עבודה מהבית: כישלון ניהולי או חוסר אמון בעובדים?

החלטתה של מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו!, לאסור על עבודה מהבית, הציתה ויכוח ער בעולם ההיי-טק על יתרונות העבודה מרחוק – לעובד ולמעביד ● ההשלכות של ההנחיה הבעייתית הגיעו עד לקומברס הישראלית, שהוציאה הוראה דומה ● מדוע האיסור יפגע, בסופו של דבר, במנהלי החברות?

מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו! (!Yahoo), עלתה לכותרות בשבועות האחרונים בעקבות הנחייתה לבטל את האפשרות של עבודה מהבית. ההחלטה פתחה ויכוח ער ברשתות החברתיות בנוגע להרגלי העבודה המקובלים. התגובות הגיעו מכל צבעי הקשת. יש שטענו כי זוהי פגיעה קשה בסיכויי אמהות עובדות להמשיך ולהחזיק בקריירה, אם לא יאפשרו להן להשלים שעות עבודה בבית, אחרי שהן משכיבות את ילדיהן לישון. מאידך זעקו הגברים, אשר טענו כי זה יפגע בחיי הנישואים שלהם, המבוססים על שוויון בנטל הטיפול בילדים והרצון להיות יותר שעות עם המשפחה.

ביקורת אחרת נשמעה ברמה המקצועית. היכולת לעבוד מרחוק, שהחלה בזכות טכנולוגיית התקשורת שאיפשרה זאת, הפכה את העובדים להרבה יותר פרודוקוטיביים מבחינת המעביד: רובם עובדים שעות רבות, מהבית, מבלי שהם מקבלים בפועל תגמול על כך. יש אינסוף נימוקים מדוע החלטה זו של יאהו! היא שגויה, הזויה וכנראה גם שלא תצלח. אבל מעבר לכל היא משקפת שני אלמנטים מאוד מטרידים. עבודה מרחוק מבוססת על אמון בעובד, שמצהיר כי אמנם אינו מגיע לעבודה – אך יעשה את המוטל עליו מהבית. יש דרכים לבדוק זאת, אבל אם מעביד מגיע למסקנה כי הוא לא מאמין לעובד שטוען שעובד מהבית, משמע קיים בחברה שלו משבר אמון חמור. יותר מכך: ההחלטה למנוע לחלוטין עבודה מהבית, להוציא כאמור את משבר האמון ביאהו!, מעידה על כישלון ניהולי של המנכ"לית והמנהלים מתחתיה. מנהל טוב יודע למדוד את התפוקות של עובדיו ולשלוט בכל מה שהם עושים – לא משנה היכן הם נמצאים, ובלבד שהם מייצרים את התפוקה הנדרשת.

עבודה מרחוק נחשבת לאחד היתרונות היותר גדולים כאשר דנים בתרומתו של האינטרנט לחברה האנושית. לא רק ברמת הגמישות הניהולית שהוא מאפשר למקומות עבודה, אלא בתרומתו לחיסכון בנדל"ן, בדלק, בעומסים על תנועה ותחבורה ציבורית, תרומתו לסביבה ירוקה, ועוד. ענף ההיי-טק כמעט מזוהה ברמת מיתוג לעבודה מרחוק, עבודה מהבית, עבודה בשעות גמישות, זאת ללא שום חשבון לשעות עבודה מקובלות.

מעבר לנימוקים אלו, ההחלטה של מנכ"לית יאהו! היא שגויה ברמה הטקטית. אין גוזרים גזירות שהציבור לא יוכל לעמוד בהן. ואם אין ברירה, הרי שעושים זאת תוך הבנה, הידברות, בהדרגה, תוך איתור נקודות תורפה שבהן עובדים חייבים להיות פיזית לבין מחלקות אחרות, שם נוכחות שכזו אינה מעלה ואינה מורידה. הודעה חד צדדית כזו גורמת קודם כל לחוסר שביעות רצון מצד כל העובדים, שעלולה להתבטא בירידה בתפוקה. בטווח הארוך, היא עלולה לגרום לחלק מהעובדים לעזוב את מקום העבודה לטובת מקומות אחרים, ששם לא מונעים מהם לעבוד מרחוק. אילו מנכ"לית יאהו! היתה לוקחת נייר ועיפרון, ומחשבת כמה עולות התגובות הנזעמות של העובדים והצורך בגיוס אנשים חדשים שיזדקקו לעקומת לימוד ארוכה, היא בוודאי היתה מבינה את הטעות שעשתה. שלא לדבר על הנזק התדמיתי שנגרם לחברה בעקבות פרסום ההנחיה.

ההחלטה עלולה לגרום לאפקט דומינו. זמן קצר לאחר פרסום המכתב של מאייר, קראנו שקומברס (Comverse) הישראלית מתכוונת להוציא הוראה גורפת דומה. גם היא זכתה לקיתונות של ביקורת. עתה, קומברס זקוקה יותר מכל לעובדים טובים ומרוצים, שיש להם אפשרות לעבוד בשעות גמישות. התקופות הקשות שעברה החברה, שהגיעו בגלל הסתבכויות של היו"ר קובי אלכסנדר, מחייבת עבודה מאומצת של כל העובדים. הדבר האחרון שהם היו צריכים לשמוע כעת הוא שיותר לא יוכלו לצאת מוקדם מהעבודה כדי לקחת את הילד מהגן ולהשלים את המשימה מאוחר יותר.

התומכים בהחלטתה של מאייר מתבקשים לעיין בסקר מקיף שערכה אוניברסיטת ג'ורג טאון שבוושינגטון; הסקר בדק את עמדתם של העובדים לגבי שעות גמישות, עבודה מרחוק, ועוד. באופן לא מפתיע, 80% מהעובדים אמרו כי הם היו מאוד שמחים לקבל תנאי עבודה בשעות גמישות, קרי גם עבודה מהבית. רק 40% מאלו שכבר עובדים מהבית חוששים כי ריבוי שהייה בבית עלול לפגוע להם בקריירה.

השורה התחתונה: העולם צועד לעבר גמישות ניהולית במקומות עבודה רבים, בזכות הטכנולוגיה שמאפשרת תקשורת עם מקום העבודה מכל מקום ובכל פינה בעולם. הנהלות שינסו להילחם בתופעה זו ימצאו את עצמם מהר מאוד בלי עובדים, שבקלות יעברו לחברות מתחרות. ואם ביאהו! עסקינן, מפליא שהגברת מאייר לא בדקה מה קורה אצל המתחרים. אצל גוגל (Google), למשל, זה עובד מצויין!

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. א. ב.

    אי אפשר לעצור את ההתפתחות הזאת. כדאי שהמנהלים יבינו את זה אחרת ישארו מאחור.

  2. מודי

    אדם צריך להיות מונחה משימה ולא מונחה שעות עבודה. ברגע שארגון יפנים שהעובדים שלו הם מונחי משימה אזי יהיה לו הרבה יותר קל לקבל את העובדה שהם יכולים לעבוד מהבית. ישנן היום טכנולוגיות לביצוע ישיבות דרך המחשב לא חייבים להיות פיזית במקום העבודה.

אירועים קרובים