גוגל בוחנת שימוש במנגנון הצפנה ב-Google Drive, במטרה להגן על משתמשים מפני תוכנית PRISM

משמעות המהלך היא שאם תידרש ענקית האינטרנט להעביר לסוכנות NSA קבצים לפי צו בית משפט או צו חיפוש, לכאורה לא ניתן יהיה לפענח את התוכן של הקובץ המוצפן ● הדבר עשוי לבדל את ענקית האינטרנט מחברות אחרות שנמתחה עליהן ביקורות בשל שיתוף הפעולה שלהן עם תוכנית המעקב

גוגל (Google) החלה לערוך ניסויים במערכת להצפנה של קבצים המאוחסנים בשירות Google Drive, על מנת לשפר את השמירה על הפרטיות ולרסן ניסיונות של הממשל בארצות הברית – כמו גם של ממשלות במדינות נוספות – לגשת לתוכן של הקבצים שמאחסנים המשתמשים.

שני מקורות מסרו, כי בגוגל כבר בוחנים בפועל מנגנון להצפנה של קבצים המאוחסנים בשירות הענן. אחד מהם הוסיף, כי כיום מוצפן רק חלק קטן מהקבצים המאוחסנים בשירות.

המהלך עשוי לבדל את ענקית האינטרנט מחברות אחרות שנמתחה עליהן ביקורות בשל שיתוף הפעולה שלהן עם תוכנית המעקב PRISM של סוכנות NSA לביטחון לאומי בארצות הברית. "מנגנוני הצפנה כאלה עשויים להעניק למי שמגבים את המחשב שלהם בשירותי ענן ביטחון רב יותר", אמר סת כהן, איש טכנולוגיה בכיר בארגון Electronic Frontier Foundation בסן פרנסיסקו.

חברות אינטרנט גדולות מרבות להציע שירותים שפועלים בפרוטוקולים מוצפנים, דוגמת HTTPS, אך רק בחלק קטן מהמקרים נוהגים כיום להצפין קבצים המאוחסנים בענן – הן בשל ההוצאות והמורכבות הכרוכות בהצפנת הקבצים, והן משום שלא ניתן לכלול באינדקס קבצים מוצפנים ולחפש בהם.

המשמעות של הצפנת קבצים בשירות Google Drive היא שאפילו אם תידרש ענקית האינטרנט להעביר לסוכנות NSA קבצים לפי צו בית משפט או צו חיפוש, לכאורה לא ניתן יהיה לפענח את התוכן של הקובץ המוצפן.

עם זאת, על פי ידיעה שפורסמה בשבוע שעבר בגרדיאן (Guardian) הבריטי, במסמכים שהדליף אדוארד סנואודן צוין כי במסגרת תוכנית המעקב PRISM, שיתפה מיקרוסופט (Microsoft) פעולה עם סוכנות NSA וסייעה לאנשיה לפענח את מנגנון ההצפנה שסיפקה ענקית התוכנה למשתמשים.

בהודעה שפרסמה גוגל באפריל 2012, הבהירה החברה כי המשלוח של הקבצים מתבצע בפרוטוקול מוצפן, אך הקבצים מאוחסנים ללא הצפנה. ג'יי ננקרו, דובר גוגל, סירב להגיב לידיעה הנוכחית ולהתייחס להצפנה של קבצים בשירות האחסון Google Drive.

אירועים קרובים