תוכן שיווקי

לקראת אירוע | רו"ח יוסי גינוסר, פאהן קנה: "33% מהשכירים אינם יודעים כמה המעסיק שלהם מפריש עבורם לפנסיה והאן עושה זאת כחוק"

לקראת "כנס הביקורת הפנימית - המצפן של ההנהלה והדירקטוריון", IIA - איגוד מבקרים פנימיים בישראל, יום ג', ה-11 ביוני 2013, מרכז הכנסים אבניו, קריית שדה התעופה

09/06/2013 13:54

מאת הילל יוסף

"מסקר שערך מכון TRI מחקרים אסטרטגיים בישראל, עולה ש-33% מהשכירים אינם יודעים כמה המעסיק שלהם מפריש עבורם לפנסיה והם אף אינם בודקים אם סכום ההפרשה הינו כקבוע בחוק", כך אמרו רו"ח יוסי גינוסר – מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה, ורו"ח ישראל גבירץ – שותף תחום ביקורת בגופים מוסדיים בחברה.

השניים התראיינו לקראת כנס "הביקורת הפנימית – המצפן של ההנהלה והדירקטוריון", IIA – איגוד מבקרים פנימיים בישראל.

לדברי רו"ח גינוסר וגבירץ, "מתברר כי שכירים רבים מעדיפים לא להתעסק בסוגיה זו של ההפרשות לפנסיה ולא ממש בודקים אם הפרשות אלו באמת מתבצעות – וכחוק".

סקר דומה, ציינו רו"ח גינוסר וגבירץ, נערך בארה"ב, על ידי מכון LIMRA (ר"ת Life Insurance & Market Research Association), לכ-4,000 אזרחים אמריקאים. "עלה כי 55% מהנשאלים ענו נכון על פחות מחצי מהשאלות. הדבר מלמד על חוסר הבנה הגורם לתסכול ולתדמית שלילית של תעשיית הביטוח וחיסכון ארוך הטווח", ציינו רו"ח גינוסר וגבירץ.

"מרבית העובדים נפגשים עם היועץ הפנסיוני, או סוכן הביטוח פעם אחת, וזאת רק בעת תחילת עבודתם", אמרו רו"ח גינוסר וגבירץ, "לאחר מיסוד אפיק ההשקעה לטווח ארוך, משמע – ביטוח מנהלים, פנסיה וכדומה – העובדים מפסיקים להיפגש עם היועץ".

המידע הזמין לעובדים, הסבירו השניים, "הוא דו"ח תקופתי, בו ישנו פירוט רחב לגבי ההפרשות שבוצעו בכל אחד מהחודשים בשנה שחלפה, הכיסויים הביטוחיים שנרכשו ועלותם, דמי הניהול שנוכו ועוד. אולם  הדו"חות התקופתיים אינם פשוטים להבנה ונדרשת עין מקצועית לאיתור בעיות בהפרשות השוטפות".

הסבירו בבקשה.
"מניסיוננו, נגרמות טעויות מביכות לעמיתים בשל טיפול לא נכון בתהליכי צבירת הזכויות שלהם. מקורן של טעויות אלו בכל הגורמים המעורבים בתהליך, החל מהמעסיק, הגוף המוסדי אשר מנהל את החסכונות ועד סוכנות הביטוח האמונה על העברת הכספים בפועל.

להלן מספר דוגמאות לטעויות נפוצות: דמי הניהול אשר נגבים אינם נכונים, הפרשה לא מעודכנת לאובדן כושר העבודה, כספים לא שויכו לעמית כראוי ונתקעו בחשבונות מעבר, ההפקדות לפנסיה אינן רציפות, צבירת התשואה בוצעה באופן שגוי ועוד".

מה ניתן לעשות על מנת למנוע את התקלות השכיחות הללו?
"כאן אנו מגיעים לנושא החינוך הפנסיוני, אשר אינו מפותח דיו בארץ. יש צורך בהגברת המעורבות של היועצים, או סוכני הביטוח, במהלך שנות החיסכון ולא רק בתחילת דרכו של העובד. הממונה על שוק ההון נדרש להתערב בנושא ולעודד את הציבור בהתייעצות שוטפת עם יועצים רלוונטיים לחיסכון ארוך טווח.

כמו כן, רצוי להטמיע כבר במסגרת החינוך הממלכתי לבני הנוער, את ההשלכות של חיסכון ארוך טווח, כחלק ממכלול הלימודים של כלכלת משק בית נבונה.

עד שצעדים אלה יגובשו, יש לזכור כי אין להסתמך רק על הגופים המנהלים את חסכונותינו לעת זקנה, אלא לקיים פגישות ייעוץ תקופתיות במהלך התקופה. זאת, על מנת לוודא שההפרשות מבוצעות כדין ושהחיסכון הפנסיוני הולם את מצבנו".

"כפי שחשוב לנו לשמור על תחזוקת שיניים בריאה", סיכמו רו"ח גינוסר וגבירץ, "ולצורך כך אנו מבצעים ביקור תקופתי אצל רופא השיניים, עלינו גם לבצע בקרה תקופתית על התפתחות הפנסיה שלנו. בסופו של דבר, מדובר בפעולה אשר השלכתה על עתידנו – היא מכריעה".

אירועים קרובים