שר האוצר האירי בעקבות פרשת המסים של אפל: "לא מוכנים לשמש שק החבטות של ארצות הברית"

"איננו מוכנים להיות שק החבטות בשל אי הבנה כלשהי בדיונים שנערכו בסנאט האמריקני", אמר נונן לאחר שבחקירה שערכה ועדה של הסנאט נמצא, כי פרצות מס באירלנד סייעו לאפל לצמצם את תשלומי המס שלה ● לדבריו, "החישוב לפיו אפל שילמה מס של 2% שגוי ומוטעה מיסודו"

"אירלנד לא מוכנה לשמש שק החבטות של ארצות הברית", כך אמר אמש (ד') שר האוצר האירי, מייקל נונן. דבריו נאמרו בתגובה לדו"ח השגוי, לטענתו, של הסנאט האמריקני בו נטען, כי פרצות מס באירלנד סייעו לאפל (Apple), שהינה חברה אמריקנית, לצמצם את תשלומי המס שלה.

שר האוצר האירי נאלץ להגן על מס החברות הקבוע במדינתו לאחר שוועדת משנה של הסנאט האמריקני הודיעה ביום ב', כי אפל שילמה מס נמוך מאוד, או לא שילמה מס כלל, על רווחים של עשרות מיליארדי דולרים. זאת, מאחר שרווחים אלה נותבו לחברות בת באירלנד, בה הצליחה להשיג במשא ומתן שיעור נמוך במיוחד של מס חברות – פחות מ-2%.

לעומת זאת, ועל אף שאחד מעמיתיו לממשלה אמר שיש לנקוט צעדים נגד תאגידי ענק רב לאומיים שמנתבים רווחים ברחבי העולם כדי לחמוק מתשלומי מס אמת, יצא נונן למתקפה בה טען שחברי הסנאט טעו בחישוביהם. בחילופי דברים נזעמים במהלך ישיבה של ועדה פרלמנטרית באירלנד טען שר האוצר האירי, כי עמיתו מסכן משרות של אזרחי אירלנד בכך שהוא חוזר על הטענות של חברי הסנאט מארצות הברית.

"איננו מוכנים להיות שק החבטות בשל אי הבנה כלשהי בדיונים שנערכו בסנאט האמריקני", אמר נונן בתגובה ראשונה לפרשת המיסים של אפל. "הנקודה המרכזית שעליה שבו וחזרו בדיונים בוועדה בארצות הברית הייתה שאפל שילמה מס בשיעור של 2%. זהו חישוב שגוי ומטעה מיסודו, משום שהוא התקבל כתוצאה מחלוקה של כלל רווחיהן של החברות הבנות במס ששולם באירלנד".

בחקירה שערכה הוועדה האמריקנית נמצא, כי אפל שילמה מס בשיעור של 2% בלבד על רווחים של 74 מיליארד דולרים ברחבי העולם, במידה רבה הודות לניצול של חוקי המס של אירלנד, שמאפשרים לחברות לפעול במדינה מבלי לדווח על הכנסותיהן לרשויות המס המקומיות.
בחקירה נתגלה, כי אפל מפעילה שלוש חברות בת שרשומות באירלנד ואינן "תושבות" אירלנד לצורכי מס. אחת מהן, חברת אחזקות שמפעילה את חנויות אפל באירופה, לא שילמה כלל מיסים בחמש השנים האחרונות.

לאחר שחזר על ההצהרה, כי מערכת המס של אירלנד פועלת בשקיפות מלאה וכי אף חברה לא זכתה מעולם לתנאים מיוחדים מטעם רשויות המס, ציין נונן שה-"משא ומתן" לכאורה שניהלה אפל הוא תכנון מס של חברה שהשכילה למצוא פרצה בין שני תחומי שיפוט נפרדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים