יבמ, מטריקס ואמן – המתמודדות העיקריות במכרז לרכישת החברה לאוטומציה

יותר מ-15 חברות מתמודדות במכרז, אולם גורמים בשוק מעריכים כי יבמ היא המועמדת בעלת הסיכויים הטובים ביותר לרכישת החברה לאוטומציה ● העובדים יידרשו פיצויים בעקבות המכירה ומזהירים כי יטרפדו את המהלך אם ההנהלה לא תיכנס עמם למו"מ ● יבמ ומטריקס סירבו לאשר או להכחיש את המידע הקשור למכרז

יבמ (IBM), מטריקס ואמן הן שלוש החברות העיקריות שמתחרות ביניהן מי תרכוש את החברה לאוטומציה. גורמים בשוק המקורבים למכרז טוענים כי הענק הכחול הוא המועמד העיקרי המביע עניין ברכישה.

מרכז השלטון המקומי הוציא לפני כחודשיים מכרז פומבי למכירת גרעין השליטה בחברה לאוטומציה. זאת, לאחר שנסיונות קודמים למכור את החברה לא צלחו עקב היענות חלשה. במכרז, שנסגר בתחילת אוגוסט, קנו את הטפסים למעלה מ-15 חברות המייצגות גופים שונים בשוק, אשר עובדים עם השלטון המקומי או רוצים להיכנס אליו. לאנשים ומחשבים נודע, כי בין כל החברות שמתמודדות, יבמ, מטריקס ואמן, כאמור, הן הרציניות ביותר שעמן ינוהל מו"מ בקרוב.

יבמ ומטריקס סירבו לאשר או להכחיש את המידע הקשור למכרז. מנכ"ל אמן, בן פסטרנק, אישר בראיון לאנשים ומחשבים כי החברה מתעניינת ברכישת הפעילות של החברה לאוטומציה. לדברי פסטרנק, "יש בחברה לאוטומציה לא מעט בעיות אמיתיות, מבניות וקשות. אולם, אנו רואים במגזר המוניציפאלי הזדמנות להרחבת הפעילות של הקבוצה – הזדמנות שלא הייתה קיימת ובעלת בשלות בעבר".

עוד מועמדות שמהוות פוטנציאל לרכישת החברה הן מילגם, One1 וחברות נוספות בעלות קופת מזומנים, אבל הן לא שייכות למגזר. חברות אלו מציעות להיות אינטגרטורים ולקנות שירותים מהחברות הקיימות. בסוף 2010 מכרה מלם תים 85% ממניות מטרופולינט למילגם, שמאז שהחלו לחייב את הרשויות בפרסום מכרזים היא הפכה להיות המתחרה הישירה של האוטומציה, ולכן ספק אם תוכל לרכוש אותה.

כאשר החל המכרז, הועלו הערכות כי שווי החברה נאמד ב-50 מיליון שקלים, כלומר מחיר המכירה יעמוד על 21 מיליון שקלים. אולם גורמים בשוק מעריכים, כי אף אחת משלוש המועמדות לרכישה לא תשלם את הסכומים האלו, זאת לאור החובות הרבים שהרשויות חייבות לחברה לאוטומציה.

ההסתדרות מזהירה
תהליך המכירה עשוי להיתקל בקשיים גם אם ייבחר קונה, שכן בין הנהלת החברה לאוטומציה לעובדים יש הסכם לפיו אם יימכרו מעל 40% ממניות החברה, יתנהל מו"מ בין העובדים להנהלה על גובה הפיצוי המגיע להם. זאת, לאור מדדים וכללים שנקבעו ברשות החברות הממשלתיות.

יש לציין כי כאשר הופרטה בפעם הראשונה החברה לאוטומציה, ומניות הממשלה שהיו בה נמכרו, קיבלו העובדים פיצוי בגובה משכורת אחת. כעת, על פי הסכם החדש שנחתם עם ההסתדרות, ברגע שגרעין השליטה יימכר – ההנהלה חייבת להיכנס למו"מ עם העובדים כדי לקבוע את גובה הפיצוי. גורם בענף העריך כי גובה הפיצוי יהיה בין 5-3 משכורות, אולם הנושא טרם עלה לדיון בין הצדדים. בחברה לאוטומציה מועסקים 500 עובדים, מספר יציב שלא השתנה בשנים האחרונות למרות הקיצוצים הרבים.

משה אלקסלסי, יושב ראש החברה לאוטומציהבחברה לאוטומציה קיים סכסוך עבודה שהחל עוד לפני תהליך המכירה. הרקע לכך הוא טענת העובדים כי מאז ינואר השנה החברה אינה מפרישה כספים לקופות פיצויים כנדרש בחוק. ההסתדרות הבהירה כי אינה נוקטת עמדה לגבי זהות הקונה ואף מברכת על המהלך, אולם מזהירה שאם נושאים אלו לא ייפתרו, תממש ההסתדרות את זכותה להכריז שביתה, מה שעלול לטרפד את תהליך המכירה. כמו כן פורסם בעבר כי דירקטוריון החברה הבטיח ליו"ר החברה משה אלקסלסי מצנח זהב נדיב והבטחת תעסוקה עד סוף 2017. מהחברה לאוטומציה לא נמסרה תגובה עד לרגע זה.

הירשמו עכשיו לכנס מונציפאלי IT

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי זויברמן

    טוב. אני רואה שהתגובה שלי על מותו של שמעון בוקשפן נכנסה לכתבה הלא מתאימה. יש מה לשפר בקפיצות המסך של האינטרנט.

  2. אבי זויברמן

    הכרתי את שמעון כ 30 שנה במסגרת עבודתי בחברה לאוטומציה, מקצוען שקט ואדיב, איש נפלא, איש עשייה שלא יכול היה לדרוך במקום ותמיד שאף לשפר קדימה. יהי זכרו ברוך.

  3. מויישלה

    אז נכון ,החברה בקשיים. והמצב לא מזהיר... כמו כל השוק. אבל העובדים הם הנכס העיקרי של החברה ! אנשים מדהימים עם המון נסיון וידע. והכל נמצא אצלם בראש. אנשים מקסימים שמוכנים לתת את הכל החברה. ממש משפחה. מי שיקנה את החברה ויתן כבוד ויחס לעובדים יקבל מסירות אין קץ. * אחד מבפנים שיודע...*

  4. מרינה

    מי ירצה לקנות חובות וצרות(העובדים)???????

  5. אזהרה לקונים

    מידי חודש כנעט מבצעת החברה לאוטומציה עבירת פליליות באי העברת כספי פנסיה והשתלמות. ייתכן מאוד, שאי הסדרים בחברה כה גדולים- שהיקפו המדויק של החוב (כולל הפרשי הצמדה וריבית) אינו ידוע. בנושא זה כבר קיימת התכתבות משפטית עם החברה והיא נתפסה בהצהרות כוזבות. מסתבר שחלק מהחובות נובעי משנים קודמות. כל הרוכש את החברה מסתכן.

  6. ישראל פטשניק

    מי שקונה את החברה לאוטומציה מכניס את הראש הבריא שלו למיטה חולה. את החברה הזאת צריך לתלות ולנער חזק חזק ולראות מה ישאר. החברה זקוקה לשינוי בכל מובן, ניהולי (בראש וראשונה) טכנולוגי, עיסקי, שירותי וכו. צורת הנהול וההתנהלות שלה היא שערוריתית גם הבעלות של מרכז השלטון המקומי בחברה חסם בעצם כל אופציה לתחרות הוגנת בשוק (מילגם / מטרופולינט) מי שירכוש את החברה מקבל install base גדול מאוד , אבל מצד שני אם לא יכול שינוי מהיר בהתנהלות העיסקית, שירותית וטכנולוגית, ועם ביטול התלות במרכז השלטון המקומי, החברה עלולה להתרוקן מהר מאוד מקהל לקוחותיה. אני מאוד מקווה שגם סוף סוף יקומו אולי מתחרים ראויים, שעד כה סבלו מאי יכולת לתחרות הוגנת, ומצד שני גם לא הציגו יכולות מרשימות בעצמן. יש הזדמנות, אני מקווה שלא תפוספס.

אירועים קרובים