ישראל מורגנשטרן, גולד ניהול פיננסי: "הבעיה בגירעון של המדינה – הריבית"

"עסק או מדינה שרוצים לחיות ולהרוויח חייבים קודם כל שהתקציב יהיה ללא גירעונות. זאת למרות שבסופו של דבר אנחנו לא רובוטים, ותמיד הציפיות בתקציב לא מושלמות באופן מלא", אמר יו"ר ועדת השקעות בבית ההשקעות גולד ניהול פיננסי ומנהל אקדמי במרכז להשכלה פיננסית-מטריקס, בהרצאה שנשא בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים

"יש כמה פרטים מעניינים שלא קיבלו יחס ראוי. למשל, החוב של מדינת ישראל נכון להיום הוא כ-800 מיליארד דולרים – סכום עצום בכל קנה מידה", כך אמר ישראל מורגנשטרן, יו"ר ועדת השקעות בבית ההשקעות גולד ניהול פיננסי ומנהל אקדמי במרכז להשכלה פיננסית מבית מטריקס, עת דיבר על תקציב מדינת ישראל לשנת 2013 במהלך הופעתו בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק ואנשים ומחשבים.

מורגנשטרן הסביר את חשיבות נושא התקציב לכל עסק ומדינה שרוצים לחיות ולהרוויח. הבעיה, לטעמו, בבור התקציבי של ישראל היא לא בסכום, אלא בריבית הנגזרת מכך. הריבית שהמדינה משלמת כל שנה מוערך ב-40 מיליארד שקלים. "ב-2012 הגרעון בתקציב היה אמור להיות כ-18מיליארד, ובסופו של דבר הסתכם בכ-40 מיליארד. כלומר, הגירעון הוא הריבית". הוא הדגיש, כי "כל סטודנט שנה א' בכלכלה לומד שעסק שמפסיד תפעולית או מאוזן תפעולית הוא לא עסק".

לדבריו, "בדו"ח רווח והפסד יש לנו את סך כל המכירות מהם מפחיתים את עלות הגלם, וכך נשאר רווח גולמי. כך למשל אצל רמי לוי, שבמשך השנים הוא יודע לשמור על 22% רווח גולמי ולכן גם אם הוא מוכר לנו עוף בשקל, בסופו של דבר על עגלת הקניות שלנו הוא מרוויח 22% רווח גולמי".

מורגנשטרן המשיך וחילק טיפים לשומעים. "בשופרסל הרווח הגולמי הוא 26%. בהנחה שהם קונים את המוצר באותו המחיר, כדאי לעשות את החשבון איפה כדאי לקנות את הקניות לשבת. לאחר הרווח הגולמי, מורידים הוצאות תפעוליות, שיווק, הנהלה וכללי  – ואז מגיעה שורת הרווח התפעולי. עסק שלא מרוויח תפעולי הוא לא עסק, ולכן התקציב כל כך חשוב. בתחילת כל שנה מכינים תקציב ובודקים מהם יעדי המכירות, ומנהלי השיווק במהלך כל השנה חותרים להגיע ליעד התקציבי. לאחר מכן קובעים את אחוזי הרווח הגולמי, והקניינים, יחד עם אנשי התמחיר, יושבים ושוברים את הראש במהלך כל השנה כדי להגיע לשורה התחתונה", אמר.

"המנכ"ל שמסתכל מלמעלה", אמר מורגנשטרן, "רואה רק את השורה התחתונה. ואם הם הגיעו ליעד שהוא הציג בתקציב בתחילת השנה, הוא ידע ששורת הרווח הגולמי בדו"חות הכספיים תהיה בדיוק כפי שהוא צפה בתחילת השנה. כך גם לגבי הרווח התפעולי – כולם נמדדים בסופו של דבר באחוזים מהמכירות". לדבריו, "לגבי עסקים שהם מאוזנים, ניתן לשפר ולייעל ולנסות להגיע לרווח תפעולי. אך אם כעבור שנים העסק עדיין מאוזן או מפסיד, חבל על הזמן שלכם – מומלץ לחפש את העסק הבא".

הוא המשיך ואמר, כי "מדינת ישראל לא מצליחה להגיע לאיזון תקציבי, מה שמשאיר אותה בסוף השנה עם גירעונות הולכים וגדלים – תופעה המתרחשת ברוב מדינות העולם. כך, כאשר מגיע יום פירעון החוב, חלק מ-800 המיליארדים, באות המדינות ומגייסות שוב כסף. הכסף שהן גייסו הולך לנושים הוותיקים".

לסיכום, אמר, "עסק או מדינה שרוצים לחיות ולהרוויח חייבים קודם כל שהתקציב יהיה ללא גירעונות. זאת למרות שבסופו של דבר אנחנו לא רובוטים, ותמיד הציפיות בתקציב לא מושלמות באופן מלא. אך לפעמים יש גם הפתעות חיוביות".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים, הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בישראל בתחום מערכות המידע. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי מנהלי מערכות המידע בארץ, לצד אנשי מקצוע רבים בתחום. הקורס זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק, כגון קוקה-קולה, פלאפון וידיעות אחרונות.

המחזור הבא של הקורס אמור להיפתח בחודש אוגוסט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים