איפה הכסף?

ההתעניינות בפורום אפליקציות המובייל שפועל במסגרת ארגון הבוגרים של הפקולטה לניהול על שם רקנאטי באוניברסיטת תל אביב, מלמדת על הכיוונים החדשים אליהם צועדים מוסדות אקדמיים ● כשאתה רואה את הקהל הרב שיושב באולם, אתה פתאום מבין שאנחנו כבר נמצאים עמוק בתוך עידן האפליקציות ● עם זאת, משתתפי הפורום יודעים ומבינים, כי הדרך לפיתוח האפליקציה קצרה וקלה יותר מאשר הדרכים לראות ממנה כסף

מי שהתעניין בתחומי העיסוק של חלק ניכר מבוגרי הפקולטה לניהול על שם רקנאטי באוניברסיטת תל אביב, צריך היה להגיע למפגש פורום אפליקציות המובייל – שפועל במסגרת ארגון הבוגרים של הפקולטה, והתכנס השבוע. המשתתפים היו כ-200 צעירים בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 לחייהם, בוגרי תואר ראשון ושני – חלקם עדיין במהלך הלימודים לתואר שני.

ההתעניינות המרובה בפורום ובתכניו, מלמדת על הכיוונים החדשים אליהם צועדים מוסדות אקדמיים. אם הטרנד השולט בפקולטות למנהל עסקים או ניהול היה בעבר שיווק וניהול עסקי – כיום, כך נראה, המסלולים הסקסיים ביותר הם ללא ספק אלה הטכנולוגיים, המאפשרים לבוגרים להיכנס לעולם הקסום והמפתה הזה של פיתוח אפליקציות. המעניין לא פחות הוא, שמדובר בצעירים שלא לומדים מקצועות טכנולוגיים, אלא כיצד להיות יזמים, לזהות מגמות חדשות ולהשתלב בהן. מרבית החברים בפורום כבר עובדים בחברות הזנק שמפתחות אפליקציות. כשאתה רואה את הקהל הרב שיושב באולם, אתה פתאום מבין שאנחנו כבר נמצאים עמוק בתוך עידן האפליקציות.

סקר ה-VC Indicator של דלויט (Deloitte), שנערך בקרב מנהלי הון-סיכון, גילה באופן בלתי מפתיע שמרבית ההשקעות בשנים הקרובות יבוצעו בין היתר בתחום התוכנה. בכירי קהילת הון-הסיכון מסבירים זאת בכך שקיימת דרישה הולכת וגדלה לצרכנות וירטואלית. הצרכנות הזו נעשית בין היתר באמצעות הממשקים של הטלפונים החכמים, מחשבי הלוח ודומיהם. הקהל שישב באולם רקנאטי ייצג את היזמים הפוטנציאלים שייפגשו בקרוב עם אותם משקיעים, וינסו לשכנע אותם להשקיע בהם.

עם זאת, משתתפי הפורום יודעים ומבינים, כי הדרך לפיתוח האפליקציה קצרה וקלה יותר מאשר הדרכים לראות ממנה כסף. במילים אחרות: העולם הווירטואלי רווי באפליקציות מכל טוב. הגולשים שותים בצימאון כל פיתוח שעולה לרשת, אבל יש להם תכונה מגונה אחת: הם לא אוהבים לשלם עבור האפליקציה שלהם. מכאן הנתונים שהוצגו בפני המשתתפים, לפיהם רוב האפליקציות שמפותחות היום ניתנות למשתמשים בחינם.

אז איפה הכסף בכל זאת? הרי כל שני צעירים שחוברים יחד בחדר קטן כדי לפתח אפליקציה חולמים גם על הדרך אל הבנק. ההרצאות שהושמעו במפגש הפורום נועדו להסביר להם, שלמרות שהם פועלים בסביבה שמעבירה מסר של חינמיות – עדיין יש שיטות להרוויח כסף.

המורכבות הזו הולידה תת-תעשיה שעומדת בפני עצמה: חברות הזנק שיודעות לחבר בין מפתח האפליקציה והמשקיעים שלו, לבין כלי התקשורת הנכונים – שם הוא יכול לנסות ולדחוף את האפליקציה שלו בשיטות שונות ובתמהיל הנכון. חשוב לזכור שגולשים לא אוהבים שמעצבנים אותם באמצע הורדת האפליקציה שחלקה חינמית והיתר בתשלום. זה יפעל רק אם הם ממש מכורים לזה או שהם צריכים אותה לצרכים עסקיים דחופים. שם המשחק הוא להגדיל את העוגה ולשנות את היחס שבין האפליקציות החינמיות, לבין אלו שבתשלום.

ויש עוד דבר קטן, אבל חשוב: כברת הדרך של האפליקציה מהרגע שבו היא נרכשת ועד לרגע שבו המפתח מקבל כסף, היא ארוכה מאוד – ומהסכום הלא גדול, יש לא מעט מתווכים בדרך שגוזרים לעצמם קופון. איך מקצרים זאת? בשביל זה קיימות אותן חברות שמסייעות למפתחים, ונציגים שלהם דיברו גם במפגש הפורום.

השורה התחתונה: עולם היזמות בתחום פיתוח האפליקציות הולך ומתרחב. סטודנטים לניהול מזהים שיש שם כסף, אבל כשהם באים לכנסי בוגרים ופוגשים את החברים שלהם, הם מבינים שהדרך אל העושר, גם בעולם הווירטואלי, היא קשה וארוכה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים