יעקב רוזן, HRD: "רבע מכלל העובדים שגויסו השנה לחברות הגדולות הגיעו דרך לינקדאין"

"יש מהפכה של ממש בתהליכי הגיוס במשק, ומתחילה תופעה של קונסולידציה של תהליכים וכלים. זאת, כאשר הכלים החדשים לא דוחקים בהכרח את הישנים", אמר רוזן, מנכ"ל HRD, בפורום HR של אנשים ומחשבים ● מיכל וולפמן ממיכלינקס תוכנה ומערכות: "גיוס ברשתות חברתיות נוח ונגיש יותר מכל מדיה אחרת, שכן ניתן למצוא דרכן קהל מפולח"

"כ-25% העובדים שגויסו בשנה האחרונה ב-100 החברות הגדולות במשק, הגיעו דרך הרשת החברתית לינקדאין (LinkedIn), שהפכה לאחד ממקורות הגיוס העיקריים הפועלים בימים אלה. כיום, כמעט כל מנהל גיוס חשוף אליהם – ובתוך שנתיים כולם יהיו שם", כך אמר יעקב רוזן, מנכ"ל HRD, המתמחה בין היתר בגיוס דרך רשתות חברתיות.

רוזן היה הדובר הראשון במפגש של פורום HR של אנשים ומחשבים, שנערכה היום (ב') במלון שרתון תל אביב. המפגש התקיים בהנחייתה והובלתה של ורד לוינשטיין, יו"ר הפורום. לדבריו, "יש מהפכה של ממש בתהליכי הגיוס במשק, ומתחילה תופעה של קונסולידציה של תהליכים וכלים. זאת, כאשר הכלים החדשים לא דוחקים בהכרח את הישנים".

"האתגר המרכזי של כל חברת השמה הוא לאתר את המועמדים הכי טובים. משימה זו הולכת ונעשית קשה, משום שקיימים פערים הולכים וגדלים בין הביקוש לעובדים בתעשיות שונות – לא רק בהיי-טק, לבין המצאי הקיים", הסביר רוזן. "לפיכך, בעיה זו מובילה את הארגונים לאתר עובדים בצורה יזומה ואקטיבית. בעבר זה היה טאבו – לא לגייס עובדים שכבר עובדים במקומות עבודה. היום, לעומת זאת, המגמה השתנתה לחלוטין".

לדבריו, רק 15% מאלו שמחפשים עבודה פונים לאתרי הדרושים, בעוד שהיתר, 85%, מפרסמים קורות חיים בלינקדאין. "אם כך, האתגר כיום הוא להתחרות על 85% שלא פונים למדור דרושים, לאתר אותם דרך הרשת החברתית ולגייסם בטרם יכריזו על עצמם כמועמדים", אמר רוזן. בהמשך תיאר שיטות וכלים שונים שקיימים ברשת החברתית המדוברת, שדורשת התמקצעות ועבודת איתור ומיון מעמיקה.

רוזן נתן דוגמה של חברת היי-טק שהייתה צריכה לגייס עשרות עובדים, שעשתה זאת דרך לינקדאין. "הם שלפו רשימת של מאות אנשים וישבו עם מנהלי המחלקות בחברה כדי שיאתרו את העובדים אצל המתחרים. יותר מ-50% מהעובדים שפנו אליהם היו מוכנים לשמוע על הצעות עבודה, למרות שלא הצהירו על כך ומתוך אלו הם הצליחו לאתר את העובדים", סיפר. לטענתו, "850 אלף ישראלים פעילים כל יום בלינדאין – וזהו מקור חשוב ביותר לגיוס".

בחלק השני של הרצאתו התייחס רוזן לשיטות העבודה במדיה החברתית, ואמר שמקצוע הסורסינג (sourcing), כלומר עיסוק באיתור מקורות הגיוס, הוא מקצוע שיש להתמחות בו כי עולם המדיה החברתית הוא עולם בפני עצמו. בסיום דבריו קבע, כי גיוס באמצעות המובייל יהיה להערכתו הדבר הבא – וזאת לאור נתח השוק ההולך וגדל של סמארטפונים בשוק הסלולר.

מיכל וולפמן ממיכלינקס תוכנה ומערכות דיברה על ארגז הכלים להצלחה של מנהלי משאבי האנוש ולמגייסים. "גיוס ברשתות חברתיות הוא נוח יותר ונגיש יותר מכל מדיה אחרת. בעזרת הרשת החברתית ניתן לפנות לקהל מאוד מפולח, אם זה לפי מקצועות ואם זה לפי פרופילים אחרים שאנו בוחרים", אמרה. לדבריה, הרשת החברתית משמשת מעסיקים כדי לקבל מידע על מועמדים, על הפעילות שלהם בעולם המדיה החברתית, לבדוק ממליצים בצורה לא פורמלית ולהרחבת קשרים עסקיים ואישיים. "לינקדאין נחשבת לרשת יותר ייעודית לעסקים, כי שם יש הפרדה ברורה בין הצד האישי לעסקי, כלומר בין קורות החיים לדברים אחרים. שם אתה יכול למצוא את העובדים עם הקשרים ברמה השלישית הרביעית, ודרכם להגיע אל אותם עובדים שאתה מחפש".

היא ציינה, כי שיטות הגיוס באמצעות הרשתות החברתיות היא על ידי כניסה לפרופילים של מועמדים מסוימים, לבקש מהם חברות, לייצר פורומים מקצועיים על בסיס קהילות ולבנות שיח – ודרכם ללמוד אם הם מחפשים עבודה. רק לאחר מכן מציעים להם משרות. "כלי נוסף בתחום הוא יו-טיוב (YouTube), המאפשר לייצר קורות חיים ופרופיל אישי ויזואלי. טוויטר (Twitter) נפוץ גם הוא, אבל מגביל אותך לכתיבה עד 140 תווים", אמרה.

במפגש השתתפו גם ליאור בן דרור, סמנכ"ל Niloosoft; יעל פרימזן, מנהלת תחום הדרכה וראיונות באול ג'ובס (AllJobs); ורינת בוגין, מנכ"ל יד2 דרושים.

אירועים קרובים