מודלים עסקיים חדשניים של יישומים סלולרים

הרגולציה בשוק התקשורת זכתה למחמאות רבות ● הקטנת התשלום החודשי של הלקוח יצרה שוק תוסס של יישומים בעלי מודלים עסקיים חדשניים ● בשוק זה ניתן למצוא דוגמאות אינספור למודלים חדשניים ובראשן כמובן את Waze וסיפור מכירתה לגוגל ● לקוחות התרגלו לצרוך שירותים רבים ללא תשלום אך מודל החינם לא מונע מהגופים הגדולים לרכוש חברות, להן יש כמות משתמשים גדולה, במחירי עתק שאינם פרופורציונאליים למודל ההכנסות

הרגולציה בשוק התקשורת זכתה למחמאות רבות ביותר בשנתיים האחרונות – מחיר שיחות הסלולר הוזל בעקבות הגדלת התחרות בשוק. לכל הדעות – מהלך מעולה לכלל הצרכנים. אם עד לכניסתה של הרגולציה עמד חשבון הסלולר של לקוח ממוצע בסדרי גודל של מאות שקלים לחודש, הרי שכיום, ירד חשבון זה לרמה של עשרות שקלים לחודש בלבד. מידע זה, אותו נוהגות חברות הסלולר למדוד, מפורסם בדוחות הרבעוניים של החברות בפרמטר בשם ARPU (ר"תAverage Revenue Per User)

הקטנת התשלום של הלקוח, כוללת בתוכה שינוי מהותי נוסף במבנה החשבונית – שימוש בלתי מוגבל בשיחות, בהודעות SMS וב-Data. מבנה חדש זה יצר שוק תוסס של יישומים בעלי מודלים עסקיים חדשניים.

בשוק זה ניתן למצוא דוגמאות אינספור למודלים חדשניים ובראשן כמובן את Waze וסיפור מכירתה תמורת מיליארד דולר לגוגל (Google). במאי 2012 גייסה Pinterest כספים לפי הערכת שווי של 1.5 מיליארד דולרים. WhatsApp הודיעה על התחלת גבייה של 99 סנט מלקוחות האנדרואיד (Android) החל מסיום השנה הראשונה לשימוש במוצר, וזאת, בנוסף לתשלום הזהה המשולם על ידי לקוחות ה-iPhone כבר ברכישת היישום. המשותף לחברות אלו, המפתחות יישומים סלולריים – ולרבות אחרות, הוא שווי שוק גבוה אשר ברוב המקרים מלווה בהיעדר מודל עסקי התומך בשווי שוק גבוה זה.

Waze דיווחה על קצב צמיחה של כ-2.5 מיליון לקוחות בחודש. המודל העיסקי שלה מבוסס על API הניתן בחינם ועל תשלום בגין השימוש בפלטפורמת פרסום לארגונים. הפלטפורמה מאפשרת רישום בעלי עסקים באינדקס של החברה, רכישת חבילות שיאפשרו לעסק להופיע באפליקציה אצל נהגים העוברים בסביבתו ובתוצאות חיפוש של משתמשים בטווח גדול יותר, שליטה על שעות מועדפות או סוג המשתמשים שלהם יוצג העסק, וניווט אל אתרי הארגונים כדוגמת מרכזי שירות ותחנות דלק. היכולת של Waze להבין את התנהגות הלקוח היא זו שגרמה בתחילת 2013 לאפל (Apple)  להתעניין ברכישתה, גרמה לפייסבוק (Facebook) את אותו הדבר, ובסופו של דבר הביאה את גוגל להיות זו שרכשה אותה.

WhatsApp, האפשרת התכתבות בין קבוצות משתמשים, הוסיפה לאחרונה יכולת של שיתוף מיקום, בנוסף ליכולות הידועות של משלוח ללא הגבלה של הודעות טקסט, אמוטיקונים (סמלילים) מגוונים, תמונות והודעות קול. שירות ה-WatsApp נחשב לשירות שחיסל את שירותי ה-SMS במקומות רבים בעולם, ומשמש לעיתים קרובות להעברת מידע בין סוחרים משוק ההון ומבצעי מו"מ המשתמשים בו להעברת מידע ביניהם בלא שהצד השני יבחין בכך. בסיס המשתמשים של החברה כולל מעל למאה מיליון משתמשים כאשר יותר מחצי הינם משתמשי אנדרואיד.

באוגוסט 2012, עשרה חודשים בלבד לאחר שדיווחה על חציית רף מיליארד ההודעות ביום, אישרה החברה כי היא מעבירה בשרתיה 10 מיליארד הודעות ביום. החברה הצליחה להפוך את עצמה לסטנדרט שכולם מתיישרים לפיו והיא רצה על כל פלטפורמה: מכשירי נוקיה (Nokia) פשוטים יחסית, בלקברי (Blackberry), אנדרואיד, iPhone וחלונות פון (Windows Phone). אך גם אם פייסבוק, המתעניינת ברכישתה בהיקף מוערך של כמיליארד דולרים, תגבה דולר אחד ממאה מליון המשתמשים, החזר ההשקעה יעמוד על שנים רבות.

לקוחות התרגלו לצרוך שירותים רבים ללא תשלום. שירות נביגטור (Navigator) שנמכר על ידי החברות הסלולריות הוחלף על ידי הלקוחות לשירות הניווט החינמי של Waze, אשר גם לו קם מתחרה ישראלי (M8) שגם הוא כמובן חינמי. מודל החינם לא מונע מהגופים הגדולים לרכוש חברות להן יש כמות משתמשים גדולה, במחירי עתק שאינם פרופורציונאליים למודל ההכנסות של החברות הנרכשות.

המודל העסקי המקובל ביותר כיום בשוק היישומים הסלולריים הוא מודל ה-Freemium (שילוב של Free ו-Premium) שמשמעו, יכולת הורדת היישום עם פונקציונאליות מוגבלת ללא עלות ויכולת רכישת פונקציונאליות נוספת. מודל זה נפוץ מאוד בעולם המשחקים. אני צופה שחברות רבות יאמצו מודל זה והשימוש בו יגבר ויעבור גם לשירותי פרימיום אותם החברות תספקנה ללקוחותיהן.

אודות הכותב
אילן אלתר, הוא מנכ"ל אלתרנט המספקת פתרונות מובייל מתקדמים ומתמחה בהגדלת הכנסות והקטנת הוצאות באמצעות יישומי מובייל. בנוסף, מעביר אלתר סדנת 4X4 בנושא בניית אסטרטגיית מובייל ארגונית, בשיתוף ג'ון ברייס ואנשים ומחשבים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Dee

    הֵי, אתם ממש מעצבנים! כמעט גמרתי לכתוב את התגובה, ופתאום זה עשה "ריפרש", וכל אשר כתבתי נעלם! "מודל החינם לא מונע מהגופים הגדולים לרכוש חברות להן יש כמות משתמשים גדולה, במחירי עתק שאינם פרופורציונאליים למודל ההכנסות של החברות הנרכשות." אין להתפלא על כך כלל, משום שככל שלחברה יש יותר משתמשים רשומים, הערך שלה בבורסה עולה; היא מקבלת פרסומים מסחריים רבים, משולמים, לפרסומיה, כולל אתריה באינטרנט; יותר אנשים מעדיפים לרכּוש את מניותיה, שכתוצאה מכך ערכן עולה, ועם כל אלה גם הרווחים גדלים. במקרה של "ווייז" יש ערך מוסף, (לפי מה שהבנתי מהפרסומים): מאחר שעובדיה ימשיכו לעבוד, וייחשבו עובדי גוגל, מצפים מהגאונים הללו להוציא מכובעיהם המצאות נוספות מסוג זה, שהרווחים מהן מובטחים לגוגל בגדול!

אירועים קרובים