השבוע שהיה

השבוע החולף עומד בסימן של שינוי – אפיפיור חדש הוכרז בוותיקן, אבל בישראל הציפייה היא לקואליציה החדשה, שתאלץ להתמודד עם אתגרים בענף ההיי-טק ● בכנס לשכת מנתחי המערכות התייחסו לאתגרים אחרים, אלו של המנמ"ר בעידן הנוכחי: טשטוט הגבולות המוחלט בין טלקום ו-IT וכן איומי הסייבר, מזמינים לפתחו של המנמ"ר עבודה בלתי אפשרית ● ואפשר להיות אופטימיים: בינתיים, דו"חות הסיכום של 2012 מעידים על יציבות הענף

עשן לבן היתמר אתמול (ד') מארובת הקפלה הסיסטינית שבוותיקן. המשמעות היא שמיליארדי נוצרים בעולם זכו באפיפיור חדש. כמה שעות לפני כן, יצא עשן וירטואלי מחדרי המו"מ של מרכיבי הקואליציה, שהצביע על מה שמסתמן כממשלה חדשה, שתוכרז עד יום א' לכל המאוחר ותכלול הרבה מאוד פנים חדשות. כולם יבחנו על פי מבחן התוצאה, בין היתר בטיפול ובמענה לאתגרים שונים שקיימים במגזרים במשק, כמו זה של ההיי-טק והטכנולוגיה.

כמו בממשלות קודמות, גם הפעם אף אחד לא התאבד על תיק המדע – כנראה יימסר ליאיר שמיר או לחבר מפלגה אחר מישראל ביתנו – וגם על מקומו של משה כחלון במשרד התקשורת אין קופצים רבים. אם הוא יאויש בכלל, זה יהיה במסגרת "פיצוי ניחומים" שראש הממשלה יעניק לכמה משריו הבכירים לאור המצוקה והמחסור בתיקים.

אבל מעבר למשא ומתן על הרכבת הממשלה, השבוע הזה שפע בכמה כנסים מרכזיים, כפי שמקובל בתקופה זו, ערב חגי האביב: הכנס השנתי של לשכת מנתחי המערכות, שהופק לראשונה השנה על ידי אנשים ומחשבים; כנס הרצליה המסורתי, שעסק כמובן בנושאי הסייבר למיניהם; והכנס השנתי של מנהלי המיחשוב בשלטון המקומי, בהובלתו של ד"ר עדי קפליוק – יו"ר פורום המנמ"רים.

כנס לשכת מנתחי המערכות עסק בנושא החדשנות והמצוינות בעידן שבו כל הפרדיגמות הטכנולוגיות שעליהן גדלנו בשני העשורים האחרונים קורסות בזה אחר זה. התוצאה הישירה: שינוי מהותי במעמדו ובאופי תפקידו של המנמ"ר, שהוגדר על ידי דוברים בכנס כבלתי אפשרי למעשה. שני הדוברים העיקריים שהתייחסו לנושא הזה הם זהר זיסאפל, יו"ר רד תקשורת, שתיאר את חייו הקשים של המנמ"ר בעידן שבין הענן לאיומי הסייבר. כך גם מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, שאמר כי להיות מנמ"ר בתקופה זו זו אחת המשימות הכמעט בלתי אפשריות. הסיבה היא הכאוס המוחלט שעבר על עולם ה-ICT – טשטוט גבולות מוחלט בין טלקום, IT ומה שביניהם.

החמור מכל, אמר בר טל, הוא שהמנמ"ר לא מבין כלום בתקשורת ואיש הטלקום לא מבין ב-IT. שניהם ביחד צריכים לעבוד זה לצד זה, כדי לתת מענה לאתגר האמיתי שצפוי – הקרב על היישומים בענן. ד"ר נעמי דדון הוסיפה על כל אלו אתגר לא פחות חשוב: אחריות משפטית. שכן, מנמ"רית שלא יהיו מודעים לאחריות זו, עלולים להיקלע לבעיה.

ולא לגמרי במנותק מנושאים אלו, נערך בהרצליה הכנס השנתי "כנס הרצליה" של המכון למדיניות ואסטרטגיה של המרכז הבינתחומי. באופן טבעי עסקו בו בין היתר באיומי הסייבר. האלוף במילואים אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון, אמר כי בניגוד למה שחושבים – האיומים האמיתיים הם רשתות התקשורת החשופות לאין סוף סכנות, כאשר הסייבר הוא אחד מהם. לכן, בראייה רוחבית, צריך לטפל בתשתיות הרשת ולא רק באיום זה או אחר. תחום הסייבר, הרציפות התפקודית ו-DRP עמדו גם במרכז רב שיח מרתק, שערכנו כאן בבית אנשים ומחשבים, לקראת הכנס השנתי DRP לאומי שייערך ב-30 באפריל בהפקת אנשים ומחשבים.

תא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ, לשעבר מפקד חיל הקשר, הוביל את רב השיח. במסגרתו, הביעו רוב הדוברים את דעתם, והיא כי בכל מה שקשור לתיאום, שו"ב וניהול מצבי חירום על בסיס שיתוף פעולה בין מערכתי – מדינת ישראל נמצאת נמצאת במצב לא טוב. עובדה זו משליכה על ההיערכות של הארגונים במגזרים השונים. ייתכן שכל אחד מהם עושה הכנות אצלו בבית, אבל אין שום גוף שיוביל ויראה את התמונה הכללית. הכנס שאורח הכבוד בו יהיה האלוף עוזי מוסקוביץ, ראש אגף התיקשוב, ייארח את בכירי פיקוד העורף, ראשי מוסדות וחברות תשתיות לאומיות, וכן חברות תקשורת לצד ראשי החברות הטכנולוגיות, המספקות את הפתרונות הטכנולוגיים שיאפשרו את המשך תפקוד העורף בשעת חירום.

החלה עונת הדו"חות
בסוף השבוע האחרון החלה עונת הדיווחים של החברות הציבוריות על תוצאות הרבעון הראשון וסיכום 2012. שתי החברות הראשונות שפרסמו דו"חות הן One1 ומטריקס. שתי החברות הציגו תוצאות חיוביות לשנה לא פשוטה, שהתחזיות  בתחילתה היו פסימיות. על בסיס זה יש לקוות שגם החוזים עננים אפורים מעל שמי המשק ערב התקציב והממשלה החדשה – יתבדו. שוב הוכח כי ענף ה-ICT הוא ענף יציב, המשמש ברומטר נאמן למצב המשק כולו. המצב, לפחות על פי הדו"חות של האלו, לא רע בכלל.

ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, יקיים בשבוע הבא את הכנס השנתי שלו ובסופו יציג את הדירוג השנתי של כל החברות בענף. שלושה ימים לאחר מכן, יארח שוורצקופף את כל בכירי הענף לקוקטייל השנתי על הדשא בביתו במושב בני ציון. האירוע יתקיים שלושה ימים לפני חג הפסח וחגי האביב הבאים עלינו לטובה. שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים