הרכבת הקלה בתל אביב הטמיעה, בראשונה בארץ, יומן עבודה הנדסי ממוחשב

המערכת מתעדת את העבודה באתר מתחת ומעל הקרקע ● היומן הדיגיטלי מאפשר הפקת דו"חות בטיחות ופיקוח בזמן אמת, מתן תגובת מידיות ומענה לבעיות, כשהכול נשמר בפורמט חיפוש חכם ל-10 שנים, בסגנון גוגל ● 200 עובדי נ.ת.ע החלו להשתמש בימים אלה באופן רשמי ובצורה שוטפת במערכת, לטובת הקמת רשת מערכת הסעת ההמונים

נ.ת.ע (ר"ת נתיבי תחבורה עירונים), שבונה את הרכבת הקלה בגוש דן, הטמיעה, בראשונה בארץ, יומן עבודה הנדסי ממוחשב. הפיתוח החל לפני שנתיים, הפיילוט הסתיים לפני שלושה חודשים והמערכת עולה לאוויר בימים אלה. היקף הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו במאות אלפי שקלים.

אנשי ה-IT ב-נ.ת.ע., בראשות המנמ"ר, הראל בורוביק, ובשיתוף פעולה של אודי לרמן, מנהל אגף ביצוע בחברה, יצרו קשר לפני שנתיים עם חברת ולה (Vela Systems). שלושת הגורמים עבדו במשותף על יצירת יומן עבודה הנדסי ממוחשב, שמתעד את העבודות בין כלל גורמי ההנדסה והבנייה של הפרויקט – באופן מקוון ולא מקוון. לפני כמה חודשים רכשה אוטודסק (Autodesk) את ולה והמערכת שהוטמעה, בענן של אמזון (Amazon), היא Autodesk BIM360 Field.

המערכת מתעדת את העבודה באתר מתחת ומעל הקרקע. היומן הדיגיטלי מאפשר הפקת דו"חות בטיחות ופיקוח בזמן אמת, מתן תגובת מידיות ומענה לבעיות, כשהכול נשמר בפורמט חיפוש חכם ל-10 שנים, בסגנון גוגל (Google). יצוין ש-200 עובדי נ.ת.ע החלו להשתמש בימים אלה באופן רשמי ובצורה שוטפת ביומן העבודה הדיגיטלי, לטובת כל עבודות הקמת רשת מערכת הסעת ההמונים, מתחת ומעל הקרקע.

אודי לרמן, מנהל אגף ביצוע ב-נ.ת.עהיומן הממוחשב מתעד את כל מה שנעשה באתר העבודות ביום הנתון, בין היתר העבודות המבוצעות, הנחיות המפקח לקבלן והתייחסות הקבלן אליהן, נתוני מזג האוויר לאותו יום העבודה, מספר הפועלים והכלים המכניים שעבדו ביום זה, סוג העבודה שהתבצעה, המבקרים באתר, בעיות שהתעוררו, מדידות שנערכו, תנאי הקרקע, בדיקות מעבדה ופגישות עבודה.

מעבר להיות המערכת יומן עבודה ממוחשב, שכולל תיעוד של העבודה בטקסט, תמונות ותוכניות, היא משמשת להפקת דו"חות בטיחות ופיקוח עליון בזמן אמת. אלה מופצים לנמענים עם מטלות, משימות ומועדים לתיקוני הליקויים שנתגלו.

כמו כן, משמשת המערכת לניהול פרויקטים ומתן תגובות בזמן אמת, לבקרת איכות באתרי העבודות, כמאגר תוכניות ממוחשב ונגיש מיידית ל-iPad באתר העבודה, למעקב ביצוע וטיפול אינטראקטיבי בבעיות תכנון, ביצוע, תקציב ולוח זמנים, ולהפקת דו"חות בטיחות.

מערכת היומן האלקטרוני נותנת למנהל הפרויקט כלי ניהול, כשכל התיעוד חתום על ידי הקבלן והמפקח. היא תורמת לשיפור התיאום והתקשורת בין כל הגורמים המעורבים בפרויקט: יזם, קבלן, מפקח ומתכננים, ומביאה לזמינות מידע חוצה פרויקט, כשכל התיעוד מגובה בזמן אמת, בשרתים. כך, המידע הרב והחשוב שמצטבר לא אובד וניתן לשליפה במועד המתאים. יצוין שבמסגרת פרויקט הפיתוח בוצעו התאמות לעברית ולתקנים ולשיח ההנדסי המקובל בארץ, כמו גם התאמה ספציפית לפרויקט ולאופי הביצוע הייחודי של הרכבת הקלה בגוש דן.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר בורוביק, כי "יתרונות מערכת יומן העבודה הדיגיטלי הם רבים: היא מאפשרת לצרף צילומים יום יומיים, המראים את המצב לאשורו בכל אחד משלבי העבודה, כולל יכולת העברת נתונים בין אתרים שונים בזמן אמת; חיפוש טקסט בתוך כל יומני העבודה, עם תמיכה מלאה בעברית ובאנגלית; והפקת דו"חות מורכבים". הוא הוסיף, כי המערכת עובדת מול מחשבי iPad 3 שנמצאים אצל עובדי השטח וכוללת גיבוי לשני אתרים של אמזון. בנוסף, לדבריו, "יש למערכת יכולת עבודה ושמירת נתונים אחרונים גם בזמן ניתוק מהרשת".

הראל בורוביק, מנמ"ר נ.ת.ע"זמן ההטמעה של המערכת בשטח הוא קצר ואין הגבלה של מספר המשתמשים בה", הוסיף בורוביק. "השימוש ביומן הדיגיטלי מאפשר ל-נ.ת.ע לצבור הרבה מאוד נתונים בזמן אמת ולקבל החלטות בשטח. למערכת יכולת תיעוד דיגיטלית וחיפוש רב עוצמה לאורך כל חיי הפרויקט – ברמת שאילתה פשוטה או מורכבת ובריבוי שפות".

הוא ציין, כי נ.ת.ע זקוקה לתיעוד לאחור של שנים רבות לטובת תביעות עתידיות וכי מדובר בהליך שמצוי בשגרה בכל פרויקט הנדסי מורכב.

בורוביק הדגיש, כי מדובר בפרויקט יומן הנדסי ממוחשב ראשון בארץ וכי "עד כה, העבודה נעשתה עם ניירת מרובה".

"בשלב הבא", הוסיף, "לאחר שכל הקבלנים והמפקחים בפרויקט הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב משתמשים במערכת, נחייב את כל העוסקים בפרויקט הרכבת הקלה להשתמש במערכת זו באופן שוטף ויומיומי מולה. בסופו של תהליך, מדובר יהיה באלפי משתמשים".

אירועים קרובים