שר האוצר היוצא, ד"ר יובל שטייניץ: "לא ניתן לומר שלא עשינו לקידום ענף ההיי-טק"

"הטיפול בהיי-טק צריך לבוא משתי זוויות: טיפול בטווח הקצר - כדי לאפשר לענף להתגבר על המחסור בכסף והירידה במכירות, וטיפול בבעיות המבניות - במחסור בכוח אדם ובבניית מערך מימון יציב וארוך טווח", אמר השר שטייניץ בראיון לאנשים ומחשבים ● קבע: "כאשר שווקי העולם יתאוששו, יהיה ניתן לגייס כסף ולהגדיל את הייצוא"

"אני מודע היטב לבעיות של ענף ההיי-טק המקומי. אני יודע שתמיד אפשר לעשות יותר, אך במסגרת המגבלות התקציביות של המדינה – לא ניתן לומר שלא עשינו לקידום ענף ההיי-טק", כך אמר שר האוצר היוצא, ד"ר יובל שטייניץ, בראיון לאנשים ומחשבים.

לדברי השר שטייניץ, "לא מדובר על מחסור בכסף וירידה בייצוא בלבד, שכן אלו בעיות זמניות. כאשר שווקי העולם יתאוששו, יהיה ניתן לגייס כסף ולהגדיל את הייצוא, שכן אנו מהווים מרכז של חדשנות, מרכז טכנולוגי גלובלי. כל העולם מכיר בכך שיש ביקוש פוטנציאלי למוצרים שלנו. המצב של ענף היי-טק חסון".

כיצד יש לטפל בענף?
"הטיפול בענף ההיי-טק צריך לבוא משתי זוויות: האחת, טיפול לטווח הקצר – כדי לאפשר לענף להתגבר על הבעיות הנוכחיות של מחסור בכסף וירידה במכירות; השניה, טיפול בבעיות המבניות של הענף – במחסור בכוח אדם ובבניית מערך מימון יציב וארוך טווח.

הטיפול המיידי בייצוא אינו מיוחד לענף ההיי-טק: נקטנו בכמה צעדים כדי לעודד את הייצוא על ידי סיוע ליצואנים להגן על שווקי היעד שלהם. אנחנו מעודדים את הגדלת הייצוא למדינות עם קצב צמיחה גבוה, דוגמת סין, הודו וברזיל. לצורך כך הגדלנו את הנציגויות המסחריות שלנו בסין ובהודו, והקמנו קרן לעידוד השיווק למדינות אלו. הקרן מסייעת במימון השירותים של יועצים מקומיים ומסייעת בעבודות שיווק שונות, כמו השכרת משרדים ומחסנים.

לגבי הבעיות המימוניות, המדינה נמצאה במצב פיננסי דחוק, אך אין כוונה לקצץ בתקציב המדען הראשי שבמשרד התמ"ת, שהוא הערוץ העיקרי להעברת תקציבים לענף".

האם אתה מודע לכך שבעשר השנים האחרונות התקציב הריאלי של המדען הראשי פחת לכדי מחצית?
"ברור שהתקציב של המדען ירד. בארבע השנים האחרונות גדל התל"ג ב-14.7% ואילו הגידול השנתי בתקציב, הקבוע בחוק, עלה בשיעור נמוך הרבה יותר – וזה ימשיך להיות כך.

כשהקמנו את הממשלה הקודמת, קבענו לנו עיקרון: לשמור על קצב הצמיחה של המשק, כאשר ההיי-טק הוא מרכיב חשוב בקצב הצמיחה, ולפיכך חובה עלינו לשמור עליו. אני משוכנע שגם הממשלה החדשה שקמה תדע לשמור על הענף, שהוא אחד מעמודי התווך של הכלכלה הישראלית".

למדען הראשי יש תוכנית להצמיד את תקציבו לגידול התל"ג. האם אתה תומך בכך?
"זה מסוג הדברים שיש לבחון, שכן יש כמה דרכים להשגת פתרון יעיל לבעיית מימון הענף. יש לבחון את הכל לעומק. אנחנו יודעים שיש בעיה בגיוס כסף. לפני שנה יצאנו עם התוכנית של חיים שני, אז מנכ"ל משרד האוצר, כדי לסייע לענף. בנושא המימון הקמנו מסגרת כדי לעודד משקיעים מוסדיים להשקיע בענף ובמיוחד בחברות הזנק. הקמנו מסגרת לעידוד ענף מדעי החיים, עודדנו באמצעות הטבות מס על מיזוגים ורכישות בתוך ישראל. זאת, כדי לעודד גידול בחברות הטכנולוגיות הגדולות, דוגמת נייס (Nice) או צ'ק-פוינט (Check Point).

מעל הכל, אנחנו מטפלים במחסור בכוח האדם הקיים בענף על ידי עידוד חזרתם של יורדים ישראלים מהתחום, עם הטבות שוות. הכוונה היא למדענים, מתכנתים, מהנדסים ואנשי מיחשוב מכל הסוגים. בנוסף, אנחנו פועלים כדי לשפר את כל מערך הכשרת אנשי ההיי-טק בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים