ח"כ משה גפני: "יש לפעול להסדרת חקיקה מקיפה בתחום הגנת הסייבר"

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה נשא דברים בדיון מיוחד בנושא מדיניות הסייבר, והתייחס לחרב הקיצוצים: "ייתכן שאנשי משרד האוצר לא מבינים את המשמעות של פגיעה שעלולה לקחת אותנו שנים אחורה" ● ראש המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח, פרופ' יצחק בן ישראל: "קצב התקדמות מטה הסייבר מאז הקמתו, נכון להיום, הוא מהיר יותר ממה שתוכנן במקור. הדבר היחיד שעלו לבלום את המשך ההתקדמות - פגיעה בתקציב"

"שיבוש המערכות הטכנולוגיות יכול להסב נזק עצום למדינת ישראל – החל מפגיעה בעסקים קטנים ועד פגיעה במערכות מורכבות וקריטיות, כולל בהקשרי ביטחון", כך אמר היום (ב') ח"כ משה גפני (יהדות התורה), יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. גפני אמר את הדברים בדיון מיוחד שערכה היום הוועדה בנושא מדיניות הסייבר של ישראל.

לדבריו, "יש לפעול להסדרת חקיקה מקיפה בתחום הגנת הסייבר. למול האיום המתפתח בעידן הנוכחי, חשוב במיוחד ליצור שיתופי פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים להגנה בעולם הסייבר. הממשלה צריכה לפעול ולנסח חוק מקיף וכולל בתחום הסייבר, וכן שתפסיק להסתמך על שינויי חקיקה קיימת". עוד הוסיף יו"ר הוועדה, כי מדינת ישראל מצויה לעתים קרובות תחת מתקפות סייבר, ולפיכך היכולת להתמודד עם מתקפות אלו תוך הקמת מנגנוני ההגנה הנדרשים היא דבר הכרחי לצורך המשך תפקוד תקין של המדינה והאזרח כאחד.

לטענתו, בתקציב הקרוב צפוי להיות קיצוץ משמעותי במשאבים המופנים לנושאי מחקר ופיתוח. "ייתכן שאנשי משרד האוצר לא מבינים את המשמעות של פגיעה שעלולה לקחת אותנו שנים אחורה. אני מתכוון לטפל בנושא הזה בדיוני הוועדה בכדי למנוע כל קיצוץ אפשרי". בדיון הוצגו זוויות שונות מעולם הסייבר, תוך ניסיון למפות את האתגרים המגוונים שמציפים את התחום. זאת, לצורך בחינת חלופות שיאפשרו שיפור בהגנה – הן ברמה הפרקטית והן במישור החוקי.

ראש המטה הקיברנטי הלאומי במשרד ראש הממשלה, ד"ר אביתר מתניה, ציין בדיון כי בנושא הגנה על תשתיות קריטיות יש לנו בישראל ניסיון של עשר שנות פעילות. מכאן "שמצבנו, גם ביחס לעולם, הוא בכלל לא רע. בכדי להבטיח את המשך ההובלה של מדינת ישראל בתחום הסייבר, חשוב שנפעל בשיתוף כל הזרועות הרלוונטיות".

ראש המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח, פרופ' יצחק בן ישראל, אמר בדיון כי "מדינת ישראל מדורגת כמובילה בתחום הגנת הסייבר, ולראייה הצלחנו לבלום באופן מאוד מרשים את התקפת ההאקרים מלפני כחודש. התקפה דומה הצליחה לשתק את אסטוניה במשך חודש. קצב התקדמות מטה הסייבר מאז הקמתו, נכון להיום, הוא מהיר יותר ממה שתוכנן במקור. הדבר היחיד שעלו לבלום את המשך ההתקדמות – פגיעה בתקציב".

הרב יהושע ליברמן, מנכ"ל מרכז בית יעקב, המפעיל תוכנית ללימודי סייבר לבנות חרדיות, דיבר מהזווית האישית שלו. לדבריו, "בנות שסיימו את הלימודים במרכז הצליחו להשתלב במגוון רחב של מקומות בתעשיית ההיי-טק, האזרחית והציבורית, דוגמת התעשייה האווירית והשב"ס".

ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מרצה בתחום משפט האינטרנט ואבטחת מידע, טען בדיון כי התקציב שעומד היום לרשות המדען הראשי היום זו אחיזת עיניים: "חייבים להבין כי כל שקל שמושקע מניב לאחר מכן בממוצע שבעה שקלים". לדבריו, "מספר המעבדות העומדות לרשות האוניברסיטאות בתחום הסייבר הוא עלוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים