יבמ מציגה: סרט הקולנוע הקטן בעולם

"הילד והאטום שלו", שנכנס לספר השיאים של גינס, נוצר בעזרתם של מדעני הענק הכחול שצילמו 250 תמונות של אלפי אטומים ● החוקרים השתמשו במיקרוסקופ מנהרה סורק - טכנולוגיה שנולדה ביבמ וזיכתה את מפתחיה בפרס נובל – המסוגל להגדיל את תמונת משטח פני האטום פי מאה מיליון

מדענים ביבמ (IBM) הציגו את סרט הקולנוע הקטן ביותר בעולם, "הילד והאטום שלו", שנוצר בעזרת אחד הגופים הזעירים ביותר – האטומים. מיד עם עלייתו לאקרנים, נכנס הסרט לספר השיאים של גינס.

"הילד והאטום שלו" מציג דמות ילד בשם "אטום", היוצר קשרי חברות עם אטום בודד, על מנת לצאת למסע משחקים הכולל ריקודים, הקפצת כדור וקפיצות טרמפולינה. המוזיקה העליזה המלווה את הסרט משלימה גישה ייחודית להצגת אפשרויות הפיתוח המדעי גם לאנשים שאינם נמנים עם קהילת המחקר.

לצורך יצירת סרט האנימציה, צילמו המדענים 250 תמונות של כמה אלפי אטומים, שהונחו והוזזו במדויק על מנת ליצור סדרת פריימים בטכנולוגיית stop-motion, המקבילה לזו שבה מוסרטים סרטי אנימציה של בובות פלסטלינה. החוקרים הניעו אטומים וסידרו אותם במבנים המבוקשים באמצעות מיקרוסקופ מנהרה סורק – טכנולוגיה שנולדה ביבמ וזיכתה את מפתחיה בפרס נובל. מדובר במכשיר הראשון שאיפשר למדענים להציג תמונה ויזואלית של העולם עד לרמת האטום הבודד – הוא שוקל 2 טון, פועל במהירות של 286 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, ומגדיל את תמונת משטח פני האטום פי מאה מיליון. האפשרות לשלוט בטמפרטורה, בלחץ ובתנודות ברמות מדויקות ביותר, הופכת את מעבדות המחקר של יבמ לאחד המקומות הבודדים בעולם המסוגלים להניע אטומים בדיוק שיא כזה.

מעולם המדע לתעשיית הסרטים. הסרט "הילד והאטום שלו"

המדענים מפעילים מרחוק את המיקרוסקופ הסורק באמצעות מחשב רגיל  ושולטים במחט דקה במיוחד, המסוגלת "לחוש" אטומים מעל משטח נחושת. המחט נעה במרחק של ננומטר בודד מפני השטח – אחד חלקי מיליארד של מטר – ומסוגלת לשלוף אטומים ולמקמם בנקודה הנדרשת על מנת ליצור את התמונה. כל אטום הנע ממקומו יוצר קול ייחודי, המספק משוב חיוני על מנת לקבוע כמה אטומים אכן זזו.

לאורך עשרות השנים האחרונות, מתמקדים המדענים ביבמ במחקר חומרים ברמת ה-ננו. באמצעות מחקר זה נבנים בין השאר הגבולות התיאורטיים והמעשיים של דחיסת אחסון: ככל שמעגלי מחשבים מתכווצים לכיוון מימדים אטומיים – בתהליך שהוגדר לפני עשרות שנים על ידי חוק מור – נתקלים מתכנני השבבים האלה במגבלות הפיזיקה בעת השימוש בטכנולוגיות מסורתיות. מחקר שיטות בלתי קונבנציונליות למגנוט חומרים ותכונות האטומים על גבי משטח הנמצא תחת בקרה הדוקה, מאפשרים למדענים לזהות כיוונים חדשים לחלוטין בתחום המיחשוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים