שלוש אותיות

דורון אמיר עושה סדר בראשי התיבות שאנחנו שומעים ללא הרף ● והפעם: מה זה WPF?

דורון אמיר, מנכ"ל חברת ייעוץ וגיוס משקיעים לסטארט-אפים

באחת ההרצאות שלי השבוע, שאל אותי CTO של אחת החברות: "האם יש חדש בנוגע ל-WPF או ל-WCF? ואיך אני עובד עם ה-WWF? ואל תשכח שאני מחכה לגרסה החדשה של ה-MVC". טוב, אז אחרי כל כך הרבה ראשי תיבות, הגיע הזמן שנדבר קצת עברית וננסה להסביר, מדי שבוע ובאופן ידידותי – ומקצועי, כמובן, מושגים הקשורים לשאלה של מר CTO.

מה זה WPF?
WPF הוא ראשי התיבות של Windows Presentation Foundation. מדובר בטכנולוגיה המאגדת אלמנטים שונים מבית היוצר של מיקרוסופט (Microsoft), במטרה להגשים את חזון המכנה המשותף. ואם אפשר – שיראה גם טוב יותר עם יכולות טובות יותר.

מיקרוסופט השיקה ב-2008 את היכולת הטכנולוגית לפתח ממשק משתמש (User Interface) כמעט אחיד מבחינת עריכה ויכולות (וגם קצת לפני, ב-2006, יכולת בשם Avalon). למעשה, טכנולוגיית ה-WPF מיישמת חלק מפלטפורמת הפיתוח הפופולרית ביותר של מיקרוסופט, ה-NET Framework. הכוללת אוספים של API שמאפשרים לגשת אל כלי הגרפיקה, כגון DirectX המציע ניצול יכולות חומרה מבלי להיות מוגבל ב-GDI+ או ב-GDI, כפי שהיה נהוג מזה עשור (למי שלא מכיר, הכוונה Graphics Device Interface).

מנגד, ישנה גישה ידידותית לטכנולוגיה בעזרת שפת סימון XAML (בנוסף לשפות התכנות כגון #C), המאפשרת באופן אחיד לעבוד בפלטפורמת תצוגה שונות כגון ווב (במתכונות מיוחדת הנקראת (Silverlight או פשוט להציג יישומים בסביבת הדסקטופ ואפילו בסביבת המובייל, תוך כדי הקלה משמעותית על התחזוקה הגרפית שנעשית מול שפת ה-XAML (Extensible Application Markup Language). זו כוללת הוראות קונפיגורציה/התאמה בעזרת תגיות XML באנגלית פשוטה והגיונית, שאיננה מחייבת את הגרפיקאים להתחיל ללמוד תוכנה ברצינות ולהישאר בעולמם הצבעוני.

איך זה עובד?
אי אפשר להבין זאת בלי איור פשוט, שממחיש את הנאמר באופן ציורי. ניתך בקלות להשוות בין המצב הקודם בו נעשה שימוש ב-GDI לפני הופעת ה-WPF, שמבצע גישה אל ה-DirectX.

ולמה זה טוב?
כאשר אנחנו מפתחים UI (ר"ת User Interface) עבור היישום שלנו, חשוב שתהיה לנו יכולת תצוגה גרפיקה איכותית, מרשימה ועכשווית. כמו כן היא חייבת להיות יעלה וברת תחזוקה. לאחר שקיבלנו את האיכות ואת יכולות הגרפיקה המרשימות שיש בטכנלוגיות ה-WPF, שמחנו עוד לגלות כי קיים מכנה משותף שהולך ומתרחב בעזרת שפה ומנוע ריצה נוספים, המאפשרים לנו לשלב את טכנולוגיית ה-WPF על גבי סוגי יישומים שונים.

נשמור לשבוע הבא הסבר על ה-SilverLight, שעושה שימוש באוסף מחלקות מקבוצת ה-WPF ומצליחה לשפר משמעותית את תצוגת הווב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים