ארה"ב: בית משפט פסק נגד תוכנית המעקב הממשלתית PRISM

דחה את טענות הגנה על סודיות וקבע כי הממשלה אינה יכולה עוד להתחמק מדיון משפטי בנושא המעקב ● "בהתחשב בגילויים הציבוריים הרבים של מידע הנוגעים לתוכנית המעקב, בית המשפט אינו מוצא שהנושא עצמו של התביעות כולל סודות מדינה", פסק השופט

ממשלת ארצות הברית אינה יכולה עוד לסרב להתדיין בבית המשפט בתביעות של ציתותים לשיחות בטענה שהם עלולים לחשוף סודות מדינה ולסכן את הבטיחות הלאומית – כך פסק אתמול (ג') בית משפט בארצות הברית.

הפסיקה נוגעת לשני מקרים מסוימים, בסדרה של תביעות הקשורות לטענות כי ממשלת ארצות הברית פעלה בשיתוף עם חברות תקשורת, כמו AT&T, כדי לאסוף כמויות גדולות של נתונים על תושבי ארצות הברית – מבלי שקיבלה צווי חיפוש לעשות זאת.

התובעים טוענים, כי מעקבים מעין אלה מוסדו בעקבות אסון התאומים, תוך הפרה של זכויות הפרטיות. טענות דומות הושמעו בדיונים בארה"ב בעקבות החשיפות האחרונות על תוכנית המעקב הממשלתית PRISM, כמו גם תוכנית נוספת של הממשל לאיסוף נתוני תקשורת. לפני כשנה, סירב בית המשפט לבטל את החיסיון החוקי שניתן לחברות תקשורת, שלכאורה השתתפו בתוכנית המעקבים של סוכנות הביטחון הלאומי (NSA) האמריקנית במהלך העשור האחרון.

ההחלטה, שהתקבלה כעת על ידי בית המשפט המחוזי בצפון קליפורניה, דנה בדברי הגופים הנתבעים, שטענו כי התביעות צריכות להידחות בשל עדיפות לסודות מדינה, המאפשרת לגופי ממשלה לחסום גילוי מידע אם הוא מגלם בתוכו "סכנה סבירה" לחשיפת עניינים צבאיים שאסור לגלותם. הנתבעים במקרים האלה הם NSA, וגם פקידים רשמיים של ממשל ג'ורג' בוש, שאף הביע באחרונה תמיכה נוספת בתוכנית, וממשל ברק אובמה, שהסתבך בשבועות האחרונים עם דעת הקהל האמריקני לאור קביעתו כי פעולותיה של NSA הן הכרחיות. התובעים בתיקים האלה מיוצגים על ידי Electronic Frontier Foundation.

"בהתחשב בגילויים הציבוריים הרבים של מידע הנוגעים לתוכנית המעקב, בית המשפט אינו מוצא שהנושא עצמו של התביעות כולל סודות מדינה", פסק השופט ג'פרי ווייט. עוד נכתב בפסק הדין, כי החשיפות שנעשו על ידי גורמים רשמיים של הממשל מאז 2005 על תוכניות המעקב הממשלתיות מעידות כי הן אינן מהוות סודות מדינה.

"בית המשפט אינו מוצא כי ראויה דחיית התביעות בהתבסס על האמירה שהתביעות הן סודות מדינה", כתב השופט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים