תוכן שיווקי

Big Data – איך לוקחים מידע והופכים אותו לכסף…

בריאיון מיוחד חושף נעם זיגרסון, ה-CTO של נס-גילון מבית נס טכנולוגיות, כמה מהסודות של עולם ה-Big Data וגם כמה מילים על מעבדת ה-Big Data הייחודית שהוקמה בנס-גילון

19/05/2013 13:36

תחום ה-Big Data מעורר סקרנות רבה בקרב מקבלי החלטות בארגונים עקב ההבטחה הגלומה בו – להפוך את כמויות המידע העצומות המצטברות בארגון ומחוצה לו למידע עסקי בעל ערך. מזה מספר שנים מובילה נס-גילון את מהפכת ה-Big Data בכמה מהארגונים המובילים בישראל. נס-גילון הובילה פרויקטי ענק אלו, לבניית מחסני נתונים ומערכות BI מתוחכמות, ברבים מהארגונים העסקיים המובילים והן בגופי הביטחון והמודיעין. וכיום, נס-גילון מבית נס טכנולוגיות נחשבת לאחד הגופים המובילים את עולם ה-Big Data בארץ.

נעם, אלו אתגרים מעמיד העולם העסקי של ימינו המחייבים ארגונים להיכנס לעולם ה-Big Data?
במערכות ה-BI המסורתיות שאלנו את עצמנו תמיד – מהם הצרכים העסקיים שלנו? וניסינו לקבל מענה לכך דרך המערכות המתוחכמות של ה-BI. אך בעידן החדש, שבו כמויות המידע המובנה והלא מובנה, הפכו להיות עצומות בהיקפן, ויתרה מכך בעלות השפעה דרמטית על המשך הפעילות העסקית, לא נותרה ברירה, אלא לאתר דרך שתאפשר לבחון את הנתונים בצורה חדשה לגמרי. מהפכת ה-Big Data שינתה לגמרי את חוקי המשחק ואת תפיסת העבודה ומאפשר לנו באופן מהיר ובעלות נמוכה לבנות תשתית שתספק מענה לשאלות עסקיות שאנו אפילו לא יודעים עדיין לשאול!

עבור מקבלי ההחלטות זוהי פריצת דרך אמתית. נוצרה יכולת להפיק ערך אמתי ממאגרי מידע שעד היום לא נחקרו כגון: מיילים, קבצי וורד ו-PDF, בלוגים, רשתות חברתיות, יו-טיוב ועוד, ולשלב אותם עם מידע מבסיסי הנתונים העסקיים המסורתיים. קצב זרימת המידע בכל המערכות הללו אינו דומה לשום דבר שהכרנו. בעולם הצרכני העכשווי סנטימנט שלילי על מוצר או שירות מסוים, עלול להפוך במהירות רבה לשיטפון הרסני שלא ניתן לעצור אותו. זו הסיבה לכך שחייבים לאתר את המידע במהירות רבה מאי פעם, לנתח אותו בשיטות מתוחכמות ולפעול!

ניתן לראות בקלות שהכלים המסורתיים כבר אינם מספקים מענה לאתגרים של היום. ההוכחה לכך הנה המגמה העולה של אחוזי נטישת הלקוחות בארגונים. ומכיוון שארגונים יודעים זה מכבר שעלות גיוס לקוח חדש עולה פי כמה מזו של שימור הקיים, שווה להשקיע במערכות שיאפשרו לאתר מצבים אלו מבעוד מועד ולמנוע אותם.

באופן דומה, ניתן לראות כיצד ניתוח מיליוני תנועות תקשורת או כספים, מאפשרת אופטימיזציה של ההוצאות התפעוליות בארגונים גדולים. ובתחומי ניהול הסיכונים ואיתור הונאות, נדרשות כיום מערכות Big Data על מנת לספק מענה עדכני לרמות חדשות לחלוטין של איומים ותחכום.

נשמע לא פשוט. מהם אם כך הפתרונות שניתן להציע כמענה לאתגרים הללו בכדי להיכנס לתחום ה-Big Data?
על אף שזה נשמע מורכב למדי, הצלחנו בנס-גילון לייצר פתרון ההופך את המעבר לעולם ה-Big Data למהלך פשוט, מהיר וכלכלי יותר ממה שמקובל לחשוב. העובדה שבמהלך חמש השנים האחרונות פיתחנו מערכות Big Data לגופי מודיעין מובילים, דרשה מאתנו רמת יצירתיות ותחכום שהביאו לפתרונות פורצי דרך ברמת החדשנות והפשטות שלהם. היינו הראשונים שהצליחו לייצר פתרונות Big Data לנתונים בשפה העברית, ולא רק באנגלית כפי שהיה עד היום. הניסיונות לייצר פתרון גמיש בר מימוש הביא אותנו לפתח טכנולוגיה ייחודית של "מכונה לומדת". למעשה, יצרנו מעבדה שאין דומה לה. המעבדה מאפשרת לקחת את אוסף הנתונים העצום בכל תחום וורטיקל, לנתח אותו ולהפיק ממנו אירועים שחורגים מהנורמה. ואומר שהצלחנו ליצור פתרון המסוגל להבנות את המידע הלא מובנה ובעזרת אלגוריתמים מתוחכמים להוציא ממנו מידע שבעבר נחשב דמיוני.

לסיכום, מידי יום ביומו אנו שומעים ממקבלי החלטות בארגונים על הערך העסקי שהפיקו הודות ליישום של פתרון מעבדת ה-Big Data של נס-גילון. לאלו שעדיין עובדים במודל הישן, אנו ממליצים לבוא ולראות בצורה חיה את העוצמה הטמונה בעולם ה-Big Data ולהיווכח כי אכן Big Data זה לא Big Deal.

אירועים קרובים