העולם דרך המשקפיים של גוגל

כאשר מנוע החיפוש של גוגל החל לצבור תאוצה ברחבי העולם, הביעו רבים חשש מאבדן הפרטיות ● האם היום, בדיעבד, הייתם מוותרים על גוגל? ● פרטיות היא עניין יחסי וגבולותיה נקבעים על ידי האנשים - הן כפרט והן כחברה - וכך צריך לעשות גם לגבי Google Glass ● ובאשר לצעקה על כך שאותה גוגל החליטה להכיר בפלסטין כמדינה עצמית, יש לומר לחברי כנסת הנכבדים שלנו: תשאירו את הטכנולוגיה מחוץ לפוליטיקה. יש עוד מספיק נושאים לעסוק בהם

מי ינחש נכון על מה מדובר? גוגל שומרים על חשאיות

ענקית האינטרנט גוגל (Google) עמדה אתמול (ג') במרכזם של שני אירועים שמקורם בגורמי ממשלה. האירוע הראשון, שזכה לחשיפה רחבה, עסק במשקפיים של החברה – Google Glass, וסכנת החדירה לפרטיות האנשים. האירוע השני התחרש בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שם נערך דיון בהחלטתה של גוגל להכיר בפלסטין כמדינה עצמאית. שני האירועים משקפים את התקופה הסוערת בה אנו חיים כעת, תקופה שבה הטכנולוגיה משנה סדרי עולם בקצב מהיר מאוד, שקשה להתרגל אליו. כתוצאה מכך, אנו מוצאים עצמנו יותר ויותר בזמן האחרון בעמדת התגוננות.

לגבי המשקפיים של גוגל, שמעוררות סערה בכל העולם, חשוב לומר שרוב הטכנולוגיות החדשות שנכנסות לשוק היום מכילות פוטנציאל רב של חדירה לפרטיות. חישבו על העולם בטרם עידן הדוא"ל, פייסבוק (Facebook), הפורומים והצ'אטים. מרחב הפרטיות שלנו הצטמצם משמעותית, אך האם זו סיבה מספיק טובה בכדי למנוע את הקדמה? כיום לאיש אין ספק שפייסבוק היא עובדה קיימת.

כאשר מנוע החיפוש של גוגל החל לצבור תאוצה ברחבי העולם, היו לא מעט שהביעו חשש מאבדן הפרטיות. היה ברור שכעת, בכל פעם שנרצה לגלות פרטים על אדם מסוים, הדבר יהיה כרוך בסדרת פעולות פשוטה ביותר. כיום לא ניתן למצוא אדם שפוי אחד שיגיד שמנוע החיפוש של גוגל הוא מיותר. אפשר להפליג כמובן אל עבר דוגמאות נוספות, אולם הדבר המשותף לכולן הוא, שאנו חיים בעידן שבו הפרטיות שלנו בנסיגה.

הגדרת הפרטיות של אנשי דור ה-Y, כמו גם זו של בני דורות ותיקים יותר, שונה לגמרי מהגדרת הפרטיות של ילדינו הצעירים. מה שנחשב בעינינו כחדירה ממשית לפרטיות, נחשב בעיניהם לסטנדרט. יש לזה יתרונות וחסרונות, אבל זו מציאות שנוצרת על ידי אנשים – לא הטכנולוגיה יצרה אותה. עם המשקפיים של גוגל אפשר לעשות דברים נפלאים ואפשר לעשות דברים פחות נפלאים. זה לא שונה מכל כלי אחר שניקח לידינו. נגד היכולות הלא מקובלות של רוב הכלים שאנו משתמשים בהם, כבר יש אמצעי נגד – וחשוב מכך: כללים ומתודולוגיות לגבי שמירה על הפרטיות.

פרטיות היא עניין יחסי וגבולותיה נקבעים על ידי האנשים – הן כפרט והן כחברה. כך צריך לעשות גם לגבי Google Glass.

ונעבור לוועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות חבר הכנסת משה גפני, שזעמה על גוגל על כך שציינה את פלסטין כמדינה עצמאית. שני חברי כנסת הגישו הצעה לסדר יום בנושא: נחמן שי ממפלגת העבודה ורונן הופמן מ-יש עתיד. ח"כ הופמן אמר, כי אם ההחלטה היא טכנית, הרי שהיא פוליטית. באופן די מוזר, גם ח"כ שי הצטרף לדעה הזו. עד מהרה התפתח הדיון בוועדה לדיון פוליטי של ממש – וזה היה סוג של חידוש. הנושאים שהועלו עד כה בוועדת המדע, היו נושאים חוצי מפלגות – כאלה שלא קשורים לדעות של ימין או שמאל. הבהלה מהצעד של גוגל צריכה ללמד את חברי הכנסת, שמה שהם רואים מפה, לא תמיד רואים דרך המשקפיים של ראשי חברות טכנולוגיות.

השורה התחתונה: חברי כנסת נכבדים, תשאירו את הטכנולוגיה מחוץ לפוליטיקה. יש עוד מספיק נושאים לעסוק בהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים