מתי אנחנו ישנים?

יונתן קורפל עוסק הפעם בנתונים שמראים עד כמה רחבה הגלישה שלנו באינטרנט

יצרנית המעבדים הגדולה בעולם, אינטל (Intel), פרסמה באחרונה מסמך שמנתח את שעובר ברשת האינטרנט מדי דקה. ענקית טכנולוגיית המיחשוב מבקשת בעצם להעביר מסר אודות הגידול המדהים בצריכת שירותי הרשת, מה שיניב, מטבע הדברים, ביקוש הולך וגדל למוצריה הרלוונטיים. המסמך והתרשים המלווה גדושים נתונים רבים, אבל נדמה שרוב הכותבים והקוראים לא ירדו לעומק המשמעויות הדרמטיות הגלומות בהם.

אתחיל עם הדואר האלקטרוני. אם נתוני אינטל נכונים, הרי שמדי דקה נשלחים 204 מיליוני אי-מיילים. ליתר ביטחון אניח, כי מספר המחוברים לאינטרנט הינו 2.5 מיליארד. חישוב פשוט מעמיד את מספר דברי הדואר שנשלחים מידי יממה בממוצע על ידי כל מחובר על כ-117. כאשר מדובר על גורמים שולחים, הרי נכללים בהם גם סוכנויות שלטון ומוסדות פיננסיים המסוגלים להוציא מידי יום מאות אלפי דברי דואר, בקליק עכבר אחד. אולם, בצד מקבלי דברי הדואר המקוונים הללו, התמונה שונה לחלוטין. הממוצע התיאורטי קרוב לאין שיעור לזה המעשי. צאו וחשבו כמה דורש הטיפול היומי במספר כזה של מכתבים.

ברור שגם הרשתות החברתיות מעסיקות את כולנו לא מעט. החישוב מראה שכל אחד מהמוני המחוברים לרשת החברתית המובילה, פייסבוק (Facebook), צופה מדי יממה בממוצע ביותר משלשה דפים. אם נוסיף לכך את הרשתות האחרות, כגון לינקדאין (LinkedIn) וטוויטר (Twitter), ניווכח שמדובר בפעילות שדורשת מאתנו לא מעט זמן. על פי אותה דרך חישוב מסתבר שכל מחובר לרשת רואה בממוצע מדי יום ביומו כ-12 תמונות באתר התמונות פליקר (Flickr). יש לזכור שזהו אמנם אחד האתרים הבולטים בנישה האמורה, אך יש עוד אתרים שכאלה, גדולים כקטנים, רבים מספור. המשמעות היא שההספק היומי בתחום זה גדול לפחות בעשרות אחוזים מהמספר הנקוב.

גם תחום ההאזנה למוזיקה תובע את שלו. כל מחובר לרשת מאזין ביום בממוצע לתכנים באתר פנדורה (Pandora), למשל, באורך של יותר משתי דקות. המשמעות של ריבוי אתרי המוזיקה היא שסך כל הזמן הממוצע המוקדש להאזנה למוזיקה באינטרנט גדול במאות אחוזים מהנתון המחושב האמור.

הווידיאו כבר מזמן הוכתר על ידינו כמלך האינטרנט. באתר הגדול ביותר לעניין זה, יו-טיוב (YouTube), צופה כל אחד מאתנו בממוצע בכמעט סרטון אחד מדי יום. הואיל שסרטי וידיאו מציפים אתרים רבים והואיל שצפייה ממוצעת בסרטון נמדדת בדקות, הרי שגם כאן כולנו משקיעים כמה דקות נוספות מעבר לאמור, בכל יממה.

תחום בולט אחר הינו מנועי החיפוש, בהובלתה של גוגל (Google). אם ניקח את הממצאים לדקה ונפעיל מכפלות רלוונטיות נמצא שכל אחד מאתנו מבצע בממוצע יותר מחיפוש אחד ביום. בתוספת של הפעילות במנועים עם פעילות קטנה יותר כמו יאהו! (!Yahoo) או בינג (Bing) וכן את השימוש במנועי חיפוש פנים אתריים, המספר יותר מאשר יוכפל. ועוד לא אמרנו שום דבר על השימוש באין ספור אפליקציות שרק טעינתן הינה פעולה תובענית בזמן. לא התייחסנו כלל לקריאת עיתונים וספרים מקוונים, משחקים, צפייה בסרטים וחדשות באמצעות האינטרנט. פסחנו כאן על הסחר האלקטרוני, הלמידה הממוחשבת, העבודה המקוונת מרחוק – והרשימה עוד ארוכה.

אם נחבר את הדקות והשעות המוקדשות לכל הפעילויות שלנו כיום ברשת האינטרנט, ברור שמוצדק להניח שחלק מכובד מחיינו מתנהל במרחב הקיברנטי. אך לפני שנים ספורות, כאשר ניסיתי להסביר מגמה זו בהרצאותיי, התגובות התייחסו לדבריי כאל הגזמה של מכור לעניין. והנה, העובדות לא רק מוכיחות את מימדי השימוש ברשת על ידי אזרחי העולם, אלא גם מבטיחות התעצמות של תופעה זו. עלינו להיערך לשינוי הגדול מבעוד מועד ולהבטיח שמערכות הכלכלה, החינוך, הממשל, החוק, האכיפה וכל היתר תהיינה ערוכות מבעוד מועד למהפך. במקומותינו, טרם ניכרים הסימנים שהעניין ברור למי שנבחרו להוביל את המדינה.

תגובות

(13)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פרגית

    בצד אחד ישראל הנה מובילה בתחום הפיתוח והרעיונות יש כאן המון סטאטאפים מוצלחים. מצד שני השימוש ביומיום על ידי האזרחים ברשת האנטרנט ממש מפגר. אף הסבר ששמעתי למה זה קורה לא שכנע אותי.....

  2. גבריאל

    לדעתי הנתונים במציאות עוד הרבה יותר גדולים ומרשימים כלומר משקיעים יותר שעות באינטרנט

  3. רוזי

    לדעתי השיח הוא כבר לא כמה זמן ביום מוקדש לאינטרנט אלא כמה זמן מוקדש לפעילות פנאי, פעילות פיננסית, אקטואליה וכו, כאשר לאינטרנט יש חלק דומיננטי בכל אחת מהפעילויות

  4. חסילון

    יש כאן כמה אנשים שלא הבינו את יונתן קורפל הוא רק אמר שהעולם משתנה ושאנשים נמצאים הרבה שעות ברשת הוא לא אמר שזה לא טוב

  5. א. אומר

    זאת ועוד, אורן פרנק במאמרו השבועי המאלף ב"דה מרקר" מביא את הנתונים הבאים לגבי נפח הנתונים באינטרנט: גוגל עברה את גבול ה-100 פטה-בייט, היוטיוב הגיע כנראה לאקסה -בייט (1000 פטה-בייט!), שלא לדבר מעל מיליארד טוויטים ו-2 טריליון דקות שיחחות סלולריות ו-6 טריליון הודעות SMS - רק בארה"ב לבדה !

  6. פילפל

    אני למשל ישן בעבודה כאשר אני לא עסוק שם בגלישה בפייסבוק ובקניות מקוונות

  7. א.

    משהו מוריד את ה'שאלטר' של האינטרנט וכולנו אבודים...

  8. רון

    מאז האינטרנט החיים נעשו רדודים ואנטי חברתיים

  9. שניר

    היי יהונתן, הדוגמאות לדעתי, שנויות במחלוקת. ניתן להגיד כי אכן בילוי של :20 דק' ביום אל מול facebook ועוד 10 דק' בצפייה ב-2 סרטונים ב- you-tube ושליחת 10 מיילים מהווים בזבוז זמן של כ-שעתיים ביום (בממוצע),במידה ואכן אנו לא מבצעים פעולה משמעית כל-שהיא באחד מאלמנטים אלו. אך ניתן להפוך את דוגמאות אלה אל חלק חשוב מחיי הלימודים שלנו וכחלק בלתי נפרד ממהלך הקרייה שלנו. ניקח את אותם המספרים: שליחת 10 מיילים אל ספקים שאנו עובדים עימם, צפייה ב 2 סרטוני יו-טיוב אשר מהווים הדרכה ברורה לבעיה שנתקלנו בה, 20 דק' ב-facebook כחלק מקבוצת דיון אשר אנו משתפים בה מידע. מה שאני בעצם אומר הוא: הכל תלוי באיך אנו מנתבים את הכלים שעומדים לרשותינו ולאיזה מטרות. הרי ראינו כי פייסבוק -התחיל בעצם את המהפכה במצרים וגרם לעוד כמה מהפכות באיזור, יו טיוב- נתן במה ופרסום לאומנים שונים כדוגמת ג'סטין גייבר , והרשימה עוד ארוכה... מכאן אני מחזק את טענתה של דיקלה, שלמרות שאנו לא רואים זאת בצורה ברורה כלים אלו הפכו את חיינו לקלים ונוחים יותר- ואם ננסה לדמיין יום עבודה שבו נצטרך לשלוח מכתב בדואר אל מול לשיחת מייל. נמצא עצמינו מותשים עוד בצהריים של אותו היום. אז אולי אנו ישנים פחות, אבל זה כי אנו מתאמצים פחות.

  10. דקלה

    היי יונתן, אין ספק שאנחנו כבר חיים במרחב הקיברנטי. פלטפורמות ששימשו בעבר רק פתרון ומרחב, לכול הרעבים למידע וידע, הפכו למכתיב קצב החיים וההתנהלות שלנו. היום אנחנו לא צריכים לצאת מהבית כדי לבצע פעולות יום יומיות – החל מהזמנת אוכל, "פגישות/שיחות" עם אנשים (רשתות חברתיות/מיילים), הזמנת כרטיסים לקולנוע, תשלומי חשבונות ועוד. כמי ששייכת לדור שידע גם ימים ללא אינטרנט אני יכולה להעיד כי מדובר מצד אחד בנוחות ונגישות, חסכון זמן ויכולת להיות במספר מקומות בו זמנית ומצד שני בעולם קר ונטול נשמה. אני בטוחה כי אם היינו נדרשים לבצע את הפעולות שאנו מבצעים היום בלחיצת כפתור, שלא בעולם הווירטואלי היינו ישנים פחות. תודה על שאתה מעשיר אותי תמיד

אירועים קרובים