הראש היהודי: ישראל ראשונה באזור ומקום 14 בעולם במדד החדשנות הגלובלי

המדד, שנעשה על ידי האו"ם, מאשש את מיקומה הגבוה של ישראל מבחינת חדשנות והיי-טק ● ישראל מדורגת ראשונה מבחינת השקעת המגזר העסקי במחקר ופיתוח ביחס לתוצר הלאומי, שלישית מבחינת תפוקת ידע וטכנולוגיה, ורביעית בתפוקת ההיי-טק מסך התוצר ● שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה ש-"השמירה על המקום הגבוה מוכיחה שישראל היא אכן, כמאמר הקלישאה, מדינה קטנה וחכמה"

"הראש היהודי ממציא לנו פטנטים", שר פעם אורי זוהר, ומסתבר שהוא צדק: ישראל ממשיכה להיות במקום הראשון במזרח התיכון במדד החדשנות הגלובלי ודורגה במקום השלישי מבחינת תפוקת ידע וטכנולוגיה. בעולם כולו מצבה של ישראל אמנם טוב מעט פחות – המקום ה-14, אבל גם כאן מדובר במקום גבוה יחסית, יותר מאשר המקום ה-17 בו היא דורגה לפני שנתיים. הדירוג נעשה במסגרת הרשימה השנתית של WIPO – ארגון הקניין הרוחני העולמי של האו"ם, והתפרסם במסגרת דו"ח מדד החדשנות הגלובלי (GII- Global Innovation Index) לשנת 2013.

מדד החדשנות אומד את מידת ההשקעה של כל מדינה בגורמים המזוהים כתומכים ומקדמים חדשנות טכנולוגית, מכמת תוצרים הנובעים מחדשנות טכנולוגית ומהווה אינדיקציה ליעילותה של אותה השקעה. בצד פרמטרים אלה מובאים בחשבון גם גורמים חברתיים, כגון מידת יציבות מדינית ואקלים רגולטורי כולל לעשיית עסקים.

על פי הדו"ח, ישראל שמרה על מיקום גבוה בפרמטרים רבים: היא משויכת לקבוצת המדינות שההכנסה בהן גבוהה; דורגה במקום השלישי מבחינת תפוקות ידע וטכנולוגיה, אחרי שוויץ וסין; במקום החמישי בעסקים מתוחכמים; ניצבת שמינית בהון אנושי ובמחקר; תשיעית מבחינת תפוקת תוצרי חדשנות; ובמקום ה-19 במידת ההשקעה ביצירת סביבה תומכת חדשנות טכנולוגית.

ישראל אף הוכיחה את עצמה בסדרת קריטריונים שנוספו לרשימה השנה: היא הגיעה למקום ה-21 בממוצע דירוג ה-QS האוניברסיטאי של שלוש האוניברסיטאות המובילות; דורגה תשיעית במדד משפחות פטנטים שמוגשות בלפחות שלושה משרדים; רביעית בתפוקת ההיי-טק מסך התוצר; ובמקום הראשון מבחינת השקעת המגזר העסקי במחקר ופיתוח ביחס לתוצר הלאומי (GERD vs. GDP). שקלול פרמטרים אלה הביא לדירוג ישראל במקום ה-14 בעולם.

ציפי לבני, שרת המשפטים, אמרה ש-"מיקומה הגבוה של ישראל במדרג החדשנות הגלובלי הינו מקור לגאווה ומחדד שוב את חשיבותה של ישראל בזירה העולמית. השמירה על דירוג גבוה מצטרפת לידיעות התכופות על רכישות סטארט-אפים ישראליים על ידי ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות ומוכיחה שישראל היא אכן, כמאמר הקלישאה, מדינה קטנה וחכמה".

אירועים קרובים