מדוע הענן לא כובש את ה-IT?

המנמ"רים בשוק הישראלי חוששים, באופן טבעי, במעבר לענן – והספקים צריכים לתת להם תשובות ● אז מה בדיוק מחפשים המנמ"רים בדרך לענן?

נושא הענן מרחף מעל ארגוני ה-IT מזה מספר שנים. במציאות של היום, כל הארגונים מיישמים בצורה זו או אחרת ארכיטקטורת ענן, פרטי או ציבורי. אולם התחושה הכללית היא שלמרות הכל, זה עדיין לא שטף את כל התשתיות ואת כל החלקים בארגון.

החלוצים הם ארגוני SMB. שם הקריטריון העיקרי הוא חיסכון בעלויות. בארגונים הגדולים, יש למנמ"רים הרבה מאוד מחסומים ודאגות, שמחזקים את ההתנגדות הטבעית שלהם להוציא מידע החוצה. חרדות אלו באו היטב לידי ביטוי בכנס "מכרז ענן 2" שנערך היום (א') בתל אביב. היתה זו הפעם השניה ברציפות בה ערכנו כנס במתכונת מיוחדת זו. ארבעה מנמ"רים ממגזרים שונים הציגו את תפישת העולם שלהם לגבי ענן, מה עשו ומה הם מתכננים. אבל כל אחד מהם חשף בצורה מעוררת כבוד ואמיצה, מה מפריע לו בענן ומה מפחיד אותו – והבהיר לספקים שישבו באולם שעד שלא יקבל מענה על דברים אלו, הסיכוי שהם יוכלו להגדיל בצורה משמעותית את עסקי הענן שלהם בשנה הבאה היא קלושה.

לספקים שישבו באולם היה ערך מוסף כפול: מצד אחד, הם שמעו בשידור חי אתגרים מצד לקוחות – ומצד שני יכלו לקבל שיקוף נכון ומלא של הדילמות של כלל המנמ"רים בשוק הישראלי. אלו שישבו והאזינו יצאו עם הרבה מאוד שיעורי בית. אז מה מחפשים המנמ"רים בדרך לענן?

ראשית, הם דורשים שקיפות. תכונה שהיא נכונה לכל דבר בארגון, אבל במעבר לענן – תהליך שיש בו הוצאת נכס חשוב החוצה משליטת המנמ"ר – חשוב לדעת בידי מי אתה מפקיד אותו. עוד יותר חשוב שהספק שלך יהיה שקוף מולך ויידע אותך מהם היתרונות במעבר לענן ומהם החסרונות שכרורכים בדבר. ספק שיגיד לך כי כל הארגון שלך צריך לעבור לענן, שים סימן אדום לידו והיזהר, כי אין חיה כזו. לא פחות חשוב לזהות את אנשי המקצוע בקרב הספקים: עם מי אתה הולך להתחתן להרבה מאוד שנים, ומי זה שיהיה זמין לך באמצע הלילה כשיש תקלה.

עצות מעשיות למנמ"רים אחרים: לנתח ולטפל בכל תשתית בנפרד. כפי שכבר נאמר, אין מצב גורף שבו מעבירים את כל התשתיות לענן בצורה אחידה. עדיף לתעדף את התשתיות, פיזיות או וירטואליות, לטפל בכל תשתית בנפרד.

ברמה הפרקטית, הדבר המרכזי שמטריד את המנמ"רים הוא אבטחת מידע, בכל התחומים ובכל ההיבטים. במעבר לענן, הפחד חמור במיוחד, שכן מדובר בשלב מסוים בתהליך שבו אתה מוציא מידע היקר לך. המשמעות היא איבוד שליטה על המידע. אין דבר יותר מפחיד ברמת המנמ"ר מאשר לאבד שליטה על תהליכי המידע בארגונו. נכון להיום, הפתרונות הקיימים לשו"ב לתהליכי ענן הם מועטים מאוד. דוגמה לכך קיבלנו מהרצאה של סיסקו (Cisco), שפיתחה מערכת שהדבר הכי חשוב בה הוא לא המעקב אחר המידע, אלא היכולת לתת ביטחון והרגעה למנמ"ר.

המידע מאוחסן כידוע בעננים, שגיאוגרפית מצויים בכל פינה בעולם. העובדה שגורמי ממשל חשופים למידע שלכם, לסודות הכי גדולים שלכם, כבר אינו חדש. הכלים והספקים שיצליחו להוכיח כי יש להם תשובה עניינית לכך הם אלו שיובילו בעתיד. ויש גם חששות שמתאימות למדינה שלנו – איומי אבטחה, התקפות סייבר, חשיפה פיזית להתקפות באזורים מאוד מוגדרים בישראל, שם יושבים מרבית ספקי הענן. היכולת של האויב לפתח טילים שיהרסו את התשתיות של אותם ספקים, גדולה יותר ממה שאותם ספקים יכולים להתגונן.

עוד עלה בכנס, כמובן, הענן הפרטי והענן ההיברידי. נראה שהמנמ"רים יותר ויותר מתאהבים בקסם הזה ששמו ענן היברידי. נכון לעכשיו, נראה כי הוא יהיה התווך בין ענן ציבורי, שמרבית המנמ"רים לא אוהבים במיוחד, לבין הענן הפרטי שנחשב למשהו לוקאלי, אוטומטי ובשליטה.

כאשר מדברים על ענן אי אפשר שלא לדבר על SaaS. אפשר לומר שהוא היה החלוץ עוד הרבה לפני שהחלו לדבר על ענן. אבל גם פה המציאות היא דומה לדברים אחרים בתשתיות הארגונים. מרבית המנמ"רים לא יודעים באמת על מצב הרישיונות, התוכנות והיישומים שיש להם בתחום ה-SaaS. יש מחסור כלי ניהול, או נכון יותר יש מחסור בידע אצל המנמ"רים מה הם צריכים, כי בתחקיר קצת יותר מעמיק תגלו שחלק מהכלים שנועדו לנהל טוב יותר את הענן שלכם קיים בארגון.

לאורך כל הדיונים, תחום אחד זכה לשבחים. שימוש בענן, בכל מה שקשור במעבר לטלפונים חכמים, תופעת BYOD. כאן סיפרו המנמ"רים על סיפורי הצלחה. הם שמעו מגדי גילאון, מנכ"ל מוביסק, עד כמה הם רק בתחילת הדרך, כי המעבר לשילוב טלפונים חכמים בארגון היא עובדה והענן עשוי לסייע למנמ"רים לעבור את זה בשלום.

השורה התחתונה: הענן כבר מרחף על הארגונים. המנמ"רים מבינים זאת, אבל עדיין יש שורה של דברים שגורמים להם לחשוש. בניגוד למה שחשבו בעבר, ההתנגדות אינה רק מנטלית, אלא מבוססת על דברים אמיתיים. הכדור חוזר למגרש הספקים ומפתחי הפתרונות. עליהם למצוא את כדורי ההרגעה הנכונים שיספקו את המנמ"רים בעת שהמידע שלהם משוטט בענן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים