ישן מפני חדש תוציאו? לא בהכרח

חיים זה לצד זה של מערכות לגאסי ומערכות מודרניות

חזרתי באחרונה מעוד טיול באירופה, טעימה בגרמניה ובצרפת (חבל אלזס – דרך היין – מקסימה), וקרוז בים הבלטי שיצא משטוקהולם היפיפיה ועבר בסנט פטרסבורג המרשימה, הלסינקי האפורה, טאלין המעניינת, ריגה המתחרה בפראג – ובחזרה לשטוקהולם (עדיין יפיפיה). עד היום חוויתי את הטיולים בחו"ל כתייר רגיל – מסייר, מתרשם, מצלם, בוחן מסעדות ובתי קפה וכמובן טועם מכל גלידה שנקרית בדרכי. הפעם זה היה קצת שונה: כבעל טור תפסתי את עצמי מחפש השראה למאמרים. נחמד, זווית מעניינת נוספת.

אחד הדברים הייחודיים בערים האירופאיות הוא השילוב של ישן וחדש. לא רק עיר עתיקה מול עיר חדשה, אלא גם בתוך העיר העתיקה. שילוב מודרני ועתיק – חנויות חדישות במבנים ישנים, למשל. ויותר מכך, מעניין לראות שילוב של תוספות בנייה עם קירות זכוכית, בראש ולצד מבני אבן עתיקים. שילוב מדהים. באחרונה, רואים שילובים כאלה בתל אביב במסגרת חיוב יזמים לשמר מבנים עתיקים בבניית המגדלים החדשים. יפה, נקווה שהמגמה תימשך ותתרחב.

אשתי מתקשה להיפרד מדברים ישנים כשרוכשים חדשים. כך, כשעברנו פעם דירה שנה בלבד אחרי מעבר קודם, כבר לא הספיקה אותה משאית אחת. היא כמובן לא היחידה. זה קורה בהרבה משפחות טובות. אוהבים להתחדש, אבל גם נהנים מרהיטים וכלים ישנים.

ואם זה נכון למבנים באירופה ולבית, למה שזה לא יהיה נכון גם במערכות מידע בארגונים? נכון, מערכות מסיימות את חייהן, הופכות לקשות ויקרות לתחזוקה, ובהחלט יש מקום ליזום החלפתן בחדשות – מודרניות יותר, מתאימות יותר לצרכים העכשוויים, גמישות יותר כדי להתמודד עם הדינמיות בשווקים והשינויים התכופים. גם שיקול טכנו-כלכלי, של השקעה במערכת חדשה שמחזירה את עצמה בתוך זמן קצר בחיסכון בתחזוקת הישנה, הוא שיקול שחייב להיעשות. זה אחד האמצעים להקטנה ההכרחית של ההוצאות השוטפות על IT.

אבל האם זה נכון אוטומטית תמיד? לא. ישנן מערכות לגאסי, הרבה פעמים מערכות ליבה, לא פעם מדובר במערכות בנות 30-20 שנים, שמכילות חוכמה מרשימה ויכולות חזקות, שמערכות מודרניות מתקשות לחקות. ותיקי המקצוע עשו עבודה מצוינת בזמנו. מערכות כאלו, יחד עם בעלי מקצוע ותיקים ואיכותיים, צריך לשמר. צריך למצוא את הדרך להאריך את חייהן ולשלבן במארג מערכות המידע הארגוניות עם חווית משתמש מתקדמת יותר, להקנות יכולת גמישה יותר לשינויים, ועם ממשקים מתאימים למערכות החדשות. חדש וישן יכולים בהחלט לדור יחדיו.

במסגרת אחד מתפקידיי כמנמ"ר בצבא, הובלתי שינויים רבים עם הרבה מערכות חדשות, אבל לא נגעתי במערכת המרכזית, שהייתה חכמה ועשירה. היא שרדה עוד כמה דורות של מפקדים אחרי עזיבתי. רק בשנים האחרונות היא מוחלפת ב-ERP. בבזק ביצענו פרויקט של "העברת דירה" – מערך ליבה רחב היקף ומורכב של מערכות לגאסי, עשיר מאוד ביכולות ייחודיות, שעסקי בזק תלויים בו לחלוטין, אשר מבוסס על מיינפריים, מערכת מיושנת לניהול בסיסי נתונים IDMS ושפת קובול, עבר הסבה לסביבה מודרנית של לינוקס (Linux) ואורקל (Oracle), תוך שימור הקוד בקובול.

המערך הזה שנולד לטיפול במערכות אנלוגיות עבר, עוד לפני ההסבה, "מתיחה" שבזכותה יושמה רשת ה-NGN האופטית. הפרויקט האריך את חיי המערכות בעוד כמה שנים, עם סביבת פיתוח משופרת, והחיסכון בהוצאות הרישוי והתחזוקה הוא דרמטי (ROI של ההשקעה בפחות משנתיים). גילוי נאות: זו לא הייתה הבחירה הראשונה. היו לאורך השנים מספר ניסיונות לפרויקטים של החלפת המערכות האלו במוצרים ומערכות חדשות. גם במשמרת שלי היה ניסיון כזה שלא צלח. ההסבה הזו הייתה בבחינת Plan B. אבל זו הצליחה מאוד והביאה אותי למסקנה שישן מפני חדש – לא תמיד תוציאו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים