מאגר החיסונים הממוחשב של משרד הבריאות יופעל במבצע נגד מגיפת הפוליו

מערכת החיסונים, שהוטמעה ב-26 תחנות טיפת חלב בדרום הארץ, מאפשרת לכל ילד מתוך 200 אלף המטופלים שמשתתפים במבצע לקבל את החיסון בכל אחת מהתחנות ● פרטי החיסון מוזנים אוטומטית למאגר מרכזי - עובדה המאפשרת לצוותים הרפואיים לעקוב אחר היסטוריית החיסונים של המטופל ולדעת אילו ילדים טרם הגיעו להתחסן

שי אמיר, ה-CTO והממונה על אבטחת המידע והסייבר במשרד הבריאות. צילום: קובי קנטור

מבצע החיסונים רחב ההיקף של ילדים בדרום נגד מגיפת הפוליו, שמתחיל היום (ב'), מתבצע בעזרת מערך מיחשוב החיסונים שפותח עבור משרד הבריאות והוטמע בשנים האחרונות – כך נודע לאנשים ומחשבים. במסגרת המבצע יחוסנו 200 אלף ילדים.

המערכת פועלת ב-26 תחנות טיפת חלב שמפוזרות בדרום הארץ וכל ילד שמשתתף במבצע יוכל בעזרתה לקבל את החיסון בכל אחת מתחנות אלה, לאו דווקא בתחנת טיפת החלב שקרובה למקום מגוריו. פרטי החיסון מוזנים אוטומטית למאגר המרכזי – עובדה המאפשרת לצוותים הרפואיים לעקוב אחר היסטוריית החיסונים של המטופל ולדעת אילו ילדים טרם הגיעו להתחסן.

הטמעת המערכת כללה עד כה שני שלבים: בתחילה הוטמעו מערכות מקומיות, כאשר בכל אחת מהן נרשמו פרטי הלקוחות של טיפת החלב באזור, ולאחר מכן הוטמעה מערכת מרכזית, שכוללת את כל הנתונים. בשלב הסופי תהיה מערכת אחת מרכזית שתאגד את כל המידע החיסוני על תושבי מדינת ישראל. לאחר מכן, לא בשנתיים הקרובות, מתכנן משרד הבריאות למחשב את כל פנקסי החיסונים של תושבי המדינה ולהפוך אותם למדיה מגנטית.

שי אמיר, מנהל הטכנולוגיות של משרד הבריאות, אמר שתהליך העבודה במערכת הממוחשבת כולל הזדהות חזקה חד ערכית, כדי לוודא שרק הצוות הרפואי המוסמך לכך יוכל להיחשף לפרטי החיסונים של האזרחים. לדבריו, מעררך החיסונים יהיה כולו ממוחשב בקרוב ומאובטחת מאוד.

יצוין שהשלב הראשון של פיתוח המערכת הסתיים ב-2009, בשיתוף עם יועץ המיחשוב רביב רז וצוות אנשי תוכנה. ההטמעה והיישום של המערכת נעשים על ידי צוותי ה-IT של המשרד בהובלת אמיר ושירה לב עמי, מנמ"רית המשרד. עלות הקמתה נאמדת ב-10 מיליון שקלים והיא הופעלה בצורה רחבה כבר במבצע החיסון נגד שפעת החזירים, שהיה בהיקף ארצי. ב-2010 השלים משרד הבריאות את הטמעתה של מערכת נוספת, למיחשוב מאגר החיסונים של כל תלמידי ישראל. מערכת זו משלבת מידע ממשרד הפנים וממשרד החינוך, במטרה לוודא שכל תלמיד בישראל יקבל את מערך החיסונים שהוא צריך לקבל.

מתעניינים במיחשוב בעולם הרפואה? הירשמו לכנס SmartDoctor של אנשים ומחשבים

אירועים קרובים