פלאפון נכנסת לתחום התשלומים: תציע ארנק סלולרי בשיתוף ישראכרט ולאומי קארד

המימוש המעשי של הארנק הסלולרי ייעשה באמצעות כרטיס אשראי חוץ-בנקאי שיקבלו הלקוחות, שישולב בו מלבד הפס המגנטי גם רכיב NFC, המאפשר תשלום ללא מגע ● בנוסף, יקבלו לקוחות פלאפון מדבקה מיוחדת שתודבק על מכשיר הסלולר, ותהווה למעשה "שלוחה" של כרטיס האשראי

בית המשפט הותיר את החלטת משרד התקשורת על כנה. פלאפון

פלאפון נכנסת לתחום התשלומים הסלולריים: החברה חתמה על הסכמי שיתוף פעולה נפרדים עם ישראכרט ולאומי קארד, ותהיה הראשונה להשיק תוך כמה שבועות ארנק סלולרי ללקוחותיה. במסגרת השירות החדש, תספק פלאפון לכל לקוחותיה, בשיתוף שתי חברות האשראי, פתרון NFC (ר"ת Near Field Communication), שיאפשר לשלם בבתי עסק בארץ ובעולם, ללא צורך בכרטיס אשראי. יצוין, כי הצטרפות הלקוחות תבוצע לאחר בדיקת הזכאות על ידי חברות האשראי.

המימוש המעשי של הארנק הסלולרי ייעשה באמצעות כרטיס אשראי חוץ-בנקאי שיקבלו הלקוחות, שישולב בו מלבד הפס המגנטי גם רכיב NFC, המאפשר תשלום ללא מגע. בנוסף, יקבלו לקוחות פלאפון מדבקה מיוחדת שתודבק על מכשיר הסלולר, ותהווה למעשה "שלוחה" של כרטיס האשראי. כמו הכרטיס, גם המדבקה מאפשרת תשלום ללא מגע באמצעות קירובה למכשיר קורא בחנויות ובבתי העסק. שבב ה-NFC משדר למסופון הקורא, הממוקם לצד הקופות בבתי עסק, מידע על התשלום – וכך מתבצע תהליך הזיהוי. בעזרת פרטי הכרטיס שהוזנו מראש לכל מכשיר נייד, הקורא מזהה את הפרטים האישיים של הקונה ומשלים את פעולת התשלום.

כמו כן, הודיעה פלאפון, כי תשיק יישום של ארנק דיגיטלי, שיאפשר ללקוחותיה לנהל הוצאות, לקבל קופונים ומבצעים והטבות.

גיל שרון, מנכ"ל פלאפון: "מדובר במהלך אסטרטגי, שיאפשר לפלאפון להימנות עם מפעילי הסלולר הראשונים בעולם בתחום התשלומים הסלולריים. אני צופה שתוך שלוש שנים יהיו לנו כחצי מליון משתמשים, ובעתיד יהווה תחום זה מנוע צמיחה נוסף לחברה". שרון הוסיף, כי "יצרנו מודל ייחודי, שבמסגרתו בחרנו לחבור לישראכרט ולאומי קארד – שתי החברות היחידות שהוכיחו חדשנות טכנולוגית בארץ ורצינות בתמיכה בנושא. השימוש בסלולר כאמצעי תשלום וכאמצעי לניהול קופונים וחברות במועדוני לקוחות שונים יהפוך בתור כמה שנים לאמצעי התשלום היעיל והנוח ביותר ויחליף את כרטיס האשראי".

מספר הקוראים בבתי העסק בישראל עומד על 2,000 בלבד
יצוין, כי שתי המגבלות של התשלום הסלולרי הן מצד אחד רכיב התואם לטכנולוגיה בתוך מכשירי הסלולר, ומצד שני הקוראים בקופות של בתי העסק, שצריכים לקרוא את הנתונים מאותו רכיב. מרבית מכשירי הסלולר כיום עדיין לא כוללים את רכיב ה-NFC, ואילו מספר הקוראים בבתי העסק בישראל עומד כרגע על 2,000 בלבד.

את המגבלה הראשונה מנסות חברות הסלולר לעקוף באמצעות מדבקת NFC המודבקת על המכשיר – וכך עושה כעת גם פלאפון. פתרון נוסף הוא הוספת רכיב NFC למכשירים שהיצרנית שלהם לא שילבה בהם שבב בתהליך הייצור. הוספת הרכיב מתבצעת באמצעות כרטיס SIM משולב NFC, והוא כמובן צריך להיתמך על ידי מערכת ההפעלה. כרגע תומכות בטכנולוגיה אנדרואיד (Android) של גוגל (Google), חלונות פון (Windows Phone) של מיקרוסופט (Microsoft) ומערכת ההפעלה של בלקברי (Blackberry). פלאפון הודיעה, כי בשלב הבא של פרויקט הארנק הסלולרי שלה, היא תשיק שבב NFC מעין זה, שיוטמע במכשירי הסלולר של לקוחותיה.

למרות החסמים והמכשולים, תחום התשלומים באמצעות הסלולר מתפתח מאוד בעולם, ומרבית חברות האשראי הגדולות פועלות כדי להטמיע את הטכנולוגיה בקרב המשתמשים ובתי העסק. ככל שיותר חברות אשראי ומפעילות סלולר מאפשרות את הטכנולוגיה, כך הולכים בעקבותיהן גם עסקים ברחבי העולם, המתאימים את הקופות שלהם לטכנולוגיית ה-NFC.

עם הרשתות בארץ התומכות ב-NFC נמנות סופר-פארם, ארומה ישראל, סינמה סיטי, רשת קרנף וארקפה. הפעלת הטכנולוגיה בישראל על ידי פלאפון היא בעצם הצעד הראשון ב-"חינוך השוק" להשתמש בטכנולוגיה ולקדם אותה, במקביל לכניסה של בתי העסק. אולם, כאמור, פלאפון החליטה להתחיל להפעיל את הטכנולוגיה כרגע גם ללא השבב המוטמע, שיגיע בהמשך.

יצוין, כי לפני קצת פחות משנה הודיעו סלקום וכ.א.ל כי יפתחו כרטיס אשראי סלולרי משותף, המבוסס על טכנולוגיית NFC, אולם עד היום זה לא קרה.

מפעילות הסלולר בארץ, כמו גם בעולם, מחפשות ערוצי הכנסות נוספים, ותשלומי הסלולר יכולים להוות ערוץ כזה, שכן מכל תשלום שנעשה באמצעות מכשיר הסלולר, גוזרת גם המפעילה עמלה מסוימת. נראה כי כל מפעילות הסלולר בארץ ובעולם מודעות לכך, אך פלאפון היא הראשונה שהחלה לפעול ולממש את הפוטנציאל העסקי הצפוי, המוערך בעשרות אלפי שקלים מדי שנה.

דו"ח שפרסמה ויזה (Visa) אירופה באחרונה, הציג גידול משמעותי של 46% בתשלומים באמצעות כרטיסי אשראי אלחוטיים וסמארטפונים במהלך חודש מרץ האחרון. על פי תחזית של חברת המחקר ABI, פוטנציאל השוק של תשלומי NFC, שעמד ב-2012 על 4 מיליארד דולרים, יעמוד ב-2017 על 191 מיליארד.  בישראל כבר מופעלות כ-50 אלף מדבקות אשראי וכ-100 אלף כרטיסי אשראי אלחוטיים, שמתממשקים, כאמור, ל-2,000 מסופונים.

גם המשתמשים, מצידם, מביעים התעניינות בטכנולוגיה. לפי הסקר של ויזה אירופה, 50% מהצרכנים בישראל מעוניינים באפשרות לשלם באמצעות מכשיר הסלולר שלהם.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו עכשיו לוועידת mPay Israel 2013 של אנשים ומחשבים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר

    לא מבין את האופטימיות שלהם להיכנס לתחום חדש שקשור לגביית כספים כאשר שנים חייבו בהרבה כסף את לקוחותיהם בצורה חזירית. יצטרכו לעשו קמפיין "שטיפת מוח" בכדי שמשהו יצטרף לשירות שלהם. אמיר

אירועים קרובים