ברדלי מנינג, שהדליף מסמכים אמריקניים רגישים לוויקיליקס, זוכה מסיוע לאויב והורשע בריגול

מנינג הורשע, כי הדליף לוויקיליקס דו"חות מודיעין, מברקים דיפלומטיים של משרד החוץ האמריקני וסרטונים בהם נראה צבא ארצות הברית הורג אזרחים חפים מפשע ● הוא צפוי לעונש מאסר של עד עשרות רבות של שנים, אולם לא מאסר עולם ● מוויקיליקס נמסר שפסק הדין הוא "תגובה קיצונית ומסוכנת של ממשל אובמה"

ברדלי מנינג, חייל צבא ארצות הברית שהדליף מאות אלפי מסמכים מסווגים לאתר וויקיליקס (Wikileaks), זוכה מסעיף האישום החמור של סיוע לאויב, אולם הורשע בסעיפים חמורים פחות – ריגול וגניבה. הוא צפוי לעונש מאסר של עד עשרות רבות של שנים, אולם לא מאסר עולם. מומחי משפט ציינו עוד בטרם גזר הדין שהרשעה בסיוע לאויב הייתה מהווה תקדים, בשל העובדה שמנינג לא מסר ישירות את החומרים לאל קאעידה.

מנינג שירת כחוקר מודיעין בעיראק והוא הדליף לוויקיליקס מברקים דיפלומטיים של משרד החוץ האמריקני, כמו גם דו"חות מבצעיים ומודיעיניים סודיים. ההדלפות המפורסמות שהדליף הן של סרטוני וידיאו בהם נראות התקפות אוויריות של צבא ארצות הברית, שהביאו למותם של אזרחים בעיראק ובאפגניסטן. הקטע המפורסם ביותר היה סרטון מ-2007 בו רואים מסוק אמריקני הורג 12 אנשים חפים מפשע בבגדד, ביניהם שני עובדי סוכנות הידיעות רויטרס (Reuters).

התביעה תיארה את מנינג כאנרכיסט ובוגד, שביצע את ההדלפות בזדון, תוך ידיעה שהמידע יגיע לארגוני טרור בכלל ולאל קאעידה בפרט. ההגנה, לעומת זאת, תיארה אותו כצעיר תמים, שכוונותיו טובות.

הסעיפים בהם הורשע מנינג הם ריגול, גניבה, הונאת מחשבים וסעיפים נוספים, קטנים יותר. שלב הטיעונים לעונשו יחל היום (ד'). אתר וויקיליקס, שלא אישר שמנינג הוא המדליף, הגיב שפסק הדין הוא "תגובה קיצונית ומסוכנת של ממשל אובמה".

המסמכים שהודלפו פורסמו באוקטובר 2010. מנינג נעצר במאי אותה שנה בעיראק, בעקבות התכתבות בינו לבין אדם אחר, שמסר את המידע על ההתכתבות ביניהם לרשויות. מאז הוא היה עצור בתנאים קשים ביותר, לרבות זמן רב בצינוק.

אירועים קרובים