למרות הקיצוצים הנרחבים בצה"ל: תקציב אגף התיקשוב לא ייפגע

צה"ל החליט, במסגרת התוכנית הרב שנתית, שתובא בקרוב לממשלה, שלא לקצץ בתקציבי אגפי התיקשוב והמודיעין ● גורם צבאי בכיר לשעבר אמר, כי "הרמטכ"ל מבין את החשיבות הכפולה שיש לפעילות במרחב הסייבר, הן בהגנה והן בהתקפה" ● מדובר צה"ל נמסר ש-"תהליך בניית התוכנית מתרחש בימים אלה וכחלק ממנו נבחנים מספר שינויים בזרועות ובאגפים" ● בתוך כך, תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותיקשוב ראשי באגף התיקשוב, יהיה דובר המפתח בכנס C5Israel, שיתקיים ביום ה' השבוע

למרות הקיצוצים הנרחבים הצפויים בתקציב מערכת הביטחון בכלל וצה"ל בפרט, תקציבו של אגף התיקשוב לא ייפגע – כך נודע לאנשים ומחשבים. תקציב נוסף שלא יקוצץ במסגרת התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל, "תעוזה", שתוגש לאישור הממשלה בקרוב, הוא זה של אגף המודיעין. תקציב אגף התיקשוב אינו מפורסם לכשעצמו, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על מיליארדי שקלים בודדים.

יצוין, כי תקציב האגף לא משקף את כלל פעילות המיחשוב ותקשורת המחשבים (ICT) בצה"ל, כיוון שיש גורמים נוספים בצבא שמבצעים פעילות ICT: בחיל האוויר, בחיל הים ובזרוע היבשה. חלק מהמשאבים של הפעילויות הללו מגיע בתצורת שירותי מיחשוב, פיתוח תוכנה וכוח אדם מקצועי מהאגף וחלקם מתוקצבים באופן עצמאי. נתון נוסף המקשה על חישוב התקציב של האגף הוא העובדה שחלק מתקציבי המיחשוב של פרויקטים שונים, או הסכמים לרישויי תוכנה, לא משולם בפועל, אלא התשלום מתבצע במסגרת "דולר סיוע" – הסכם בין ממשלות ארצות הברית וישראל במסגרתו ישראל רוכשת שירותים ומוצרים מארצות הברית באמצעות חברות אמריקניות, דוגמת מיקרוסופט (Microsoft) ויבמ (IBM).

גורם צבאי בכיר לשעבר אמר לאנשים ומחשבים, כי "הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, מבין את החשיבות הכפולה שיש לפעילות במרחב הסייבר, הן בהגנה והן בהתקפה. לתיקשוב, בשילוב המודיעין, יש יכולות לשינוע מידע, שמביאות לשתי תועלות: הן בהיבט קבלת ההחלטות של המפקדים, זירוז קבלתן ושיפור האיכות שלהן, והן בהיבט שיתוף מידע על מטרות, הגדלת הכמות שלהן, קיצור המעגל של האש ויצירת Sensor2Shooter יעיל ואפקטיבי יותר. הדבר נכון גם כשהתוקף הוא קרקעי, מזרוע היבשה, ובעיקר כשהתקיפה נעשית מהאוויר".

האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התיקשוב. צילום: קובי קנטורמדובר צה"ל נמסר, כי "תהליך בניית התוכנית הרב שנתית של צה"ל מתרחש בימים אלה אל מול המציאות האזורית ואתגרי השעה. התוכנית נבנית בהתאם לאילוצי התקציב שהוגדר על ידי הדרג המדיני ולצד צרכי ההתעצמות הנדרשים מצה״ל. כחלק מתוכנית זו, נבחנים מספר שינויים בזרועות ובאגפים. צה"ל ערוך ונחוש לבצע את משימותיו ולהמשיך לשמור על ביטחונם של תושבי מדינת ישראל".

"צה"ל ערוך מול מתקפות הסייבר בצורה סבירה"
בראיון לאנשים ומחשבים שנערך באחרונה אמר האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התיקשוב, כי "צה"ל ערוך מול מתקפות סייבר בצורה סבירה. לא אומר מיטבית ולא אומר טובה מאוד, מפני שאף פעם אין 100%. אנחנו עוסקים בשיפור תמידי של ההגנה בתחום הסייבר. אסור להיות רגועים במרחב הזה. אני לא יודע מה היריב עושה ואפעל לדעת עליו כמה שיותר. ההתבוננות שלנו על התחום היא כוללת ובמסגרתה אנחנו בוחנים את נקודות הכניסה והיציאה, המשתמשים, מערכות ה-IT, רשתות התקשורת ומרכזי המיחשוב. בין השאר, חומות ההגנה שלנו כוללות חמ"ל שהקמנו להגנה מפני מתקפות סייבר".

לדברי האלוף מוסקוביץ', בעקבות התכנון הרב-שנתי שערך צה"ל החליט אגף התיקשוב על מימוש כמה יעדים הנובעים מהתוכנית: קרב חטיבתי מרושת (לדבריו, מדובר ב-"קרב מוכוון אינטרנט, רשת ותקשורת נתונים טקטית. הצבא צריך להיות יותר ברשת, עם יותר יחידות קצה, עם תקשורת טובה יותר בין הכוחות"); תהליכי פיקוד ושליטה (פו"ש) במפקדות הראשיות ("כשמערכות המידע הן ביטוי של תהליכי הפו"ש"); פיקוד ושליטה במתארי עומק ("היינו באוגנדה לפני 37 שנים. מדובר לא רק על קשר"); יצירת מכפילי כוח בזכות חיבור טוב יותר וקיצור הזמן בין אוסף לתוקף ("Sensor2Shooter יעיל יותר, עם חיבור הדוק בין התיקשוב, המודיעין וחיל האוויר. עלינו להביא לשטח מודיעין בזמן אמת וליישם לוחמה מבוססת מודיעין"); רציפות הפו"ש ("DRP ו-BCP. אני רוצה שרידות של 99% עם עשר תשיעיות לאחר הנקודה. שהמערכות תעבודנה תמיד ואם לא, נסתייע בגיבוי. אם גם הגיבוי נפל, שההתאוששות תהא מהירה"); שליטה בספקטרום ("שנדע על כל קונפליקט בשימוש בתדרים ומה שלא נוכל לפתור – נעשה באמצעות נהלים, תוך תיאום מחוץ ובתוך הצבא"); ומגננה בסייבר.

תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותיקשוב ראשי באגף התיקשובתא"ל אייל זלינגר – דובר המפתח בכנס C5Israel
בתוך כך, תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותיקשוב ראשי באגף התיקשוב, יהיה דובר המפתח בכנס C5Israel, הכנס הלאומי השנתי לנושאי מיחשוב במגזר הצבא והביטחון, שיתקיים ביום ה' השבוע במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים. בדבריו יעמוד תא"ל זלינגר על האתגרים בפניהם ניצבים הצבא בכלל והאגף בפרט אל מול שלל האיומים שעומדים מולו, תוך מתן מענה באווירה של קיצוץ תקציבי.

באגרת ששלח תא"ל זלינגר באפריל, ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הוא כתב ש-"ב-3.3.2013 מלאו עשר שנים להקמת אגף הקשר והתיקשוב. אנחנו יכולים לסכם בגאווה ולמנות הישגים עצומים בתחומים רבים, בהם הקשר והתיקשוב הינו מרכיב מרכזי לביטחון מדינת ישראל".

הוא הוסיף, כי "חשיבות האגף והשפעתו ניכרות בכל פן מחיי היומיום בתחום הקשר והתיקשוב. האגף תרם ויתרום ללכידות כוחותינו, לקידום מערכות השליטה המבצעיות, להכשרת כוח האדם, לפיתוח מערכות הקשר והתיקשוב ולתכנון ויעילות שפת הקשר והתיקשוב בכל הזרועות. מעל לכל, האגף מתווה ומקדם את התפתחות המערכות המבצעיות והניהוליות".

מתעניינים במיחשוב בצה"ל? הירשמו לכנס C5Israel של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים