קום והתהלך: סקרנות כאמצעי הכרחי לחדשנות

כל מנהל חייב לסגל לעצמו את יצר הסקרנות: לקרוא, לשמוע, לצעוד, ללכת לראות ● כן, גם כשהדואר האלקטרוני עולה על גדותיו והפגישות לא מפסיקות להגיע

סבא שלי, זכרו לברכה, אותו אתם כבר מכירים אותו מהטור הקודם, אהב מאוד את ארץ ישראל. לא רק אידיאולוגית, אלא אהב אותה פיזית – אהב את מגע אדמתה, אהב את מראה נופיה, אהב לחוש את ריחותיה. הוא תר אותה וטייל בה לאורכה ולרוחבה. הוא גם עקב בדריכות אחרי התחדשותה והתפתחותה של המדינה. היה סקרן מאוד. כל פעם שקרא בעיתון על בניית שכונה חדשה, על פתיחת מקום חדש, היה נוסע לראות מקרוב. היה נוסע באוטובוסים, צועד ברגל. עם מקל. נראה כאילו מילות השיר שכתב יורם טהרלב – "קום והתהלך בארץ, בתרמיל ובמקל, וודאי תפגוש בדרך שוב את ארץ ישראל" – נכתבו עליו.

באחד הערבים הוא הגיע אלינו הביתה, אחרי שצעד ברגל מביתו. כשהוא נרעש ונרגש, אמר לנו "פלאי פלואים (קראו את שתי המילים במלעיל, חולם במילה השנייה, ותראו כמה זה חמוד)…ראיתי מישהו מוציא כסף מהקיר". ראה לראשונה כספומט. חדשנות. מאז, אצלנו במשפחה, כשמתפלאים ממשהו חדש, אומרים "פלאי פלואים".

סקרנות. תכונה חיונית לכל מנהל. מי שאין לו את זה מולד, צריך שיהיה לו את זה נרכש. מנהלים צריכים להיות סקרנים בעצמם, ולחנך את עובדיהם שיהיו גם הם. צריך להיות סקרן בכל הקשור לטכנולוגיות חדשות, לאפשרויות אחרות. צריך לעשות את זה אקטיבית. לקרוא, לשמוע, לצעוד, ללכת לראות. סקרנות כזו תביא לחדשנות, וחדשנות, כבר אמרנו, היא הכרח עסקי להישרדות וניצחון בתחרות.

מנהלי מערכות מידע עסוקים, דרך טבע, עד מעל לראש בניהול השוטף. הם צריכים בראש ובראשונה להבטיח יציבות של המערכות וזמינות רציפה של השירותים. הם צריכים להיות ערים ורגישים לכל תקלה, לכל אירוע של השבתה, לכל שיבוש שפוגע בתפעול השוטף של העסקים.

הם טרודים גם בהתמודדות עם עודף הביקוש והתעדוף, עם מגבלות ההיצע והמאמץ להגביר את התפוקה. כשהם כבר מרימים את הראש, הם צריכים לחשוב קדימה על רעיונות למערכות חדשות, לפיתוחים חדשים, לקידום העסקים. לכאורה, נשאר מעט מדי זמן לקריאה, אין מקום ביומן לפגישה עם ספק שרוצה להציג טכנולוגיה חדשה. נוח להגיד למזכירה, לפעמים גם יום לפני, "זה לא דחוף, דחי את הפגישה".

טעות. צריך להקפיד להקצות זמן, לגלות סקרנות ולהתעניין בחדש. לא קל, אבל הכרחי. קצב ההשתנות היום בעידן שלנו הוא כל כך מהיר – לפעמים יותר מדי מהיר – כך שעוד לא מספיקים לעכל שינוי אחד, וכבר מגיע השינוי הבא. אז אין ברירה. בניהול הזמן, צריך לכפות על היומן, פגישות וסיורים ללימוד דברים חדשים.

אני יודע גם מהניסיון של עצמי. כשפתאום יש קצת זמן פנוי, ללא ישיבה, נגררים לקרוא את המיילים. הנה סוד גלוי קטן – אף אחד לא ייקח לכם את המיילים, הם יחכו לכם. גלו סקרנות לקרוא דברים אחרים, ללמוד דברים חדשים. ואפרופו מיילים, אפשר להירשם כמנויים לעדכונים המגיעים בדחיפה מבלוגים רלוונטיים. וכשיש כבר סוף סוף ביומן פגישה עם מישהו שבא להציג רעיון חדש, טכנולוגיה חדשה,  גישה חדשה – אל תראו בה כמועמדת ראשונה לביטול ודחייה, תנו לה את הכבוד המגיע לה.

מודה, גם אני נכשלתי בעניין זה לא פעם. ככל שאנו מתקדמים בזמן, המחיר של כישלון כזה הוא גבוה יותר. אם לא נגלה סקרנות, לא נספיק לאמץ בזמן את החדשנות, ואז…נכון, נפסיד בתחרות. בתחרות העסקית. שהרי כבר אמרנו שמנהל מערכות המידע הוא חלק מהמערך העסקי, וחדשנות אצלו היא חלק מהליבה להצלחה עסקית.

המלצה: קבעו לעצמכם יעד להגיד "פלאי פלואים" לפחות אחת לשבוע. בעוד שנה כבר צריך יהיה פעמיים בשבוע…

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים