ישראל ומדינות מרכזיות בעולם חוששות: המשקפיים החדשים של גוגל פוגעים בפרטיות

רמו"ט ורשויות מקבילות לה בעולם המערבי פנו לגוגל בשורה של שאלות על מנת לברר האם יש ב-Google Glass פגיעה בפרטיות ● ממשרד המשפטים נמסר ש-"מכשיר מסוג Google Glass יוצר אתגרי פרטיות חדשים, משום שהוא מאפשר איסוף מידע רב מאוד" ● מגוגל נמסר, כי "אנחנו חושבים בזהירות רבה על האופן בו אנחנו מעצבים את המשקפיים"

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט), במשרד המשפטים, הממונה על הגנת הפרטיות במדינה, הצטרפה למקבילות שלה במדינות המערב בפנייה לגוגל (Google) מחשש שהמשקפיים החדשים של החברה, Google Glass, פוגעים בפרטיות המשתמשים בהם.

על רקע פרסומים על התקדמות גרסאות הניסוי של Google Glass ושיתופי הפעולה של גוגל עם מפתחי יישומים פנו אתמול (ג') לחברה רמו"ט ורשויות הגנת הפרטיות בקנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, מכסיקו, שוויץ וכל רשויות הפרטיות של האיחוד האירופי. הרשויות הפונות ביקשו מגוגל לקבל מידע הן על היבטי הפרטיות של המכשיר והן בשאלה כיצד היא מיישבת את האתגרים שמציב הצורך בפרטיות המשתמשים בעיצוב המכשיר. זאת, מאחר שרשויות הפרטיות במדינות השונות סבורות שהן נדרשות לשתף פעולה לצורך התמודדות עם איומי הפרטיות ב-Google Glass.

המשקפיים החדשים של גוגל כוללים מצלמה, מיקרופון ותצוגה עילית. הדור הראשון של המכשיר מסוגל להקליט קול, צילומים ו-וידיאו – המצלמה "רואה" את מה שרואה המשתמש. המכשיר מסוגל להתחבר לאינטרנט וכל המידע המוקלט על ידו נשמר על שרתים של גוגל.

במשרד המשפטים טוענים, כי רכיבים אלה, ורכיבי מיחשוב לביש בכלל, טומנים בחובם אתגרי פרטיות חדשים. זאת, מאחר שמדובר במכשור שנמצא באופן קבוע על הפנים של המשתמש ואין סימון מתי הוא בפעולה. בהודעה שפרסם המשרד נכתב ש-"מכשיר מסוג Google Glass יוצר אתגרי פרטיות חדשים, משום שהוא מאפשר איסוף מידע רב מאוד – הן על ידי גוגל והן על ידי צדדים שלישיים שכותבים יישומים למכשיר. המכשיר גם מייצר אתגרים לסובבים את מי שעונד אותו, כי הם מתועדים ללא ידיעתם. הוא אף מייצר אתגרים חדשים להתנהגות המקובלת בין בני החברה, לציפיות אודות היכולת להתנהל באנונימיות במרחב הציבורי ולניהול תקשורת חופשית, לא מתועדת ולא מנוטרת, עם הסביבה".

עוד נמסר מהמשרד, כי "התובנה המקובלת בתחום הפרטיות היא שניטור משנה התנהגות – העין הצופה משפיעה על האופן בו אדם מתנהג מול המצלמה. הידיעה שאדם נתון לפוטנציאל מעקב על ידי כל מי שסובב אותו מטרידה ומשנה התנהגות, באופן שפוגע באוטונומיה שלו".

עמית אשכנזי, יועץ משפטי ברמו"ט, אמר לאנשים ומחשבים, כי "הרגולטורים הגיעו למסקנה שהטכנולוגיה הגיעה לרמת בשלות שיש לשאול על היבטי הפרטיות שלה. במסגרת פרשת Street View הבטיחה גוגל למנות סמנכ"ל הנדסה לפרטיות, אך לא הביעה עמדה רשמית לגבי Google Glass, שיוצר בעיות פרטיות למשתמשים ולסובבים אותם".

לדבריו, "כמות המידע שעובר לענן של גוגל היא עצומה, הרבה יותר ממחשב. המכשיר מבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android), מה שהופך אותו פתוח לממשקים מצד שלישי. הטכנולוגיה מאפשרת בקלות יתירה תיעוד וניטור וזה משהו חדש שיש להיערך לקראתו".

אשכנזי הוסיף ש-"לאחר פרשת Google Bazz, הרשת החברתית שקדמה לגוגל פלוס (+Google), ובגלל שינוי הגדרות פרטיות שיתפו המשתמשים ברשת הקשר שלהם נתונים חסויים, למשל רופאים ופסיכולוגים ששיתפו מידע על לקוחות שלהם. זה הביא למרד משתמשים. אני לא יודע אם חקיקה היא הכלי הנכון לפעול נגד המשקפיים של גוגל, אבל היא מייצרת שיח. יש חשיבות לניהול השיח בזירה הציבורית שלאחריו ייתכן שתיווצר שקיפות והמשתמשים יצביעו ברגלים".

בפנייה לגוגל מציינים הרגולטורים ש-"נותרה סדרה ארוכה של שאלות הקשורות בהיבטי איסוף ועיבוד המידע בידי Google Glass: כיצד המכשיר עומד בדרישות דיני הפרטיות? מהן הגנות הפרטיות שנכללו ב? איזה מידע אוספת גוגל באמצעותו? איזה מידע משותף עם צדדים שלישיים? כיצד מתכוונת גוגל להשתמש במידע זה? כיצד היא מתכוונת להתמודד בעתיד עם יכולות זיהוי פנים? האם גוגל נערכת להתמודד עם ההיבטים החברתיים והאתיים הרחבים יותר של הפצת המכשיר? האם החברה ערכה סקר השפעה על הפרטיות לבדיקת היבטי הפרטיות של המכשיר? והאם גוגל תהיה מוכנה להדגים את המכשיר במשרדי רשויות הפרטיות או למסור אותו לבדיקה שלהן?"

ייתכן שניתן ללמוד על חלק מהתשובות של גוגל בתגובתה. מהחברה נמסר, כי "אנחנו חושבים בזהירות רבה על האופן בו אנחנו מעצבים את המשקפיים, מאחר שטכנולוגיה חדשה תמיד מעלה סוגיות חדשות. תוכנית Glass Explorer שלנו, שמגיעה לאנשים מכל תחומי החיים, תבטיח שהמשתמשים שלנו יהפכו לשותפים פעילים בעיצוב פני העתיד של טכנולוגיה זו – ואנחנו שמחים לקבל את המשוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים