השבוע שהיה

למרות שמרבית הממשלות הדמוקרטיות במערב, כמו גם בחלקים לא מבוטלים מהשוק הארגוני בישראל ובעולם, מיישמים קוד פתוח - הרי שרק בקריית הממשלה בירושלים עדיין לא התייחסו לנושא ברצינות ● וגם: ההיערכות למתקפה המתוכננת בשבת היא התרגולת המוצלחת ביותר לתרגיל העורף השנתי הצפוי ביום א' הקרוב

מנהלי המיחשוב של הארגונים המובילים במשק השתתפו השבוע בשני אירועים חשובים, ללא קשר ביניהם. ביום ב' התארחו כמה עשרות מנמ"רים, חברי פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מקבוצת אנשים ומחשבים, במכון דוד, ממפעלי הדגל של רפאל. העילה לביקור: במפעל זה פיתחו וייצרו את מערכת "כיפת ברזל" המפורסמת, הכוכבת של מבצע "עמוד ענן". קובי כ', המנמ"ר הנמרץ של רפאל, הציג בפני עמיתיו לפורום את מכלול הפעילות האדירה שנעשית במקום זה.

באופן טבעי, כמות המידע שאפשר היה לשחרר לפרסום הייתה קטנה בהרבה ממה שמתחרש שם באמת. בתום הסיור חשו כולם, כי ביקרו באחד המקומות היפים ביותר של התעשייה הישראלית, שמעסיק אנשים שהמניע העיקרי שלהם הוא שליחות, קדושת המטרה ומחויבות למשימה. המוזיאון היפה ששוכן באחד המבנים במקום, מספר את הסיפור של התעשייה הביטחונית בישראל, תעשיה שתרמה תרומה חשובה ובלתי ניתנת לכימות לביטחון המדינה ולשגשוגה. תעשיה שאנשיה משתייכים לקטגוריה של אנשי הדממה – וטוב שכך.

למחרת, ביום ג', נערך אירוע קטן וממוקד, אבל כזה שיש לו פוטנציאל להירשם ביום מן הימים כאירוע מכונן: כמה עשרות מנמ"רים של משרדי ממשלה וארגונים ציבוריים השתתפו במפגש בוקר שנושאו קוד פתוח בממשלה. המרצים היו אנשי מטריקס, המייצגת את רד-האט (Red Hat), ענקית הקוד הפתוח העולמית. היה זה מסוג האירועים, שעצם קיומו הוא הדבר הכי חשוב. הסיבה: למרות שמרבית הממשלות הדמוקרטיות במערב, כמו גם חלקים לא מבוטלים מהשוק הארגוני בישראל ובעולם, מיישמים קוד פתוח – הרי שרק בקריית הממשלה בירושלים עדיין לא התייחסו לנושא ברצינות. למרות מסקנות של ועדות פנים-משרדיות שדנו בנושא, הוא נדחק הצידה ונחבא תחת השולחן. המתסכל הוא שכאשר מתחילים לבדוק את העניין, מגלים שאין סיבה מיוחדת למציאות הזו. הממשלה משתמשת בתוכנות קנייניות, וכאשר יש שביעות רצון מצד שני הצדדים, החוזים מתחדשים כל שנה. הנה לכם המתכון של סטגנציה, התוצאה הישירה שמביאה למניעת תחרות וחופש בחירה.

הרי לפנינו עוד אי, קטן אבל חשוב, של ריכוזיות חסרת הצדקה, שאת מחירה כמובן משלמים כולנו. דווקא בעיתוי שבו מודיעים לנו שהחורים בקופה הציבורית הם ענקיים, אין עיתוי טוב יותר לפתוח את הראש, לממש תוכנית לבדיקת היתכנות של שימוש בקוד פתוח במערכת המיחשוב הממשלתית, ולהוציא אותה לפועל. שהרי את המנמ"ר הממשלתי באשר הוא לא ממש מעניין על איזה פלטפורמה מפתחים את היישום שהוא מבקש. הוא רוצה לדעת שהוא מקבל את המוצר הטוב ביותר, בעלות הזולה ביותר. זאת, כדי שהוא יוכיח החזר השקעה הכי טוב שקיים, כדי שהממונים עליו יבינו טוב יותר למה אסור להם לקצץ בתקציבו.

ובינתיים, המנמ"רים בממשלה וגם המנמ"רים במגזרים אחרים, צריכים להתמודד עם טורנדו השינויים שסוחף את עולם ה-IT. בכנס גרטנר (Gartner) ישראל השנתי שנערך השבוע בתל אביב, ניבא פראנק בויטנדיז'ק, סגן נשיא למחקר בחברה, כי חלק מהמנמ"רים לא ישרדו את הטורנדו הזה. מנמ"רים אחרים, לעומתם, ימנפו את מגמות העל הטכנולוגיות החדשות לטובת קידום פרויקטים ה-IT שלהם.

ללא מעט מנמ"רים יש עבודה רבה בסוף השבוע. ביום א' יתקיים תרגיל העורף השנתי, שמתייחס גם לשרידות מערכות, המשכיות עסקית, וחזרה מהירה לשגרה בכל מצב של אסון. מערכות מיחשוב של ארגונים רבים נמצאות כבר כעת בכוננות, לאור ההתרעות שקיבלנו ביומיים האחרונים מארגוני טרור איסלאמים ומארגון אנונימוס (Anonymous), המאיימים לתקוף אתרים ישראלים. התרגולת בנושא הזה ידועה ואם ההיערכות למתקפה תצליח, זו תהיה ההכנה הטובה ביותר לתרגיל העורף הלאומי.

את השבוע הבא נתחיל עם Storage2013, ועידת האחסון השנתית, שתעסוק בנושאי גיבויים, אחסון בעידן הענן, ועוד. יהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים