסוג זה עתידה לעמוד על פחות מאלף יורו, בתוספת תשלום שנתי לשירות הענן בסך חמישים יורו. זו כבר בשורה לכולם, מכיוון שניתן להתקין מערכת זו גם בבתים ישנים – ומבלי להחליף את כל השקעים בבית.

עפר גור-אריה, מנכ"ל איקרוס ואביו, הוא מומחה לפתרונות יצירתיים ויועץ מיחשוב

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חדשהוט

    יש היום תחרות רבה ופתרונות מאוד זולים לבית חכם

  2. sgi

    כתבה סתמית ולא מקצועית. פירוט מאוד דל של פתרונות ובנוסף למה לא מציינים את שם החברות?

אירועים קרובים