יעקב פרי, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל: "איום הסייבר במערכת הפיננסית – גדול יותר מאי פעם"

"יותר ממחצית ההתקפות המקוונות הידועות הן כלפי גופים פיננסים. זה מתחיל בפריצות של האקרים, גניבות כספים, הונאות, סחיטה וריגול – ונמשך בניסיונות לגרום נזק תפקודי למערכת הבנקאית כולה", אמר השר פרי בוועידת הסייבר השנתית ● לדבריו, "אנו רואים התגברות של התקפות שהם שיש להן ביטוי בעולם הפיזי. ביטוי שיכול מסוכן וקטלני לחברות מבוססות ידע בכלל ולמדינת ישראל בפרט"

"רשת האינטרנט הפכה לתשתית קריטית במדינות מבוססות ידע, כמו חשמל, מים וגז. כל תהליך חיוני לחיי היומיום נשלט ומבוקר על ידי מחשבים ו-IT. לצד היתרונות הגדולים של הסייבר, יש סיכונים. אלה מציבים איומים אמיתיים בשל התלות במיחשוב, המשמש נקודת תורפה. למערכת הפיננסית, איום הסייבר גדול מאי פעם", כך אמר יעקב פרי, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל.

השר פרי דיבר במסגרת ועידת הסייבר השנתית. הוועידה, בהפקת אנשים ומחשבים, נערכה היום (ג') במשרדי המכון בתל אביב, בהשתתפות כ-300 מקצועני אבטחה, מהמגזר הביטחוני, הציבורי ומהתעשייה, ובהנחייתו של אל"מ (מיל') ד"ר גבי סיבוני, ראש תכנית לוחמת סייבר במכון.

"יותר ממחצית ההתקפות המקוונות הידועות הן כלפי גופים פיננסים", אמר השר, "זה מתחיל בפריצות של האקרים, גניבות כספים, הונאות, סחיטה וריגול – ונמשך בניסיונות לגרום נזק תפקודי למערכת הבנקאית כולה. ההתקפות מבוצעות מדי יום, בקצב גובר ובתחכום רב מבעבר. חשיבות המגזר הפיננסי גדלה בעיקר כשמניעי התקיפה אינם כלכליים". לדבריו, "מרבית האזרחים מודאגים מגניבת כסף או זהות, אבל יש לזכור כי איום הסייבר הוא הרבה יותר מכך. הוא עלול להיות הרסני לארגונים ולמדינות. פגיעה במגזר הפיננסי היא בעלת השלכות חמורות בשל אמון הציבור בו. עלול להיווצר איום ברמה התפעולית".

לדבריו, "התקפות הסייבר אינן על המידע אלא על עצם התהליך. התוקפים לא רוצים מידע, אלא את היכולת לגרום לפגיעה תפקודית משמעותית. זאת, כי מרבית המערכות ניתנות לתקיפה. התוקפים רוצים להשיג את היכולת לגרום לפגיעה תפקודית משמעותית, בגלל שמרבית התהליכים כיום נשלטים על ידי מחשבים".

"איום הסייבר עלול להיות הרסני ולשתק ארגונים ומדינות", אמר השר, "קשה להפריז בהשלכות החמורות של התקפה על המגזר הפיננסי. המערכת הפיננסית מושתתת על אמון הציבור, שסומך על כך שהמידע הפיננסי והכסף שלו יהיו זמינים. ככל שפוטנציאל התממשות איומים גדל, לצד תלות הולכת וגדלה במידע זמין ומקוון, האיום הקיברנטי הופך לגורם סיכון אסטרטגי, תפעולי ותדמיתי לכל בנק בנפרד ולמגזר הפיננסי כולו". על פי השר, "מתגברות ההתקפות שעיקר הנזק שלהן מכוון לעולם הפיזי, על מדינת ישראל להעמיק את ההגנה במרחב הקיברנטי, ולהבטיח את העמקת המחקר והפיתוח בתחום".

פרי ציין כמה דוגמאות למתקפות סייבר מסוג זה. "דוגמה משמעותית התרחשה בספטמבר 2012 – אז המערכת הפיננסית בארה"ב הייתה תחת מתקפת סייבר חריגה בעצמתה ובהיקפה, שמטרתה הייתה להביא למניעת שירות של המערכת הפיננסית האמריקנית – על עשרות הבנקים הגדולים במדינה. במהלך המתקפה, 15 מתוך 20 הבנקים הגדולים בארה"ב חוו שיבושים חמורים בשירותים המקוונים שלהם. הארגון שעמוד מאחורי ההתקפה היה לוחמי הסייבר של עיז-א-דין אל-קסאם, שהכריז שבכוונתו לשבש את פעילות המערכת הפיננסית בארה"ב כדי להביא למחיקת הסרט 'תמימות המוסלמים'. היו גם מתקפות נוספות, דוגמת זו של מרץ האחרון על דרום קוריאה", אמר פרי.

"אנו רואים התגברות של התקפות שהם שיש להן ביטוי בעולם הפיזי. ביטוי שיכול מסוכן וקטלני לחברות מבוססות ידע בכלל ולמדינת ישראל בפרט", ציין השר. בימים אלה, לדברי פרי, פועלת במשרדו ועדה מיוחדת לפיתוח וקידום תחום הסייבר, אשר תמליץ על  דרכי פעולה להתמודדות עם אתגרי המגזר הפיננסי.

כדי להתמודד באופן אפקטיבי עם האיום הזה, ציין השר, כי "המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי שבמשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל הגדירה את תחום הסייבר כנושא בעל עדיפות לאומית והוקמה וועדה בראשות ד"ר תא"ל (מיל') דני גולד. זו פועלת בשיתוף עם המטה הלאומי הקיברנטי, כדי להמליץ על הצעדים הנחוצים לקידום המחקר והפיתוח האזרחי בתחום. הוועדה פועלת בשיתוף פעולה גם עם האקדמיה, עם גופי הממשלה השונים ועם התעשייה".

על פי השר, "תפקיד הוועדה הוא להציג תוכנית שתסייע בשמירת מעמדה של ישראל כמובילה עולמית, להניח את יסודות המחקר והפיתוח הדרושים להתמודדות עם צרכי המחר בתחום הסייבר, ולשפר ולהאיץ תהליכי מחקר ופיתוח הדרושים להתמודדות עם האתגרים במרחב הקיברנטי".

השר סיים באומרו, כי "ההישענות ההולכת וגדלה על מערכים ממוחשבים, מחייבת התמודדות עם הפגיעוּת הנובעת מכך, והגנה על מערכות המחשב החיוניות לקיומם של חיים תקינים במדינת ישראל. על מדינת ישראל להעמיק את ההגנה במרחב הקיברנטי, עכשיו ובעתיד, ולשם כך עלינו להבטיח את העמקת המחקר והפיתוח בתחום. אנו מובילים עולמיים בתחום המו"פ לסייבר, נאיץ את ההשקעה בו".

.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים