פייסבוק בשירות לובשי המדים

התקשורת הפנים ארגונית בצה"ל יכולה להיות יעילה וזמינה יותר – צריך רק לחשוב מחוץ לקופסה ● כך ניתן להפוך איום להזדמנות פז ואת המדיה החברתית לתשתית מודיעינית

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מתח ביקורת בדו"ח האחרון שלו על משרד התקשורת, על כך שלא יישם את הוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להיערך לגיוס מילואים בשעת חירום באמצעות SMS וטלפונים ניידים של חיילי המילואים. בעבר דנו כאן בנושא זה, והבאנו לידיעה כי יישום הוראה כזו דורשת בדיקה – האם התשתית הפיזית והטכנולוגית של חברות הסלולר מסוגלת לספוג כמויות כאלו של מסרונים בשעת חירום, בפרקי זמן קצרים ביותר. חברות התקשורת כמובן מוכנות להירתם למאמץ הלאומי, אבל לשם כך הן ממתינות לרגולטור עצמו, שטרם שיחרר תדרים מצה"ל ועדיין לא איפשר תחרות אמיתית בשוק, לפחות לא כזו שתצדיק השקעות.

אלא שמתברר כי יש דרכים אחרות, זולות יותר, להבטיח גיוס חירום מהיר, ובכלל לניהול התקשורת הפנים ארגונית בצה"ל בצורה יעילה וזמינה יותר. הרעיון הועלה על ידי אל"מ (מיל') אבי ברגר, לשעבר ראש מחלקת אמצעי לחימה באגף התיקשוב, בכנס C5 Israel של אנשים ומחשבים שנערך בשבוע שעבר. ברגר נשא הרצאה בה העלה רעיון מקורי, שאם ראשי הצבא ישכילו לחשוב עליו בדפוסים שונים ולא של חאקי, הם עוד עשויים להיות מופתעים עד כמה הדברים פשוטים.

ברגר הקדים ואמר, כי נקודת המוצא המקובלת כיום היא שהרשתות החברתיות הן איום מסוכן מאוד לרשת הצבאית, שהיא מטבעה ממודרת, סגורה ורחוקה משיתוף מידע בסיטונות וללא בקרה. אבל כמו כל איום, גם כאן, בקלות יחסית, ניתן להפוך את האיום להזדמנות. הרשת החברתית יכולה להיות פלטפורמה להעברת מסרים בתוך צה"ל, כפי שהיא קיימת בארגונים גדולים בארץ ובעולם, תוך שהיא משמשת תשתית לאיסוף מידע ומודיעין פנימי וחיצוני. יתרה מזאת: היא יכולה להיות מודל ליישום אפליקציות רשת אחרות, מבוססות ממשקי סלולר, דוגמת ווטסאפ (WhatsApp). כן, רשת מסרונים פופולרית זו, שמתחרה כיום במערכות ה-SMS הקונבנציונליות, יכולה להעביר הודעות גיוס מוצפנות ומאובטחות למאות אלפי משתמשים בו זמנית ובלחיצת כפתור – ללא צורך להעמיס על רשתות התקשורת האזרחיות.

ברגר התלהב במיוחד מפוטניצאל חוכמת ההמונים שטמון ברשתות החברתיות. זה דבר שחסר מאוד בתרבות הארגונית הצה"לית, המבוססת על העברת ידע ממודרת, אשר מונעת על פי הוותק והבכירות של מי שמעביר את המידע.

זאת ועוד, פייסבוק (Facebook) ו-ווטסאפ יכולות להיות שחקן מרכזי במלחמה המודיענית שאנו מנהלים מול אויבינו, שמן הסתם גם גילו את עולם המדיה החברתית. הרשת יכולה להיות מקור מידע מודיעיני מעולה אם רק יודעים לבחור את המידע שזורם שם, ולנתח אותו במהירות.

אין ספק שחלק מהמאזינים בקהל, בהם אנשי צבא, סברו כי הרעיון של שימוש ברשת חברתית בצה"ל הוא הזוי עד כדי מטורף. ואולי כאן בדיוק טמונה הבעיה, שכן היכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהסתכל על העולם החיצוני שמתפתח במהירות אינה יכולה לדלג על הדרג הצבאי באמלתה כי הדבר "מסוכן לביטחון המדינה".

בשנותיו הרבות, צה"ל ידע לפתח מערכות מצוינות ולהגן עליהן. הצבא של היום, חמוש בצעירים הממלאים כל כיסא פנוי ביחידות טכנולוגיות ומודיעיניות, מסוגל לקחת את המדיה החברתית על גווניה השונים, לחייל אותה כהלכה ולהשתמש בה בהצלחה. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לנחש שמערכת התראה שתעבוד גם ברשת חברתית וגם ביישומים כמו ווטסאפ תביא חיילי מילואים לעמדות הקרב שלהם מהר יותר מכל שיטה אחרת.

דברים אלו מתקשרים, כמובן, ישירות לתוכנית הקיצוצים שצה"ל מכין כעת. התוכנית כוללת סגירת יחידות ופיטורי אלפי אנשים. ואולם, מן הראוי לזכור, כי ה-IT והטכנולוגיה הם המנוע שבעזרתו צה"ל יכול להצטמצם בו בזמן שהוא ימשיך להיות הצבא הטוב והחכם ביותר באזור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים