לא רק סופרמן: חוקרים מ-MIT פיתחו מערכת ראייה מבעד לקירות באמצעות אותות Wi-Fi

המערכת, המכונה Wi-Vi, מתרגמת אותות Wi-Fi ומשתמשת בהשתקפות שלהם כדי לזהות אנשים זזים ● על פי החוקרים, המערכת יכולה לשמש צוותי חיפוש כדי לאתר ניצולים לכודים בין הריסות לאחר רעידת אדמה, למשל, או את כוחות הביטחון כדי לאתר תנועות של פושעים בתוך בניינים

חוקרים במעבדת מדעי המחשב ותבונה מלאכותית של אוניברסיטת MIT מצאו דרך ליצור מכשיר נייד שיכול "לראות" מבעד לקירות באמצעות אותות Wi-Fi. "דינה קטאבי, פרופסור במחלקה של הנדסת חשמל ומדעי המחשבי באוניברסיטת MIT, יחד עם פאדל אדיב, בוגר המוסד הלימודי, יכולים להעניק לכולנו את היכולת לאתר אנשים בחדרים שונים תוך שימוש בטכנולוגיית Wi-Fi זולה", נכתב בהודעה של מעבדת MIT. "רצינו ליצור מכשיר הצורך מעט כוח, נייד ופשוט לשימוש, כדי לאפשר לאנשים לראות מבעת לקירות ודלתות סגורות", אמר קטאבי.

קטאבי מכנה את המערכת Wi-Vi. לדבריה, היא מבוססת על קונספט דומה לרדאר או לסונאר – אך בניגוד אליהם, המערכת מתרגמת אותות Wi-Fi ומשתמשת בהשתקפות שלהם כדי לזהות אנשים זזים. המערכת מסוגלת לזהות אותם גם הם בחדרים סגורים ומאחורי קירות.

המערכת משתמשת בשתי אנטנות משדרות ובמקלט אחד. שתי האנטנות משדרות איתותים כמעט זהים, אלא שהאותות של אנטנה אחת הפוכים לאלה של האנטנה השנייה. כתוצאה מכך, מתנגשים האותות משתי האנטנות בדרך כזאת שהם מבטלים זה את זה. מאחר שכל עצם דומם שפוגעים בו האותות – כולל הקירות – יוצר שיקופים זהים, האותות מתבטלים ומתאפסים. כך, מסביר החוקר אדיב, רק ההשתקפויות שאינן זהות, כמו אלה שמגיעות מעצמים נעים, מגיעות חזרה למקלט. בצורה זו, הוא מוסיף, "אם האדם זז מאחורי הקיר, כל ההשתקפויות מהעצמים הדוממים מתבטלות, והאיתות היחיד שנרשם הוא הגוף הנע".

מערכת ה-Wi-Vi יכולה לשמש צוותי חיפוש כדי לאתר ניצולים לכודים בין הריסות לאחר רעידת אדמה, למשל, או את כוחות הביטחון כדי לאתר תנועות של פושעים בתוך בניינים, ואף להימנע מליפול לתוך מלכודת.

החוקרים מציעים גם שהמערכת תשמש כמכשיר לביטחון אישי. "אם אתה הולך לבד בלילה ויש לך הרגשה שמישהו עוקב אחריך, תוכל להשתמש במערכת ולבדוק אם מישהו נמצא מעבר לגדר או פינה", מציינת קטאבי. מעניין לציין, כי מערכת זו יכולה גם לשמש במשחקים, כממשק מבוסס מחוות שאינו דורש קו ראייה בין המשתמש למכשיר עצמו.

עם זאת, הטכנולוגיה אינה מאפשרת כיום צפייה בחלקי גוף או בפנים של אדם. "מכל מקום, כשנשפר את הטכנולוגיה, היא תוכל לספק תמונות בהפרדה גבוהה יותר, מה שיעלה שאלות הקשורות בפרטיות", אמרה קטאבי. "כחברה, יש לנו עדיין זמן לבחון את הבעיות האלה ולהבטיח שלחברה שלנו תהיה מדיניות צודקת עד שגרסה כזאת בהפרדה גבוהה תהיה זמינה".

למרות שהטכנולוגיה אכן מציתה את הדמיון באשר לאפשרויות שהיא מציעה, נראה שהיא גם עלולה להיתקל בקשיים – באוניברסיטת טוקיו כבר פיתחו חוקרים צבע שחוסם אותות Wi-Fi.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים