בדרך לשוק קווי תחרותי: משרד התקשורת אישר לפרטנר לערוך ניסוי טכנולוגי על רשת הוט

אם הניסוי יצליח, המשמעות לצרכן היא שניתן יהיה לספק שירותי אינטרנט במחירים נמוכים יותר מהמקובל כיום ● הוט מתנגדת למהלך וטוענת שאין לו היתכנות כלכלית ● עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר: "החברות מתיישרות עם המדיניות הקיימת ומעדיפות ללכת בדרך זו במקום עימות"

23/07/2013 16:12

האם שוק התקשורת הישראלי פותח את שעריו לתחרות בעולם הקווי בדומה לתחרות הקיימת בעולם הסלולר? אישור ראשון לכך ניתן אתמול (ב') על ידי משרד התקשורת לפרטנר, מה שיאפשר אולי בעתיד הקרוב קיומה של תחרות ברשת הקווית. על פי בקשת החברה הסלולרית, היא תוכל לבצע ניסוי טכנולוגי SLU על גבי רשת הכבלים של הוט (HOT). אם הניסוי יצליח, המשמעות היא שניתן יהיה לספק שירותי אינטרנט במחירים נמוכים יותר מהמקובל יום.

הניסוי, לפי הודעת משרד התקשורת, נועד לבחון את מכלול הסוגיות הטכנולוגיות, התפעוליות והשירותיות הכרוכות באספקת שירותים על גבי תשתיות כבלים במודל שוק סיטונאי. מטרתו היא לבדוק היתכנות של התחברות לרשת הוט באופן שבו פרטנר תוכל להציב ציוד תקשורת בשני חדרי התקשורת של הוט – ומשם תשדר ללקוחות.

באמצעות האישור שניתן, תוכל פרטנר, בפעם הראשונה, לקיים ניסוי על הרשת של הוט, שיאפשר לחברה להעניק למנוייה שירותים על גבי הרשת של האחרונה. כלומר, לספק שירותי תשתית עם הפס הרחב של הוט. כך, בדומה לעולם הסלולר, הקו של הוט יאפשר גם לפרטנר להשתמש בו לטובת הענקת שירותי אינטרנט.

הרשת של הוט היא שיתופית, כאמור, ואין כבל ייחודי שמגיע מהמרכזת עד לבית המנוי. לכן, הניסוי מבקש למצוא פיתרון אחר שיאפשר לפרטנר לרכוב על הרשת של החברה, ולהעניק למנוייה את שירותי התשתית בעצמה. כך, כל אחת מהחברות תוכל להציע סל שיכלול שירות תשתית במחיר נמוך יותר וללא צורך לפצל את ההתקשרות בין ISP לתשתית, כפי שקיים כיום.

הוט, מצדה, מתנגדת נחרצות למהלך וטוענת שאין לו היתכנות טכנולוגית. ואולם בפרטנר סבורים שהסיבה האמיתית להתנגדות היא החשש מפתיחת השוק לתחרות. בעקבות קבלת האישור, יעשה הליך של תיאום בין הצדדים לצורך עריכת הניסוי. אם המחלוקות בין הצדדים ימשכו, יוכל כל אחד מהצדדים לפנות למשרד התקשורת, אשר יידרש לחזור ולהתערב בנושא.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה, כי הניסוי הוא במסגרת השוק הסיטונאי בו חברות התשתית הנייחת, בזק והוט, ישתפו את תשתיתם עם חברות ללא תשתית נייחת. לפי המשרד, המודל המוצג בניסוי (SLU), הוא מודל לשימוש משותף ברשת שבו המקטע האחרון של רשת הגישה של הוט יועמד לשימוש חברת פרטנר, במקביל לרשת הוט. המודל קיים במספר מדינות בארה"ב, אירופה ואוסטרליה.

פרטנר תוכל להעביר למשתתפי הניסוי, על פי התיאור ההנדסי המתואר בגוף הניסוי, טלפוניה ותקשורת נתונים (כולל טלוויזיה בטכנולוגית IPTV). יעדי הניסוי הם בעיקר בדיקת ביצועים טכנולוגיים במספר מדדים ובדיקת שיתוף הפעולה עם הוט. זוהי הדרך המקובלת לשיתוף תשתיות ברשת כבלים, בשונה מרשת בזק.

עוד נמסר ממשרד התקשורת, כי בפגישה שנערכה אתמול עם נציגי הוט, משתמע שהחברה מתנגדת לשיתוף תשתיות. עיקר טענותיה היו שהמודל יכול לפעול באתר קצה בודד, אך לא יכול לפעול כפתרון ארצי ולמספר מפעילים נוספים. המנכ"ל אישר את הניסוי והיום התיק נשלח לחברת פרטנר.

עדן בר טל
, מנכ"ל משרד התקשורת עד לא מכבר, סבור כי מתן האישור לניסוי הוא צעד חשוב עבור כל הצדדים: "זהו צעד נוסף של הוט בדרכה בעקבות בזק, כאשר היא משתפת פעולה עם התוכנית האסטרטגית של משרד התקשורת במטרה לאפשר שוק סיטונאי על שתי התשתיות הנייחות. למרות שהייתה התנגדות מסוימת, אני מניח שיש תהליך של השלמה עם הכיוון של המשרד. החברות מתיישרות עם המדיניות הקיימת ומעדיפות ללכת בדרך זו במקום עימות".

לדעת בר טל, מדובר בהחלטה נכונה המשרתת בסופו של דבר גם את האינטרס של הוט. "אם רק בזק הייתה מאפשרת שוק סיטונאי, שתיקח את כל התנועה של המתחרות על קצה הרשת שלה – להוט תיגרע חלק מהתנועה. ברגע שהוט תתחרה, עדיף לקבל את החלק הסיטונאי מאשר לא לקבל כלום. אני חושב שזו תהיה טעות מצידה להשאיר את כל התנועה של המתחרות ולא לקבל מזה כלום".

לדברי בר טל, מטרת הניסוי שאישר משרד התקשורת היא לראות לא רק את הפן הטכנולוגי, אלא גם לבדוק את רמת שיתוף הפעולה. "יש פה התקרבות למבחן המעשי, לבדוק מה תהיה המדיניות של כל השחקנים. זה מבחן מהותי ולא רק טכני". להערכתו, "אני מניח שבסוף ההיגיון וההבנה של האינטרס הקיים וכן הרצון לא להתעמת עם המשרד, שהוא רגולטור מאד חזק, יביא בסופו של דבר לתוצאה של שיתוף פעולה".

מהוט נמסר בתגובה: "טרם התקבלה הפנייה מחברת פרטנר. בבוא העת נלמד את פרטי הבקשה ונבחן את הנושא לגופו של עניין".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים