הצעת חוק בארה"ב: לאפשר לשוטרים גישה לסלולרי של נהגים המעורבים בתאונות דרכים

"איש משטרה יכול להחרים מיד טלפון סלולרי של נהג אם הוא חושב שיש לו בסיס הגיוני להאמין שהנהג הפעיל את הטלפון הסלולרי שלו בעת נהיגה" - לשון הצעת חוק חדשה במדינת ניו ג'רזי, שנועדה להילחם בשימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה ● עד אשר תגיע להחלטת בית המשפט העליון, זוכה הצעת החוק לטענות מצד התומכים בפרטיות המשתמשים: "הפרשנות למילים 'בסיס הגיוני' יכולה להיות בעייתית מאוד"

הצעת חוק חדשה בארצות הברית מבקשת להתיר לאנשי משטרה לחטט בטלפון סלולרי של מי שהיה מעורב בתאונה דרכים – מיד לאחר התאונה.

לשון הצעת החוק, שעלתה במדינת ניו ג'רזי, קובעת כי "כאשר נהג של רכב מנועי היה מעורב בתאונה – אשר גרמה למוות, לפציעה גופנית או לנזק ברכוש – יכול איש משטרה להחרים מיד טלפון סלולרי של אותו נהג אם הוא חושב שיש לו בסיס הגיוני להאמין שהנהג הפעיל את הטלפון הסלולרי שלו בעת נהיגה". הצעת החוק הוגשה על ידי הסנאטור הרפובליקני ג'יימס הולצאפל, מתוך שאיפה לבער את "מכת" ההתעסקות בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה.

הוויכוחים, כמובן, לא איחרו לבוא. גורמים שונים החלו להתפלמס ולהתווכח על יעילותו – יש כאלה המאמינים שהצעת החוק הזאת טובה, ואחרים טוענים שיש בה בעייתיות חוקתית הנוגעת לפרטיות. מתנגדי החוק מוסיפים ושואלים: "מה קורה כשנהג נוסע לאט יחסית, והנהג שמאחוריו מתנגש בו? האם אז יש סיבה לחטט במכשיר הפרטי של הנהג שנסע לאט יותר, ושבעצם לא אשם בתאונה?".

לטענתם, "הפרשנות למילים 'בסיס הגיוני' יכולה להיות בעייתית מאוד". כיצד, תוהים המתנגדים, יכול איש משטרה לחשוד, על בסיס הגיוני, שבתאונה הייתה מעורבת כתיבת הודעה בעת נהיגה? עצם נוכחותו של טלפון סלולרי בקרבת הנהג אינה מהווה הוכחה לשום דבר.

הולצאפל, מנגד, הגן על הצעת החוק שלו. "תחשבו על זה: הסיכויים שהשוטרים יהיו עדים לתאונה הם מזעריים עד בכלל לא. עד שהשוטר מגיע למקום התאונה – ורק אם האדם אינו מודע והטלפון נמצא בידיו, או שמישהו אומר שראה אותו עם הטלפון ביד – מה בדיוק הוא צריך לעשות? לשלוח לו צו כדי לבדוק אם הטלפון היה בשימוש?".

מכל מקום, מומחים משפטיים טוענים, כי ההכרעה בנושא תצטרך להתקבל על ידי בית המשפט העליון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים