השבוע שהיה

השבוע החולף עמד בסימן סמליות עגומה – דווקא בימי חג ועצמאות נפרדה תעשיית ההיי-טק מאחד ממייסדיה, אפי ארזי ● בארה"ב זה התבטא עם שורה של איומי טרור, חלקם בשל מעשי האקרים וסייבר ● ובמבט לעתיד: הידיעה של גרטנר לפיה המיחשוב הקלאסי מפנה את מקומו למחשבי הלוח, מרמזת על הפיתוחים המתקדמים שתיכף יחליפו את המחשב שאנו מכירים

שבוע העבודה הקצר הסתיים לו בסימן גל טרור מטריד בארה"ב. זה החל בפיגוע בבוסטון והמשיך עם פיצוץ מסתורי בטקסס, שבשעות אלו ממש עדיין לא ברור מה מקורו. אתמול (ד') התבשרנו, תחילה בדיווחים בטוויטר (Twitter), כי חברת התעופה אמריקן איירליינס (American Airlines) סבלה מהשבתה מוחלטת של פעילותה עקב שיבושים חמורים במערכות המיחשוב שלה, בשל התקפת סייבר.

אירועים אלו מעידים, שוב, כי לטרור אין למעשה גבולות. הטרור יכול להתקיים ולהתפתח במדינות המזרח התיכון, כמו גם במרחב הקיברנטי. ישראל היא שחקן מרכזי בזירה זו: הן כמדינה שנחשבת למובילה בעולם בתחום פתרונות סייבר, והן כמדינה שחשופה לאותם פיגועים – פיזיים וקיברנטיים כאחד.

הפיגוע בבוסטון היה בעיצומו של חג העצמאות שלנו. השנה, יותר משנים קודמות, הדגישו מפקדי צה"ל וגורמים בכירים נוספים, כי התיקשוב מהווה חלק בלתי נפרד מהיכולות המבצעיות של צה"ל בכל הזירות. הגדיל לתאר זאת תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותיקשוב ראשי, שאמר כי התיקשוב מהווה מרכיב מרכזי בביטחון ישראל.

סימבוליקה מצערת נוספת נרשמה בערב יום הזיכרון, עת הלך לעולמו אחד ממייסדי ענף ההיי-טק, אפי ארזי. סאיטקס (Scitex), שהוקמה על ידי ארזי, הייתה החממה הראשונה לגידול דורות של עובדי היי-טק, שכיום מהווים את שדרת הניהול של הענף על היזמים שלו והמנהלים שלו.

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל, ספד לארזי ואמר בין היתר כי כאשר הוקמה סאיטקס, ייצוא ההיי-טק הישראלי עמד על שישה מיליארד דולרים, שעה שהיום הוא עומד על 25 מיליארד. אבל ינאי בוודאי יודע כי מאז ימי ארזי מדיניות הממשלה השתנתה מהקצה אל קצה, תקציבי המו"פ יורדים באופן קבוע והעתיד לא נראה ממש ורוד. התקציב החדש של הממשלה, שיוגש בקרוב לאישור הכנסת, לא מבשר טובות. הדרך לצמיחה של הענף נראית רחוקה מתמיד.

השבוע הזה קיבלנו אישור נוסף מחברת המחקר גרטנר (Gartner), שקבעה כי מכירות המחשבים הניידים נמצאות במגמת ירידה, ובמקומם מחשבי הלוח תופסים את הנתח העיקרי. מעבר להיבט החומרה, אנו שומעים מכיוונים שונים שעולם המיחשוב האישי עובר ממיחשוב נייד, במובן הפשטני של העניין, למיחשוב נע או מונע על ידי החושים והאיברים שלנו. כפי שאמר גדי זינגר, מנהל מרכזי המו"פ של אינטל (Intel), "אנו צועדים לקראת מהפכה – ממציאות שבה אנו מתאימים את עצמנו לממשקי המחשב השונים, המחשב על ממשקיו הרבים יתאים את עצמו אלינו". נוכל לדבר אליו, להעביר לו מחשבות ולסמן לו בידיים מה אנו רוצים. מקלדת ועכבר יהיו בתוך עשור מוצגים במוזיאון של המחשבים.

טעימה מהחזון הזה ועוד דוגמאות נוספות אפשר היה לשמוע בכנס השנתי של איגוד התעשיות המתקדמות בישראל, IATI, שנערך בסוף השבוע שעבר. כ-100 מנהלי מו"פ של חברות רב לאומיות וישראליות נפגשו עם כ-40 שגרירים מרחבי הגלובוס. היה זה Road Show מתוקתק, כזה שמזכיר מרתונים בני שבע דקות שנערכים בחו"ל במסגרת מפגשים עם משקיעים ואנג'לים. אבל את ההצגה גנב כמובן שר הכלכלה והמסחר נפתלי בנט, שהגיע במטרה לנאום לבאי הכנס. הוא עשה זאת לא לפני שהתמנגל עם האורחים – חלקם "חברים לנשק" מימי ההיי-טק שלו, בטרם עשה את האקזיט הגדול ל-RSA. בנט הצהיר, כי הממשלה שהוא חבר בה היא ממשלת סטארט-אפ, אלא שבקהל היו גם כאלה שלא ממש ידעו אם לצחוק או לבכות.

בתוך כך, היה לנו השבוע גם אקזיט אמיתי, להזכירנו שאנחנו עדיין אומת סטארט-אפים אמיתית. סייאופטיקס שבשליטת JVP נמכרה לחברה האמריקנית Avago Technologies תמורת 400 מיליון דולרים. מעניין לראות כיצד חבר הכנסת אראל מרגלית, בעלי הקרן JVP, יפעל עתה – האם יממש את האג'נדה עליה הצהיר לא אחת בבחירות האחרונות, הקוראת להעביר את מרכזי הפיתוח של החברות הגדולות והקטנות לערי הדרום ולפריפריה. שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים