דו"ח ה-MoneyTree: ההשקעה בחברות מגובות הון-סיכון ירדה ב-32%

על פי הדו"ח, חברות אלה גייסו בישראל במהלך הרבעון השני של השנה 174 מיליון דולרים ● הדו"ח מצביע על כך שעדיין יש רמות השקעה נמוכות בחברות מגובות הון-סיכון, אם כי ב-PwC ישראל מגלים אופטימיות זהירה

חברות היי-טק המגובות הון-סיכון, משמע – חברות בהן קרן הון-סיכון נמצאת בין המשקיעים בסבב ההשקעה, גייסו בישראל במהלך הרבעון השני של השנה 174 מיליון דולרים. זוהי ירידה של 11% לעומת הרבעון הראשון, בו הן גייסו 196 מיליון דולרים, ושל 32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בו עמד הסכום על 255 מיליון. הדברים עולים מדו"ח ה-MoneyTree של PwC ישראל לרבעון השני של 2013.

הדו"ח מצביע על כך שעדיין יש רמות השקעה נמוכות בחברות מגובות הון-סיכון. הוא סקר את פעילותן של 34 קרנות וגילה שהיקף ההשקעה ברבעון המדווח, 174 מיליון דולרים, נמוך משמעותית מול ההשקעה של 277 מיליון דולרים ברבעון האחרון של 2012 ושל 324 מיליון ברבעון האחרון של 2011.

עוד עולה מהנתונים שמספר חברות ההיי-טק הישראליות שגייסו הון בשלושת החודשים המדווחים עומד על 43 לעומת 51 ברבעון הראשון ו-59 ברבעון המקביל אשתקד. ממוצע ההשקעה בחברה עמד על ארבעה מיליון דולרים ברבעון הנוכחי בהשוואה ל-3.8 מיליון בקודמו, 5.3 מיליון ברבעון האחרון של 2012 ו-4.3 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

ברבעון הנוכחי הושקע בשש עסקות שהיקפן עולה על 10 מיליון דולרים סכום כולל של 95 מיליון דולרים, לעומת תשע עסקות שהסתכמו ל-128 מיליון דולרים ברבעון הקודם ותשע שהסתכמו ל-132 מיליון ברבעון המקביל ב-2012. בנוסף לחברות ישראליות דווח על 10 השקעות בסכום כולל של כ-50 מיליון דולרים בחברות הרשומות כזרות, רובן המכריע בארצות הברית.

עוד עולה מהדו"ח, כי 11 חברות, המהוות 26% מכלל החברות שגייסו הון במהלך הרבעון, נהנות מסיוע של המדען הראשי. כ-50 מיליון דולרים מסך כל ההשקעות הוזרמו לחברות אלה.

לדברי רובי סולימן, שותף ב-PwC ישראל וראש משותף של מגזר ההיי-טק בפירמה, "בעוד רמות ההשקעה בחברות מגובות הון-סיכון עדיין נמוכות, אחד הנתונים הבולטים ביותר הוא השונות בין הרבעונים. כדי למצוא מגמות בעלות משמעות יש להתבונן על הנתונים לאורך זמן ארוך, שכן בשוק יחסית קטן כשלנו, בעל מספר לא רב של שחקני הון-סיכון פעילים, מספר קטן של עסקות משנה את כל הנתונים".

"מזה תקופה ארוכה, מספר השקעות ההמשך בחברות מגובות הון-סיכון מצטמצם: 69 בתחילת 2011 לעומת 33 ברבעון זה, עם ירידה עקבית", הוסיף. "זאת, בעוד מספר ההשקעות הראשוניות, כמו גם סך ההשקעות ב-Early Round, הוא בעל שונות גבוהה ברבעונים אך לאורך זמן נראה יציב ואף עולה. מנתונים אלה ניתן ללמוד שפעילות הקרנות לאורך זמן בחברות הפורטפוליו שלהן קטנה, יחד עם ירידה במספר הקרנות הפעילות והכסף הזמין. במקביל, כתוצאה מהתבגרות הפורטפוליו הקיים, חברות רבות יכולות לממן את פעילותן ללא גיוסי המשך".

הוא הביע "אופטימיות זהירה מהיציבות בהשקעות ראשוניות, שיש בה כדי להצביע על כך שהקרנות הקיימות, כמו גם קרנות חדשות שקמות, מפנות מהמשאבים שלהן יותר מבעבר להשקעות חדשות. על כן, למרות הקיטון בכמות הכסף המושקע, אנחנו מעודדים מהעובדה שכמות ההשקעות החדשות נשמרת, כי אלה הן חברות העתיד של ההיי-טק הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים