"חוויית" הלקוח

יונתן קורפל על התנסות אישית כאובה כלקוח של חברת סלקום

ממש באחרונה פרסם אגף הפיקוח במשרד התקשורת את הדו"ח המסכם של פניות הציבור לשנת 2012. המסמך מצביע על מגמה ברורה של גידול בתלונות הציבור בתחום הסלולר. לקוחות הולכים ונעשים תלויים יותר ויותר במכשיר האמור ובמקביל מבינים שהם בעלי זכויות ולא צמיתים. מבין שלוש החברות הגדולות בענף זה זכתה סלקום לציון הגבוה ביותר. במקביל לפרסום הדו"ח, התנסיתי אישית בחוויית שירות קשה, כלקוח של אותה חברה עצמה. את לקחיי האישיים מהפרשה וצעדיי לעתיד אני שומר לעצמי. העלאת הסיפור כאן, בטור, נועדה להאיר תופעה שהינה בעלת השלכות ציבוריות.

בסוף חודש אפריל שהיתי 4 יממות בסלובקיה. כלקוח סלקום, הצטיידתי בחבילת תקשורת לאותה מדינה. אלא שמשך כל אותה תקופה לא הצלחתי לחלוטין להוציא או לקבל אף שיחה או מסרון. כזאת לא קרה לי מאז התחלתי להשתמש בסלולר. מלבד העובדה שהחמצתי את יכולת התקשורת ממני ואליי באופן כללי, נוסף פה נזק גדול במיוחד. היו אלה הימים האחרונים של דווחי החברות הציבוריות. בשל העובדה שהיה זה חול המועד, הרי שבימים הללו היו שני חצאי ימי עבודה בלבד. שתיים מהחברות הציבוריות בהן אני דירקטור קיימו ישיבות דחופות של הרגע האחרון. באחת החברות הללו אני משמש כיושב ראש הדירקטוריון. בשל התקלה המשתקת, נבצר ממני להשתתף בישיבות, על הנזק הישיר והעקיף הכרוך בכך.

אין שום ספק, ולו הקטן ביותר, שמדובר בתקלה. עמי היה עוד אדם, אף הוא לקוח של סלקום. לאיש זה, מנכ"ל חברת מיחשוב מהארץ, יש טלפון עם מערכת הפעלה אחרת. גם הוא, שמקבל ומוציא אין ספור שיחות ומסרונים מידי יום, לא הצליח לתקשר או לקבל מאומה. בניגוד אליי, הוא הסדיר את החבילה שלו גם לאוסטריה. בכל פעם שעברנו למדינה זו היה לו קשר, שדמם מיד עם חזרתו לסלובקיה. יש בידיי עדויות מגובות בהוכחות שגורמים שונים, ובהם עורך הדין שלי, ניסו להשיגני בתקופה האמורה – ללא כל הצלחה.

אחרי שובי ארצה החלטתי לפנות לחברה ולברר את העניין. הפנייה התגלתה כתהליך מייגע ולא אפקטיבי. אני עומד בתוקף על נכונות העובדות שאפרט בהמשך. בפרק הראשון פניתי לשירות הלקוחות של סלקום. הסברתי לגברת שענתה לי את העובדות וביקשתי מפורשות שני דברים: להבין מה קרה ולדעת מה בדעתה של החברה לעשות בנדון. השיחה עצמה נמשכה יותר מרבע שעה, שאת רובה ביליתי בהמתנות חוזרות לעובדת, שהלכה להתייעץ עם מישהו. בסופו של דבר נעניתי שהייתה תקלה ולהמשך הבירור הועברתי ל-"מנהל". הטלפון צלצל אצלו רבע שעה נוספת ואף אחד לא ענה, עד שנאלצתי לנתק את השיחה.

התקשרתי פעם נוספת ונעניתי על ידי עובדת אחרת. הסברתי גם לה את העובדות. אורך השיחה והקדשת רובה להמתנה בשל התייעצויות שקיימה העובדת היו דומים לפרק הקודם. בראשית אמרה לי העובדת, כי אכן הייתה תקלה. בהמשך היא שינתה דבריה וטענה שאמנם הייתה תקלה אך היא תוקנה במהלך התקופה הרלוונטית. ביקשתי לדבר עם מנהל כלשהו והיא אמרה שזה אפשרי רק בעוד חמש דקות. הסברתי שאינני יכול להמתין הואיל ואני חייב להיכנס ולהרצות באוניברסיטה, אך הדבר לא הואיל. נאלצתי, אחרי השיחה הארוכה, לנתקה.

עם סיום ההרצאה התקשרתי בשלישית. לבחור שענה לי הבהרתי, כי לשתי השאלות העקרוניות שהעליתי בפרקים הקודמים אני מוסיף שאלה נוספת, בדבר הטיפול הלקוי והלא ראוי בפניותיי. ביקשתי שוב לדבר עם מנהל אך זו הפעם נאמר לי ששיחה זאת תתקיים רק בתוך יממה. "מנהל" יתקשר אליי בשעה לא ידועה. ביקשתי להגיש תלונה אודות המקרה והטיפול בו והובהר לי שאפשר לעשות זאת אך ורק באמצעות פקס או בדואר רגיל. בקשתי לעשות זאת בטלפון או בדואר אלקטרוני נדחתה, אף על פי שמדובר בחברת טלפוניה ועוד כזאת שרוממות ההיי-טק שגורה בפיה. בלית ברירה המתנתי עד למחרת היום, עת נפתח הפרק הרביעי בעלילה המדשדשת במקום, שהיה מעניין במיוחד.

ראשית הסבירה לי ה-"מנהלת", כי כלל לא הייתה תקלה. היא הודתה שלנוכח העובדות הנחרצות זה לא נשמע הגיוני, אבל זו התשובה המחייבת של הזרוע המוסמכת בנושא. ה-"מנהלת" אף טענה שלא נאמר לי שהייתה תקלה. בעצם, היא הטילה עליי אחריות, מאחר שלא התקשרתי לסלקום להודיע על התקלה. היא סירבה לקבל את הטיעון, כי לא יכול הייתי להתקשר הואיל והטלפונים שלי ושל בן לוויתי היו מנותקים. לכן, אם אין תקלה, אין גם צורך להתנצל, גם לא לפצות. בתגובה לשאלה צינית שלי היא הודיעה על זיכוי שיינתן לי (40 ומשהו שקלים) בגין הזמנת החבילה שנמנעה ממני לחלוטין. היא אף הגדילה לעשות ולפנים משורת הדין הציעה לי תלוש לקפה ומאפה!!!!

סלקום: מתנצלים
בצר לי פניתי לסמנכ"לית חברת יחסי הציבור של סלקום. יש לזכור שללקוח רגיל של החברה אין כלל אופציה של קשר ישיר אליה. פרק חמישי זה נמשך שבועיים וכלל החלפת מיילים ושיחות טלפון, מנומסות בהחלט. לבסוף קיבלתי את תגובת החברה הרשמית בכתב, המובאת בזאת במלואה, ככתבה וכלשונה. "אנו מתנצלים בפני הלקוח על חווית השירות שעבר. עם זאת, החברה מעמידה את שירות סלקום חו"ל, שזמין 24 שעות ביממה בשיחת חינם לכל לקוח, על מנת לאפשר ללקוחות לקבל שירות איכותי, מלא ומסודר גם בעת השהיה בחו"ל". בפעם הראשונה יש כאן התנצלות של ממש, אבל כלום מעבר לכך. אין זכר לתקלה ולפגמים בטיפול שלאחר מכן. אין רמז אפילו לניסיון של הפקת לקחים.

נדמה על פניו שנוסח התגובה משרת זהירות משפטית וממש כלום מעבר לכך. יש לי סיבות טובות להניח שבחברה עדיין עומדים דרוכים ובידם הטענה שכלל לא אירעה תקלה. הם מסרבים לקלוט את העובדה שלא היה ביכולתי להתקשר לאף אחד, גם לא אליהם. הם כנראה סבורים, כי המתת הכול כך נדיב שהציעו לי, בדמות קפה ומאפה, צריך להפוך אותי למאושר ולנטרל את כל טענותיי ובקשותיי, חרף כל הנזק ועוגמת הנפש שחוויתי.

זו הנקודה בה אני מבקש לחזור לפתיח. אם חברת סלקום, זו שדורגה ראשונה באיכות טיפולה בלקוחות ובתלונותיהם, מספקת שירות תקשורת ונוהגת בתלונות כפי שתיארתי, הרי שמצבנו, כלקוחות שירותי הסלולר בישראל, גרוע בצורה מעוררת דאגה.

מרבים לשבח במקומותינו את משרד התקשורת בראשותו של השר הקודם, משה כחלון, על טיפולו בחברות הסלולר. אולם המשרד עשה רק חצי עבודה. אכן, הוא הביא לשיפור המחירים (לא מספיק, לטעמי), אולם נכשל ביצירת הישגים מקבילים בצד התועלת. השירות הינו מרכיב משמעותי ביותר ביחס עלות/תועלת. מבלי לשפרו, ההישגים מתגמדים. אם כך נוהגים בלקוח עם ותק של שנים רבות, הרי שנושא ניהול קשרי הלקוחות זר מאוד לסלקום. כל אחד יכול לטעות, לכל גורם עלולה לקרות תקלה. השאלה היא כיצד מטפלים בכשלים. הסיפור הנ"ל מוכיח, כי ארוכה מאוד הדרך עד שנזכה כאן ביחס הראוי כלקוחות. אסור לקבל זאת כגזרה משמיים.

תגובות

(23)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רפי

    סלקום הם חברה גרועה ביותר, חשוב ללמד אותם לקח, הם לא מתרגשים מלקוחות אלא רק כשעוזבים, הבעיה שיתר החברות הגדולות גרועות לא פחות, לקוח חכם עוזב אחת לשנה ומחליף ספק סלולר תוך כדי הורדת מחיר וקבלת הטבות

  2. יניב עופר

    להבא כדאי שתקליט את כל השיחות שלך עם נציגי השירות. ככה לא יוכלו להגיד לך "לא אמרנו". אני התחלתי לבצע הקלטות מסודרות של כל השיחות שלי לאחר תקרית לא נעימה עם חברת אורנג' שבסופה הוגשה תביעה. למזלי הצלחתי לקבל את רוב המגיע לי לפני הגעה לבית המשפט. אשמח לעזור לך אם תוכנות להקלטה במידה והטלפון שלך תומך בכך. בברכה, יניב (האקדמית דן/מל"א).

  3. עמית

    בהרבה תחמים המצב עוד הרבה יותר גרוע מאשר בסלולר

  4. עומר

    תראו כמה תגובות. רואים שכל החברות הסולולריות סלקום מתנהגות לא יפה ללקוחות והם שדמחים להגיב נגדם. זה כולל את כולם סלקום אורנג' ופלאפון.

  5. אזרח

    חברת סלקום יכולה להרשות לעצמה להתנהג כך משתי סיבות. קודם כל כי הישראלים אדישים ואין להם שום תודעת שירות. הם לא מבינים מה מגיע להם. הסיבה השניה היא שאין תחרות אמיתית כל יתר החברות בדיוק אותו דבר.

  6. ישראלי ירדן-סטודנטית לניהול ארוגני שירות במכללת הדסה

    לצערנו חיינו בכל הרבדים כרוכים בבירוקרטיה ארוכה, מסורבלת, ובעיקר מייגעת. חברות הסלולר במקרה זה עדיין לא הצליחו לשפר את גישתם ואת עמדתם ביחס ללקוח וזאת עוד לאחר רפורמה גדולה ומתוקשרת. ישנה הרגשה שחברות הסלולר לא מבינות את העניין העקרוני והבסיסי והוא "חווית הלקוח" והיא כרוכה בהמון שלבים.. ההמתנה הארוכה עד שבן אנוש יענה כרוכה באירוניה של מנגינת ההמתנה " שיחתך חשובה לנו ..."באמת ?! האם השיחה שלנו באמת חשובה לכם או שהיא רק מהמורה קטנה בדרך לעוד סגירת עסקה אחרת ?!?! בהתאם לתגובות האחרות אני בהחלט מסכימה שנושאים כמו קבלת שירות ברמה הבסיסית יעוגנו בחוק. היום הצרכן מכיר, יודע ,וער לכל המתרחש הוא כבר לא הלקוח הקטן שלא יודע ומחכה לתשובות, אז אנא מכם חברות הסלולר תעשו מאמץ קטן להבין שהאנשים מאחורי הטלפון הם הלקוחות שלכם, והם גם השגרירי שירות שלכם בקרב האוכלוסיה. אמנם מר יונתן קורפל הצליח להגיע לדרגים יותר גבוהים בסופו של דבר (בעצם בסופה של דרך ארוכה מאוד!), אך מה קורה עם לקוחות שאין לה את הקשרים להפעיל ולהבין מה קורה?! בעצם יש לנו תשובה .. מסתפקים בקפה ומאפה.

  7. נ.

    סלקום זה של דנקנר? אורנג' זה של בן-דב? אז זאת גם התשובה

  8. אור

    סלקום, לא מצאתם עם מי להתעסק דוקא עם יונתן קורפל? רואים שאתם לא רציניים.....

  9. רוזי

    הדבר צריך להיות מעוגן בחוק. זה לא שוק ולא צריך להיות תלוי במוקדן או בכמה הלקוח צועק. משרד התקשורת צריך לחוקק חוקים ברורים כיצד חברות הסולרר צריכות לנהוג במקרה והן לא מספקות את השירותים להם התחייבו.

  10. אושרי

    ראשית צר המקרה וצר עוד יותר כי הגורמים בסלקום לא מבינים את מקור הבעיה ועושים שימוש בתבנית. בתור מי שצמח מתוך מוקדי השירות ובתפקידו הנוכחי היום, אחראי להנדסת מערכות אשר מספקות מענה טכני ועסקי למוקדי שירות הלקוחות באחת המתחרות עליי לחלוק. יש מספר חברות שיודעות לתת שירות בארץ ולא הכל מונע במלחמת התשה. אחת הסיבות לדעתי בירידה באיכות השירות, היא המלחמה היומית יומית בין החברות במחירים ובזמני ההמתנה. מצב זה גורם למנהלים לגייס נציגים עם "דופק" בלבד וזאת על מנת למלא את השורות. היכן שאני עובד נושא השירות חשוב ואף נמצא במעקב תמידי, נכון שגם אצלנו לא הכל מושלם אבל במקרה שלך יונתן הבנה בסיסית של המאורע הייתה חוסכת את עוגמת הנפש והמענה החובבני שניתן לך.

  11. לקוח מיואש

    ם אני הייתי לקוח של סלקום ועזבתי כי עבדו עלי .כל החברות עובדות על הלקוחות אבל צריך כל חצי שנה לעזוב אותם ואז אתה מקבל מה שאתה רוצה .ואחרי חצי שנה שוב לעזוב וכדומה .

  12. אדי

    כל מי שנזקק לשרות כלשהו במדינתנו הקדושה עבר עובר או יעבור (אם לא ילמדו אצלנו לתת שרות כהלכתו) חוויה דומה. זה מעצבן, זה מתסכל. הדרך היחידה היא לחתוך דרך הבירוקרטיה ולצלצל ישירות למנכ"ל הארגון. זה כמובן לא צריך להיות כך ולא כל לקוח מסוגל לזה. הפטנט המעצבן מכל הוא המענה הקולי שמסובב אותך סחור סחור ונגמר בדרך ללא מוצא. ברוב המקרים ב-call center חיצוני. אכן כמו שכתבה אחת המגיבות לפני פשוט לא מבינים שרות !

  13. אבי

    אני מחזק את ידיך על שלא נכנעת ונלחמת בחברה שניסת להתיש אותך כמו שעושות שאר חברות התקשורת

  14. ג.ד.

    במילה אחת הבקרות ! אולי שווה להגיש תלונה על כך בגוף חיצוני שמפקח על דברים כאלה למשל משרד התקשורת

  15. אחמד מהנגב

    תתקשר לדומינוס פיצה ותראה רצינות בשירות לקוחות, עסק מתוקתק שדואג לסגור מעגלים, נותן שירות במקרה של תקלה, דואג להתקשר ללקוח, מבקש מהלקוח משוב אחרי שהוא אכל את הפיצה, באמת לתפארת, כל זאת יחד עם שיווק נהדר ואפשרויות הזמנה אינטרנטי, באמת כל הכבוד, נסה להתקשר לדומינוס ותראה את חוויית הקנייה והשרות

  16. אריאל

    יונתן יותר מצודק בכתבה. חברות הסלולר הגדולות והוותיקות כנראה טרם הפנימו כי הן נמדדות מדי יום ע"י הלקוחות שלהן קרי אנחנו הצרכנים בטיב ובאיכות השירות,בזמינות, ובמחיר.טוב שנוספו במהלך השנה חברות סלולר נוספות כמו גולן תקשורת המעמיקים את התחרות על הלקוח. אגב דומה הסיפור על איכות שירות גם בחברות הכבלים הוט ו-יס.

  17. פראייר ישראלי

    כתבה קצת חופרת אבל נכונה נמאס כבר להיות פראיירים של חברות הטייקונים

  18. שיר אביב

    היום נחשפתי לרמת איכות השירות וזמני המתנה הנהוגים בבלגיה לאחר שאתר חברת הרכבות TGV לא עבד וסירב בכל תוקף לקבל את כרטיס האשראי שלי, מצאתי את עצמי נכנס לאתר SNCB שמטפל בלקוחות של חברות – TGV, ICE, Thalys ועוד ... באתר האינטרנט של החברה מפורסם בעמוד הראשון ולא קבור איפשהו במעמקי האתר – הטלפון של החברה שמציין באופן גלוי7\7 ימי עבודה (!) נקצר את הסיפור – מהרגע שהרמתי את הטלפון עד לרגע שענו לי עברו 30 !!! שניות !!! וזה אחרי שהציעו לי שירות באנגלית גרמנית צרפתית והולנדית (!) וכל זאת בניגוד מוחלט לשירות מענה הטלפוני של חברת ישראכרד – שמצריך יכולות קונגטיביות גבוהות בניווט בתוך תפריט המענה הקולי – שעוד "מותאם" ללקוחות פלטינום... וכמובן שהשירות שקיבלתי מחברת SNCB היה מעולה – ותוך 10 דקות לאחר השיחה כבר היו ברשותי כרטיסי הרכבת המיוחלים.

  19. איציק

    שלום יונתן, קראתי והסכמתי עם כל הנאמר. מדובר גם בעוד חברות תקשורת-לא רק הסלולר. בתחילה הודו בתקלה ואז התנערו ממנה-כנראה מחשש לתביעה משפטית. יישר כח על הפרסום-בטוח שמדוברות החברה לחצו לא לפרסם. המשך כך

  20. כרמלה

    איכות השירות של סלקום - גרועה! חברה של חובבנים במקצועיות ועוד יותר בשירות! בושה! קרה לי אותו הדבר. עד שלא צועקים עד השמיים זה לא מעניין אותם!

  21. שמואל רוטקביץ

    החברות משתמשות בשיטת ההתשה,הן בונות על זה שהלקוח יפםיק לבלבל להן את המוח במוקדם או במאוחר, חובה על הצרכנים לא להרים ידיים תבורך יונתן על פועלך

  22. דקלה

    יונתן היקר, כמי שעוסקת בשרות מזה מחצית שנות חיי ובעלת ניסיון של שנים רבות ומתוקף היותי יועצת בתחום השרות אני מסכימה כי נושא השרות בארץ בכלל ובחברות הסלולר בפרט לוקה בחסר (וזו מחמאה גדולה). הפער בין הרצוי למצוי נובע בעיקר בשל החפיפניקיות הישראלית האופיינית – כמעט שום "מעגל" לא נסגר. לצערי, גיליתי במהלך השנים כי אף חברה לא באמת מבינה שרות – כולנו יודעים לדרוש שרות, המגיע לנו כלקוחות, אבל לא באמת לספק שרות. ישנה נכונות להקצות צוותים ולהשקיע במערכות מידע תומכות שרות – אבל מה עם ההבנה מהו שרות? אני יכולה, במשך שעות, לכתוב על שרות. אני אסכם ואומר ששירות הינו האריזה בה אנו מקבלים את המוצר/שרות שרכשנו. האריזה יכולה להיות ססגונית, מרשימה, בזמן הרכישה, אך לרוב היא "נקרעת" ומתגלה כלא עמידה. כשהספקים יבינו את חשיבות השרות, כמקור ההכנסה הכי חשוב של הארגון, יכשירו את אנשי השרות שלהם בהתאם (עם תהליכים ובקרה מתאימה) וינצלו את מערכות המידע שברשותם – התמונה תשתנה.

אירועים קרובים