אלי בין, מנכ"ל מד"א: "אנו שמחים לחלוק עם צה"ל וארגוני הצלה אחרים את דרכי הפעולה בשעת חירום"

"אנו מקווים שהניסיון שנצבר מהתרגיל יסיע לנפגעים לא רק בישראל, כי אם בעולם כולו", כך אמר בין לאנשים ומחשבים, במסגרת תרגיל העורף "נקודת מפנה 7" ● אורן בלושטיין, עוזר מנכ"ל מד"א: "אנחנו מפתחים את המערכות שלנו בתוך הבית, כאשר ב-4 השנים האחרונות מד"א עשה קפיצת מדרגה משמעותית בכל מערכות המיחשוב שלו"

"מד"א שמח לחלוק עם צה"ל וארגוני ההצלה האחרים את דרכי הפעולה בשעת חירום", כך אמר לאנשים ומחשבים מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, בסיור שנערך במתקני הארגון לרגל תרגיל העורף. "במד"א, ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, עוסקים כל העת בפיתוח מערכות טכנולוגיות חדשות, שיאפשרו הצלת חיים רבים יותר בזמן קצר יותר. את הידע הזה אנחנו שמחים לחלוק עם ארגוני חירום והצלה ברחבי העולם".

"התרגיל מאפשר לנו לבחון את יעילותם של אותם אמצעים גם בתרחישים מורכבים עם נפגעים רבים, תוך שיתוף פעולה עם שאר גורמי הביטחון – צה"ל, משטרת ישראל, פיקוד העורף, כיבוי ועוד", אמר. "זאת, במטרה לייצר שפה משותפת, שתאפשר לצוותי מד"א להציל חיים במקרה של פגיעה בעורף. אנו מקווים שהניסיון שנצבר מהתרגיל יסיע לנפגעים לא רק בישראל, כי אם בעולם כולו".

בין הרחיב על היכולות המתקדמות של מד"א: "האמצעים הטכנולוגיים מאפשרים למד"א יכולות לשלוט במצלמות בכל רחבי הארץ, כולל באירועים עצמם, מתוך ג'יפים בעלי תורן שמגיעים לזירות אירועים מורכבים. כך, קיימות מערכות מיפוי ברזולוציה גבוהה שמאפשרות לעקוב אחר הניידות, ואפילו אפליקציה קטנה שמאפשרת לזהות מיקום מדייק של נפגעי תאונות".

אורן בלושטיין, עוזר מנכ"ל מד"א, אמר כי "כל פיתוח נולד מתוך מחשבה כיצד ניתן לתרום להצלת חיים". הוא הסביר, כי מתודת בניית מערכות המיחשוב היא לבנייה עצמית, לרבות מערכות הליבה המבצעיות, וכן מערכות המיחשוב האדמיניסטרטיביות והלוגיסטיות. "התפקיד שלנו כמערכות מידע זה לתת פתרונות בזמן אמת בארגון שהוא ארגון חירום לאומי", אמר. "אנחנו רואים מגוון רחב של צרכים שהמדינה צריכה בפתרונות של מד"א".

מימין: אלי בין - מנכ"ל מד"א, עם עם קרפ"ר - תא"ל פרופ' איציק קרייס, בחדר המצב של מד"א בתרגיל "נקודת מפנה 7". צילום: אסי דבילנסקי, דוברות מד"א

לדבריו, "אנחנו מפתחים את המערכות שלנו בתוך הבית, כאשר בארבע השנים האחרונות מד"א עשה קפיצת מדרגה משמעותית בכל מערכות המיחשוב שלו. היום אנחנו מדברים על חזית הטכנולוגיה מבחינת GPS, העברת נתוני וידיאו בקצב גבוה – וכמובן על אתרי DR בזמן שגרה ובזמן חירום כאחת. מערכת השליטה והבקרה של מד"א משקללת את כלל האירועים המתקבלים מדי יום. המערכת מנהלת מדי יום כ-5,000 שיחות למוקד 101 ומאות אירועים ברחבי הארץ, ומנהלת צי של מטפלים, אמבולנסים, חפ"ק, ג'יפים ושני מסוקים. המערכת דוגמת כ-4,000 כוננים שמצוידים במכשיר GPS ומשדרת את הקריאה באופן אוטומטי לחמשת גורמי הטיפול הקרובים והרלוונטים ביותר לאירוע".

"כל התוכנות הן פרי פיתוח עצמי", הסביר בלושטיין, "על בסיס מיקרוסופט (Microsoft). כל החוכמה היא פיתוח של מד"א: היא מתבססת על כלים סטנדרטיים, בסביבת מיקרוסופט, ובסיסי נתונים, SQL, שירותים, ועוד".

ד"ר אלי יפה, מנהל אגף הדס (ר"ת הדרכה והסברה) במד"א ואחראי על כ-14 אלף מתנדבים (שמתוכם יש בכל עת 4,000 כוננים), תיאר את הטכנולוגיה המפעילה את המתנדבים. "כל מתנדב חתם על אישור שמתיר לנו לדעת בכל רגע היכן הוא נמצא – בעבודה, בבית, בחופשה", הוא מפרט, "ולאחר האירוע היא שולחת התראה ב-SMS ובביפר לשמונת המתנדבים הקרובים ביותר לאירוע – כולם בעלי הכשרה של פרמדיקים או נהגי אמבולנס. המתנדב יכול להודיע באמצעות אפליקציה ייעודית למוקד, כי הוא יוצא לאירוע, ולאחר מכן לעדכן על המצב בשטח. כאשר מגיע האמבולנס הוא חובר לצוות שלו, ולאחר שהפצוע או החולה מפונה לבית החולים הוא חוזר לעיסוקיו הרגילים".

עוד מתאר יפה את הניהול הארצי של האמבולנסים. לדבריו, "גם אם לדוגמה אמבולנס מבאר שבע העביר חייל פצוע לשיקום בתל השומר, ניתן להפעילו אם הוא הקרוב ביותר, למשל, לתאונת דרכים באזור המרכז". הוא סיכם ואמר, כי "המקצוע שלנו זה הצלת חיים. בהצלת חיים כל שניה קובעת, במיוחד הדקות הראשונות. לכן המערכות מפותחות על מנת לצמצם את טווח ההגעה לחולה או לפצוע, ומסייעות בהצלת חיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים