זו הייתה השנה שהייתה

השנה החל המיתון להראות את אותותיו והתחזית לשנה הבאה לא מבשרת טובות ● המצב באזור בא לידי ביטוי ניכר גם במרחב הקיברנטי, למשל במלחמות הסייבר בין הצבא הסורי האלקטרוני ללוחמים מהמערב ● הסייבר, ה-BI והמובייל המשיכו לככב בתשע"ג ● וגם: מידע על חלק מהכנסים המעניינים שאנשים ומחשבים מתכננת לתשע"ד

את מאמר המערכת בראש השנה הקודם פתחתי בפסקה שאפיינה את מצב הרוח בענף באותה התקופה: חוסר ודאות. ההאטה העולמית נתנה את אותותיה, אבל אף אחד לא ידע, בנקודת הזמן ההיא, האם אכן מדובר בעוד גל של האטה ומיתון או באותות אזהרה בלבד.

ערב ראש השנה הנוכחי, למרבה הצער, לא מבשר טובות לגבי תשע"ד. המגמה שלילית. מנכ"לים ובעלי תפקידים בכירים, שחיים מרבעון לרבעון, יודעים לומר שמזה שנים הם לא היו עדים לרבעון שלם, כמו זה הנוכחי, שבו היה קשה לייצר הכנסות. הספקים שעובדים עם המנמ"רים יודעים להעריך, כי ייתכן שהרבעון האחרון של השנה יהיה קצת יותר טוב. נכון שתקציבים שכבר הוקצו לפרויקטים, לרכישה או לשדרוג מוקפאים, אבל בארגונים רבים חייבים לנצל אותם עד סוף השנה. אבל מה יהיה אחר כך? על כך, אף אחד בענף לא מוכן להתנבא.

המגזר הפיננסי הוביל את ההאטה
אם מנתחים את תהליך ההאטה אפשר בהחלט להגיע למסקנה, כי המגזר הפיננסי – הבנקים וחברות הביטוח – היה המגזר הבולט שעצר את ההשקעות. הסיבות לכך הן המחאה החברתית, הבחירות והרכבת הממשלה, שהקפיאה הרבה מאוד פרויקטים ותהליכי קבלת החלטות, והביצועים הפיננסיים של הבנקים, שחייבו את ההנהלות לעצור תקציבים גם ב-IT.

מגזר נוסף שקיצץ את הוצאות ה-IT שלו הוא הטלקום. כאן מדובר במעין תגובת הדף לא רציונלית שמבטאת את הכעס של בעלי המניות של חברות הסלולר הענקיות על רפורמת כחלון, שנגסה ברווחים של בעלי המניות וגרמה להרעת התנאים בשירות ללקוחות ולפיטורי עובדים.

לעומת זאת, מגזר ההיי-טק והטכנולוגיה המשיך השנה להשקיע ולרכוש מוצרים ופתרונות, מפני שהוא מתמודד עם שווקים בינלאומיים, שם דורשים פתרונות מיידים וחדשניים, אפילו בהתחשב בעובדה שהמיתון מורגש גם שם.

המגזר הממשלתי-ציבורי המשיך לדשדש בתשע"ג. התקוות שתלו בסיום הבחירות ואישור התקציב עדיין לא מתממשות. הממשלה כמעט שלא מייצרת כמעט מכרזים לשוק ומשרדיה למעשה משותקים.

שנת הסייבר, ה-BI והמובייל
ברמה הטכנולוגית, גם תשע"ג הייתה שנת הסייבר, ה-BI והמובייל. הסייבר המשיך לתפוס כל חלקה טובה שבה היה פעם מושג שנקרא אבטחת מידע. תופעות כמו ויקיליקס (Wikileaks), ג'וליאן אסאנג', אדוארד סנואודן, ה-PRISM האמריקני ופריצות אסטרטגיות לגופים ומוסדות המשיכו להעסיק אותנו רבות. גם האירועים באזורנו, שמתרחשים בעולם הפיזי, מספקים לא מעט התרחשות קיברנטית. דוגמה בולטת לכך היא מלחמת הסייבר שנערכת באחרונה בין הצבא הסורי האלקטרוני ל-"לוחמים" הקיברנטיים מהמערב, סביב הדיבורים על מתקפה אמריקנית צפויה – או לא – על סוריה.

תחום המובייל המשיך להיכנס לארגונים, הוא ייצר פחות כותרות, כי תמה התקופה בה ארגונים התלבטו האם להיכנס לעידן ה-BYOD. הרכבת הזו יצאה לדרך, ההנהלות נתנו אור ירוק וכעת מנמ"רים, מנהלי אבטחת מידע ואחרים שוברים את הראש איך לעשות זאת בדרך הכי טובה שיכולה להיות, מבלי לפגוע באבטחת המידע ומבלי לפרוץ את כל המערכות הקריטיות. כאן גם נכנס עידן ה-BI, שסופית "התחתן" בשנה זו עם טרנד אחר, שכבר הוספד לא פעם – ה-Big Data. ים הנתונים שמציף את הארגונים מחייב טיפול מקצועי מצד הארגונים. זאת, לצד הגידול של נפח הפעילות ברשתות החברתיות.

ככלל, השינויים המהירים בטכנולוגיות והמעורבות ההולכת וגוברת של האגף העסקי בארגון בתהליכים ממוחשבים העמידו השנה שוב באור הזקורים את השאלה הנצחית: מעמדו של המנמ"ר. הפעם השאלה היא לא האם המנמ"ר צריך להתקדם בארגון אלא איך הוא יתקדם, כדי שתהליכים חיצוניים כמו רשתות חברתיות ופעילויות שיווק ומסחר שיוזמים מנהלי שיווק בארגון לא ייתרו את תפקידו. היו כאלה שדיברו על כך שהמנמ"ר צריך להיות סמנכ"ל.

הוועידות והכנסים של תשע"ד
גם בשנה הבאה, ה-33 במספר של אנשים ומחשבים, נמשיך ללוות את הענף – במדיה, בכנסים ובוועידות. האירועים שמפיקה אנשים ומחשבים משקפים את המגמות בשוק ואת הרצון של החברות להדק את הקשר עם הלקוחות – בצורה ממוקדת, לא ראוותנית, ולפגוש את האנשים הרלוונטיים.

גם השנה אנחנו עורכים את התחרויות המסורתיות שלנו – ITAwards ,WEBI ו-Mobi Awards. התחרות הראשונה שהגיעה לסיומה היא WEBI ובתחילת אוקטובר נעניק את הפרסים לארגונים בעלי האתרים הזוכים. קצת אחרי זה, בתום הוועידה השנתית בנושא המובייל, נכתיר את האפליקציות הארגוניות והיישומיות הטובות ביותר. את השנה נסיים, כרגיל, בהכתרת מצטייני המיחשוב, בטקס חגיגי שחותם את השנה. עד אז נקיים ועידה בתחום ה-BCP, שבה נעמיק במשמעות של המשכיות עסקית, ונפגיש בראשונה על במה אחת את מנהלי השיווק המובילים של המשק הישראלי בוועידת SOMO עם המנמ"רים ומנהלי הטכנולוגיות.

הארנק הסלולרי מתקרב יותר מאי פעם לשוק הישראלי ועל החידושים שבתחום נדון בוועידת M-Pay השנייה, בהשתתפות אורחים מחו"ל ומנהלים ממגזר הקמעונות וממגזרים אחרים. נמשיך בנוסף במסורת של הוועידות המגזריות, דוגמת IT מוניציפאלי ו-e-Gov, והוועידה המסורתית בתחום של תיקשוב מערכת הבריאות, Smart Doctor. בחג החנוכה נקיים בראשונה את הכנס והתצוגה הגדולים ביותר בנושא תיקשוב החינוך, EDUTECH, בהשתתפות כל ראשי מערכת החינוך בישראל.

השורה התחתונה: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא נאום במהלך סוף השבוע האחרון שהכניס את כל האזור לכוננות ספיגה, אם וכאשר תהיה תקיפה בסוריה. זוהי תקופת ההמתנה, שמשקפת טוב מכל את התחזיות לשנה הבאה: המתנה לשנה טובה יותר והערכות לתסריטים קשים יותר.

שנה טובה וחג שמח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים