מהירות מסחררת

יונתן קורפל עם היבטים נגזרים מפרויקט הרחבת האינטרנט המהיר של גוגל

לפני ימים ספורים הודיעה גוגל (Google) על הרחבת פרויקט האינטרנט המהיר שלה לעיר שלישית. פרויקט Google Fiber, זכרו את השם, מתיימר לספק תשתית תקשורת מהירה ביותר, המבוססת כמובן על סיב אופטי.

הכול החל בשנה שעברה בקנזס סיטי. בתחילת השנה הנוכחית הפרויקט התרחב גם לאוסטין ומהשבוע נוספה החוליה השלישית: העיר פרובו. נראה שהעשייה החדשה של גוגל צוברת תאוצה והגיעה כבר לשלב בו ראוי לנתח את המשמעויות.

הפרויקט כולו, על כל שלביו שכבר בוצעו בפועל, טרם הפך את החזון לממשות, אבל ההכנות בעיר החלוצה מתקדמות לקראת סיומן ובעקבותיה גם בשתי הערים האחרות. בפרובו רכשה גוגל תשתית קיימת. בגלגוליה הקודמים הייתה זו יוזמה עירונית, אחר כך שותפות פרטית, ואלה הצליחו בקושי לשמור על איזון. כעת, משנטלה אותו לידיה ענקית הרשת, ההתפתחות וגם ההצלחה נראות כמובטחות בהסתברות גבוהה.

באמצעות התשתית העירונית החדשה מציעה גוגל לתושבים קודם כל אינטרנט בקצב של 1 ג'יגה-ביט בשנייה! האזרח המעוניין יקבל זאת, כמו גם אמצעי איחסון עצומי נפח, תמורת סדר גודל של 70 דולרים בחודש. בעבור עוד כ-50 דולרים בחודש הוא יקבל גם חיבור לרשת טלוויזיה אינטרנטית ותוספות כגון מחשב לוח. פה ושם כבר הוצעו, במעט מקומות בעולם, שירותי תקשורת במהירות שכזו, אולי אף יותר, אולם הפעם מדובר, כאמור, בספקית מצמרת ליגת העל.

ראשית, אני מציע לשים לב למהירויות המסחררות בהן מדובר. ההספקים הללו יספקו שירות חסר תקדים לגולש. הורדה של סרט באורך מלא למחשב תיעשה בשניות ספורות. הרשת תפיק הרבה יותר, התעבורה תמשיך לגדול ולהתעצם בקצב מדהים. נכון שבינתיים מדובר באיים קטנים ובודדים במרחב סייבר עצום ואיטי יותר, אולם יש לזכור שבתחום זה, המציאות עולה על כל התחזיות. הפריצה של היום הינה הסטנדרט של מחר, ולדעתי, אנחנו רק בתחילת הפריצה האמיתית ברשת האינטרנט.

מאידך, אני מבקש לבחון את האמור אל מול התשתיות שיש בערים בארץ. אנחנו מגדירים את עצמנו כמעצמת היי-טק ונגררים עם תשתיות של הדור הקודם. טרם הספקנו להסב עצמנו מפסים צרים למעט רחבים יותר, בעוד מסביבנו ייהום הסער. שם מתחילים לדהור על פסים רחבים עד מאוד, בעוד שאצלנו עוד עוסקים לכל היותר בעשרות מגה-ביט, גם זאת בהורדה בלבד אך לא בהעלאה, שהרי בארצנו המהירויות אינן סימטריות. בפרויקט הנדון מדובר על קצבים גבוהים עשרות מונים!

מעניין מאוד לבחון את ההיבטים החברתיים של הפרויקט. גוגל תספק במסגרתו חיבור אינטרנטי חינם, במהירות בסיסית של 5 מגה-ביט, לכל אזרח שיחפוץ בכך. אני צופה שזוהי מגמה במסגרתה יותר ויותר אזרחים בעולם יקבלו חיבור לאינטרנט ללא כל תשלום. הפרויקט גם יספק את האינטרנט המאוד מהיר על יתר שירותיו לבתי ספר, ספריות ובתי חולים. סוג של צדק חברתי בפרויקט שנישא דווקא על כתפי חברה פרטית. אני מאמין שמדובר בגישה שתזכה ליותר ויותר חיקויים.

ראוי גם להתייחס לכניסתה של גוגל לתחום פעילות נוסף. החברה הגדלה והמתרחבת בודקת ללא הרף כל גזרה בה טמון לכאורה פוטנציאל כלכלי עבורה. במקרים רבים היא נסוגה מעשיות ניסיוניות שלה, שלא הניבו כמקווה. אלא שזו הפעם נדמה שקיים סיכוי לא מבוטל שמדובר בפרויקט שיכה שורש ויגביה צמרת. מנקודת מבטי, מדובר פה במודל כלכלי משולב בתחכום. גוגל תוכל לראות הכנסות מהתשלומים החודשיים של צרכני השירות המהיר והמשוכלל. היא תוסיף לעצמה גם הכנסות ממכירת פרסומות בתוכניות הטלוויזיה המקוונת. אולם יותר מכל היא תצא נשכרת בעקיפין מהפרסום במנועי החיפוש ובזירות אחרות שהיא מפתחת. ככל שהתנועה ברשת גוברת, החשיפה של הגולשים לפרסומי גוגל מתעצמת.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חן

    המחיר של העברת המידע והאחסון שלו יורדים אבל הטיפול והניתוח של המידע עולים יותר ולא תמיד זה באמת משתלם

  2. רוזי

    ממשלות ועיריות צריכות לתמוך באינטרנט לכל אזרח ותושב, ללא אינטרסים פרטיים

  3. סוזי

    קחו רק בחשבון שמהירות התעבורה נקבעת על ידי החולייה החלשה ביותר בשרשרת כלומר האיטית ביותר ולא על ידי החולייה המהירה ביותר

  4. סטודנט

    לאן נגיע עם ההתפתחות המהירה של האינטרנט? האם התשתיות יעמדו בעומס? האם ההשקעות הגדולות מוצדקות לעומת נושאים אחרים של האנושות?

  5. ב. השם

    הלוואי אצלנו בקרוב ובמהרה בימנו. הגיע הזמן ש"אומת ההיי טק" המדומינת תצדיק סוף סוף את עצמה.

  6. תמיר

    עד לאן זה ימשיך לגדול? זה הרי לא יכול להמשיך ככה ללא סוף. זה בסוף יתפוצץ.

  7. ברוך

    חבל שלא כתבת על סלקום אמרת שלא תוותר להם

אירועים קרובים