מערכות של יבמ שעלו לאוויר ביום הפיגוע בבוסטון סייעו באיתור האחים החשודים

ביום הפיגוע בעיר עלו לאוויר בבניין העירייה מערכות של הענק הכחול מערכות לניהול מצלמות מעקב וידיאו ומערכות IT אחרות, שעל פי אנליסטים לתחום האבטחה שיחקו תפקיד חשוב בזיהוי האחים החשודים בביצועו ● צילומי וידיאו שהקליטה המערכת באזור בו אירעו הפיצוצים היו בין הגורמים שסיפקו רמזים חשובים עבור גורמי אכיפת החוק ושהביאו את ה-FBI להפצת תמונותיהם

מערכות לניהול מצלמות מעקב וידיאו ומערכות IT אחרות שיחקו תפקיד חשוב בזיהוי האחים החשודים בביצוע פיגוע הטרור שאירע בשבוע שעבר בבוסטון – כך על פי אנליסטים לתחום האבטחה.

ביום המרתון, בו בוצע הפיגוע, עלתה לאוויר מערכת תפעולית של יבמ (IBM) במחלקה של עיריית בוסטון לאמנות, תיירות ואירועים מיוחדים, וביל אוטס, מנמ"ר העירייה, בחן אותה באותו היום.

בראיון ל-InformationWeek סיפר אוטס, כי ביום הפיגוע הוא שהה יחד עם אנשי ה-IT של עיריית בוסטון במוקד הטלפוני שלה, שנמצא בבניין עירייה. המצלמות השונות הציגו על מסך את מסלול המרתון ושני בלוקים סביבו. באותו הזמן, כמה שעות לפני הפיגועים, אמר אוטס ש-"המטרה הייתה לנצל את המרתון כדי לקבל תחושה של מה שהמערכת הולכת להראות לנו וכיצד היא תמנף את היכולת שלנו לתאם בין אירועים שונים בעיר".

בעקבות הפיגוע, הנתונים שנאספו על ידי לוח המחוונים התפעולי הפכו להיות יקרי ערך. על פי InformationWeek, צילומי וידיאו שהקליטה המערכת באזור בו אירעו הפיצוצים היו בין הגורמים שסיפקו רמזים חשובים עבור גורמי אכיפת החוק ושהביאו את ה-FBI להפצת תמונות שני האחים.

ביום הפיגוע, המערכת לא הייתה מקושרת למשטרה ולעובדי ההצלה והחירום, אולם בכוונת העירייה להוסיף למערכת נתונים מהמשטרה, מכבי האש והצלב האדום ויכולת להזין נתוני מעקב וידיאו. לאחר האירוע אמר אוטס, כי "נשדרג את המערכת בעקבות לקחים שנפיק מחקירת הפיגוע".

אוטס ציפה שהמערכת תעזור לתאם ולנהל את המרתון בצורה יעילה יותר עוד לפני הפיגוע, במסגרת "תפקידה של העירייה לוודא שהכול הולך לפי תכנית", כך כתב בבלוג שלו בבוקר המרתון. אוטס התייחס לאתגרים שטומנת המערכת, "כמה אנשי חירום והצלה צריכים להיות והיכן?". לאחר הפיגוע הוסר הפוסט מהרשת.

"מרכז פשע בזמן אמת"
ב-2010 פתחה משטרת בוסטון "מרכז פשע בזמן אמת", המקבל הזנות וידיאו מעשרות מצלמות שהוצבו ברחובות ברחבי העיר. העירייה מרחיבה בימים אלה את יוזמת "העיר החכמה" שלה, שכוללת הטמעת חיישנים, תוכנות לניתוח ולחיזוי של יבמ, ותוכנת דיווח ביצועים של סאפ (SAP). בשנים האחרונות הציבה עיריית בוסטון מצלמות מעקב רבות בפינות הרחובות של העיר, מתחת לגשרים ובאזורי הקניות.

בוסטון היא לא העיר היחידה בארצות הברית שהטמיעה מערכות כאלה. בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 עשו כך גם בולטימור, שיקאגו, דאלאס, ניו-יורק, סן פרנסיסקו וערים אחרות בארצות הברית, לעתים קרובות במימון של הממשל הפדראלי. מומחי ה-IT העירוניים ממליצים להרחיב את השימוש במצלמות מעקב ובטכנולוגיות הקשורות אליהן. InformationWeek ערך לפני כחצי שנה סקר בקרב 200 מומחי IT עירוניים בו ציינו 58% מהם שלמצלמות, לחיישני תנועה ולהתקני בטיחות הציבור אחרים יש פוטנציאל גבוה לשיפור התפעול של העיריות ולשיפור הביצועים.

אירועים קרובים