שוק הטאבלטים – לאן?

מספר היצרניות שמייצרות טאבלטים מבוססי אנדרואיד ממשיך להכריע את הכף. כל עוד iOS של אפל תהיה מערכת של חברה אחת בלבד, היא לא תוכל להתמודד עם היצע המכשירים שמתבססים על מערכת ההפעלה של גוגל ● ואיפה מיקרוסופט בתמונה? למרות ירידה חזקה בקצב העלאת היישומים לחנות שלה, כנראה שחלקה בשוק ילך ויתחזק. יותר על חשבון iOS מאשר על חשבון אנדרואיד

מספר ידיעות שפורסמו לאחרונה ברשת מתחברות יחדיו כדי לספק תמונה מקיפה ועמוסת פרטים על הכיוון אליו הולך כיום שוק הטאבלטים הגלובלי – שנדמה שכבר אפשר לחבר אותו באופן קבוע עם שוק המחשבים הניידים וה-PC בכלל.

הידיעה הראשונה היא למעשה דו"ח של חברת מחקרי השוק NPD שקובע, שעד 2017 יימכרו שלושה מחשבי לוח על כל מחשב נייד, בשיעורים של כ-580 מיליון יחידות מול כ-183 מיליון יחידות בהתאמה.

הנתון הזה כמובן לא צריך להפתיע אף אחד. ברגע שמסכי המגע נכנסו לחיינו, אין דרך חזרה. זו הייתה רק שאלה של זמן מתי הם יתחילו להשתלב בכל מחשב – כולל מחשבים ניידים בתצורה רגילה – כאלה שהמסכים שלהם לא מתהפכים ומתנתקים. אחרי שמתרגלים לשילוב הזה, קצת קשה לחזור אחורה. בכל מה שקשור להקלדה – המקלדת שם, ובכל מה שקשור לגלישה באינטרנט, צפייה בתמונות ופעולות רבות אחרות, המגע שם – נגיש וזמין, ובמקרים רבים, הוא גם מקל ומקצר את העבודה.

בימינו, אין סיבה שלא לשלב מסך ללא יכולות מגע. כמו בכל מערכת ייצור מתועשת, ככל שהדרישה עולה, המחירים בסופו של דבר יורדים, וההפרשים בין מוצר קצת פחות טוב לבין מוצר קצת יותר טוב הולכים ומצטמצמים. גם אין סיבה להמשיך ולייצר מוצר נחות שפחות מעניין את השוק. באינטל (Intel) כבר חזו זאת לפני כמעט שנה כשהכריזו שהדור הרביעי של מחשבי האולטרה-בוק יהיה חייב להיות מצויד במסך מגע כדי להיקרא כזה, וזה עומד לקרות ממש בקרוב לאחר השקת מעבדי ההאסוול (Haswell).

הידיעה השנייה עוסקת בהתפלגות המכירות בין מערכות ההפעלה. נתח השוק של הטאבלטים המבוססים על אנדרואיד (Android) הולך וגדל בהתמדה וסוגר על זה של מכשירי ה-iPad מבית אפל (Apple). הימים בהם מכירות ה-iPad הסתכמו בכ-95% מכלל השוק חלפו ועברו. למעשה, לפי הדו"ח הזה, אם סופרים במכירות גם את מכשירי הקופסה הלבנה, אותם מכשירים זולים שמיוצרים בעיקר בסין ונמכרים לכל דכפין שיכול לשים עליהם מדבקה עם איזה שם שהוא רוצה, האנדרואיד כבר עקפה את ה-iOS והגיעה ל-52% במכירות ברבעון הראשון של 2013, תוך זינוק של 177% במונחים של שנה לשנה.

אין ספק שהיתרון העצום – מספר היצרניות שמייצרות טאבלטים המבוססים על אנדרואיד הכריע, וימשיך להכריע את הכף. כל עוד iOS תהיה מערכת של חברה אחת בלבד –  טובה ככל שהיא תהיה, היא לא תוכל להתמודד עם היצע המכשירים מבוססי האנדרואיד. מבלי להיכנס עמוקות לענייני אמונה ולהט 'דתי', אנדרואיד היא גם מערכת זולה וקלה יותר להתאמה, והסיבה היחידה שהיא אינה חינמית לחלוטין היא שמיקרוסופט (Microsoft) אוספת בדרך כספים בזכות פטנטים במערכת ההפעלה ששייכים לה.

ואיפה מיקרוסופט בתמונה? באותה תקופה של הדו"ח היא הגיעה לכ-7.4% מהשוק עם מכירות של 3 מליון יחידות. מצד אחד, יכולה ענקית התוכנה והחומרה מרדמונד לומר שזה הרבה יותר טוב ממה שהיה קודם, אבל מצד שני צריך להתייחס גם לבעיות מהן סובלת החברה בכל מה שקשור לכמות היישומים בחנות שלה: ירידה חזקה שהולכת וגוברת בקצב היישומים שמצורפים אליה בכל חודש. במהלך החצי השנה האחרונה מאז אוקטובר 2012 גדל מספר היישומים מ-120,000 ל-145,000 בלבד, ואם במהלך השנה הקודמת היא נהנתה מקצב הצטרפות של כ-7,300 יישומים לחודש, הקצב כבר ירד לכ-2,800 יישומים חדשים בחודש בלבד.

במצב כזה, ברור שלמפתחים שרוצים להרוויח מיד עדיף לפנות לשוקי האנדרואיד וה-iOS ושלמיקרוסופט יש בעיה – משום מה, למספר היישומים הכולל, יש השפעה על מכירות המכשירים, גם אם בסופו של דבר כל משתמש מתקין בפועל רק כמות קטנה של יישומים.

האם בעיית היישומים דנה את הטאבלטים מבוססי חלונות להפוך למוצר נישה בשוק? כנראה שלא. אם מיקרוסופט תדחוף לכיוון תקן של תחנת עבודה גלובלית זולה שתאפשר להפוך את הטאבלט גם למעין מחשב שולחני, ארגונים, ובעיקר אלו שעדיין לא מאמינים בגישת ה-BYOD, יעדיפו שהעובדים שלהם יהיו מצוידים בטאבלטים מבוססי חלונות שיאפשרו להם גם לעבוד עם יישומים ישנים יותר. בנוסף, יש אמנם ירידה במכירות של מחשבי PC, אבל אלו שכאן נמכרים כיום עם חלונות 8, וככל שהצרכנים יתרגלו יותר לחלונות 8 בסביבת העבודה הביתית שלהם, כך תהיה נטייה יותר חזקה גם לרכוש טאבלטים שמבוססים בדיוק על אותה מערכת הפעלה.

לסיכום, התחזית שלי היא, שלצד התחזקות הטאבלטים, גם חלקה של מיקרוסופט ילך ויתחזק בשוק. יותר על חשבון iOS של אפל מאשר על חשבון אנדרואיד של גוגל (Google), וזה יבוא לידי ביטוי כבר בדו"חות המכירות של הרבעון הראשון ב-2014. או שאולי מי שבכלל צודק הוא מנכ"ל בלקברי (Blackberry) תורסטן היינס, שטען בתחילת החודש שהטאבלטים ייעלמו עד סוף העשור כי הם אינם מציעים מודל עסקי טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים