ה-CIO החדש עולה לאקדמיה

המחזור הראשון של לימודי מערכות מידע לתואר ראשון במכללה האקדמית לישראל, יסיים בתום שנת הלימודים הקרובה את המסלול הארוך ● האם זו סנונית ראשונה בתחום ההכשרה המקצועית והאקדמית לענף ההיי-טק? "התפישה החינוכית שלנו אומרת שצריך ללמד את הדייגים לדוג - ולא להביא להם את הדגים עד לצלחת", אומר ד"ר יצחק שמר, ראש התוכנית

המיצוב החדש של המנמ"ר והתחזיות שמנבאות שבתוך פחות מעשור יווצר מחסור במנהלי מערכות מידע מקצועיים, נותנים את אותותיהם בתחום ההכשרה המקצועית והלימודים האקדמים. בשנים האחרונות תוגברו לימודי מערכות המידע במוסדות האקדמיים לצד המכללות האקדמיות, הפרטיות והציבוריות, שמקיימות תוכניות לימוד מלאות לתואר ראשון להכשרת מנהלי מערכות המידע.

המחזור הראשון של לימודי מערכות מידע לתואר ראשון במכללה האקדמית לישראל, יסיים בתום שנת הלימודים הקרובה את המסלול הארוך. בתוכנית לומדים כמה עשרות סטודנטים שהחלו את לימודיהם לפני שנתיים, מיד עם קבלת האישור של המל"ג (פועל במקביל למכללת דן). בראש התוכנית עומד ד"ר יצחק שמר, מי שעיצב גם את תוכניות הלימוד דה פקטו, שהחל להריץ את הרעיון לפני חמש שנים.

המכללה האקדמית לישראל הוקמה לפני 20 שנים. עד לפני שלוש שנים היא הפעילה תוכניות לימודים בתחום ה-IT כשלוחה האקדמית של אוניברסיטת Clark שבארצות הברית. כיום לומדים במכללה האקדמית לישראל כ-1,260 סטודנטים. "כל הסטודנטים שלנו הם אנשים עובדים", אומר ד"ר שמר, "חלקם צעירים אחרי צבא וחלקם מגיעים מהתעשייה, אחרי שנקלטו בצורה זו או אחרת בתחום של מערכות מידע ומיחשוב – אבל הגיעו לתקרת הזכוכית בארגונם". לדבריו, "הם הבינו שללא תואר אקדמי לא יוכלו להתקדם בסולם התפקידים בארגון – וגם מחוצה לו".

תוכנית הלימודים כוללת 120 נקודות זכות, מהן 112 נקודות בקורסי חובה והיתר בקורסי בחירה. הקורסים מקובצים בחמש חטיבות: מתמטיקה וסטטיסטיקה, ניהול וארגון, פיתוח תוכנה, מערכות מידע וקורסי העשרה. "התוכנית שלנו ייחודית בכך שהיא משלבת גם טכנולוגיה וגם ניהול, בהתאם לדרישות השוק", מסביר ד"ר שמר. "אם נסקור את השוק כיום נראה שיש לכאורה חמישה מסלולים לתואר ראשון במקצועות הטכנולוגיה – הנדסת מחשבים, מדעי המחשב (או הנדסת תוכנה), מערכות מידע, תעשיה וניהול ומינהל עסקים. התוכנית שלנו משלבת ניהול וטכנולוגיה במינון הנכון, כפי שתנאי השוק דורשים זאת: שילוב של לימודי ליבה בניהול ובאירגון, עם הקניית הבנה טכנולוגית משמעותית". לדבריו, "התפישה החינוכית שלנו אומרת שצריך ללמד את הדייגים לדוג – לא להביא להם את הדגים עד לצלחת".

ד"ר שמר נמנה על ותיקי הענף, בעל נסיון רב בתחום מערכות מיחשוב מידע והיה בעברו, בין היתר, מנמ"ר בנק דיסקונט. בהתייחסו למציאות כיום בענף, הוא אומר כי "יש מחסור בכוח אדם. כדי להשתלב בו אתה צריך כמות מסוימת של ידע, אחרת לא תוכל להתקדם. תוכניות הכשרה חייבות להיות בעלת מגוון רחב של נושאים – שילוב דיסציפלינות כפי שזה מקובל כיום בכל העולם". לדבריו, "אנחנו לא משלים אף אחד שהוא ייצא מפה ויהיה מנהל מערכות מידע ביום הראשון, אבל יהיו לו את הכלים שמאפשרים לו להמשיך ולהתקדם מקצועית, להבין את כל התחום, ולהתקדם במקביל גם במעמד הניהולי".

יגאל נאמן, מנכ"ל המכללה האקדמית לישראל, מתייחס לטענה לפיה ריבוי המכללות יוצר זילות של הלימודים. "אני לא מסכים עם אמירה זו. המכללות יצרו את התחרות בתחום האקדמי, שלא הייתה קיימת קודם. היא גרמה לאוניברסיטאות להתייעל ולהעלות את הרמה האקדמית, ויצרה מסגרות שבהם מלמדים נושאים רבים שבעבר לא לימדו. יש תחומים מאוד ברורים שהמכללות מובילות בהם, והן נותנות הזדמנות לצעירים רבים יותר לרכוש השכלה", פירט נאמן.

השורה התחתונה: תחום לימודי ניהול מערכות מידע הפך להיות תחום מרכזי במסלולים האקדמים של מדעי המחשב, דבר שלא היה בעבר. היתרון הגדול של מסלולים אלו מקבל ביטוי בעובדה שהם פורחים בשנים האחרונות. זה בא לידי מימוש בכך שהם מיישמים את התפיסה החדשה של המנמ"ר בן זמננו: שילוב בין טכנולוגיה וניהול במינונים הנכונים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים