נסיכי האינטרנט

יונתן קורפל מצדיע לחתני פרס המלכה הבריטית

שלשום (ג') חולק בראשונה בבריטניה פרס המלכה אליזבת השנייה להנדסה. הפרס בסך מיליון ליש"ט במימון חברות ידועות הוענק יחדיו לחמישה: שלושה אמריקנים, בריטי וצרפתי שתרמו, ביחד ולחוד, משמעותית לפיתוח רשת האינטרנט. רוברט קאן, וינט סרף, לואיס פוזין ומארק אנדרסן הניחו את יסודות שיטת מיתוג המנות ותרמו ליצירת פרוטוקול TCP/IP החשוב. טים ברנרס לי המציא את ה-www. לאנדרסן היה תפקיד בפיתוח הדפדפן מוזאיקס, שהפך את מרחבי הרשת להרבה יותר נגישים.

צוות השופטים ביסס את החלטתו להעניק את הפרס הראשון לחלוצי האינטרנט על העובדה שמדובר בפריצת דרך משמעותית שהשפיעה על העולם. כבר כיום מחוברים אל הרשת כשליש מאוכלוסיית העולם שמחליפים כמות פנטסטית וגדלה של מידע בכל התחומים ובכל הפורמטים. הממציאים חיים כולם בקרבנו, חלקם מנהלים חיים פעילים מאוד. עובדה זו ממחישה היטב את התהפוכות המהירות שהכניסה הרשת העולמית לחיינו, בתוך פרק זמן קצר יחסית. קצב ההתפתחות רק הולך ומסתחרר.

אם נרד לרגע מהאולימפוס ונתבונן לדוגמה בנתונים ארציים אקראיים שפורסמו השבוע בישראל, נוכל להבין עד כמה מתפשט השימוש באינטרנט. הנתונים מתייחסים להתרחבות של פייסבוק (Facebook) בארץ. מסתבר שהישראלי מבלה בממוצע בפייסבוק כבר כ-11 שעות בחודש. ארבעה מיליון חברי הרשת החברתית הפעילים כאן עשו בחודש אחד 764 מיליון פעמים Like וכתבו בה 129 מיליון תגובות. נכון שמדובר ברשת החברתית הגדולה ביותר, אולם היא עדיין אחת מאין ספור מישורים ואופציות שהאינטרנט מציע לגולשים.

ניסוח ועדת הפרס בולט באיפוקו המיותר. כבר כיום ניתן להגיד, כי המצאת האינטרנט שינתה את פני העולם, בכל התחומים. מדובר בלא פחות מאחת מאבני הדרך החשובות בתולדות המין האנושי. האינטרנט משפר את הכלכלה, סודק את המסגרות המדיניות-פוליטיות, תורם לסתימת פערים תרבותיים-חברתיים, מחזק את הגלובליזציה, מבצר את הדמוקרטיה, מרחיב את הפתיחות, מקשר בין אנשים ותרבויות – וזאת רק תחילת הרשימה. ענפים שלמים שינו את פניהם מאז שנברא, מהעיתונות דרך הטלפוניה ועד מוסדות האקדמיה.

כל זאת כאשר מדובר רק בתקופתו הראשונה של האינטרנט. המהפכות התוצאתיות הגדולות עדיין בדרך. עם זאת, אל מול הטור החיובי, ניצבת ללא ספק גם רשימת מגרעות. הסדר הפנימי הקיים בין הקבוצות האנושיות עומד להשתנות בצורה בולטת. אלה שישכילו לנצל את ההזדמנויות הגלומות ולהובילן תוך נטרול מרב המוקשים והסכנות ימצאו מרוויחים ויהפכו למובילים. האחרים ידדו מאחור, עם כל המשמעויות השליליות הכרוכות בכך.

אל מול ההישגים חסרי התקדים של הרשת, הרי שהטקס והפרס הכרוך בו מתגמדים לכאורה. חשיבותו טמונה בהכרת הממסד הישן (המיוצג באופן כה סמלי בדמות השמרנית של המלכה) בשושלת המלוכה החדשה המשתלטת על עולמנו, זו של נסיכי האינטרנט.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אור

    למה אין פרס נובל למערכות מידע? זה אחד הנושאים החשובים בעולם.

  2. ב. השם

    האמת שקשה לי להיזכר בימים שהאינטרנט לא היה חלק מחיי (ואני לא ילד שנולד עם האינטרנט ביד).

  3. אבי ישורון

    יהונתן קורפל היקר, תודה רבה על עוד כתבה מרתקת. הייתי ונשארתי מעריץ שלך. בברכה, אבי ישורון

  4. בריאל

    לא בטוח שהעולם לא היה טוב יותר לפני האינטרנט

אירועים קרובים