כמה שאלות בעקבות פרשת איציק כהן

כתב האישום שהצטמק פלאים ● החקירה הסמויה שהפכה כל אבן בענף ה-IT המקומי ● שמות המעורבים בפרשה שהוכפשו ללא כל אפשרות להתגונן ● עזות המצח של הפרקליטות ● על פרשת עינוי הדין של איציק כהן, שהגיעה לסיומה בקול ענות חלושה

פרשת איציק כהן, לשעבר סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, הגיעה שלשום (ב') לסיומה בקול ענות חלושה עם הסדר "רזה" מול הפרקליטות, ממנו נמחקו סעיפי האישום החמורים שוחד וקבלת דבר במרמה. הדרך בה נגמר הסיפור המרעיש מעלה תהיות על צורת ההתנהלות של הפרקליטות והסחבת המאפיינת את מכונות הצדק בישראל.

לצערי, אין תשובות לשאלות בסוגיה. שכן פרשת כהן אינה הראשונה או האחרונה בה סובלים הנאשמים מעינויי דין בלתי נסבלים, שמסתיימים בסופו של דבר בלא כלום. ספק אם כתב האישום המצומק היה עומד בפני עצמו לו היה מוגש בתחילת הפרשה. זאת ועוד, העונש שנגזר על כהן במסגרת ההסדר אינו עומד במבחן המידתיות נוכח העובדות המתוארות בכתב האישום. אלו מזכירות יותר עבירות מנהליות – אמנם בעייתיות וחמורות בפני עצמן – אבל בוודאי לא מצדיקות עונש מאסר בפועל.

כזכור, ב-19 בספטמבר 2011 הוציא משרד המשפטים הודעה לעיתונות, שזעזעה את ענף ה-IT. בהודעה נאמר כי הפרקליטות שוקלת להגיש כתב אישום נגד כהן בגין שוחד והפרת אמונים. זאת בעקבות חקירה כנגדו שנפתחה עוד ב-2007, בתחילה באופן סמוי ולאחר מכן יצאה בפומבי. אין כמעט בעל תפקיד בכיר בענף ה-IT, כולל מנכ"לים ידועים ובכירים, שלא הוזמן לחקירה או תושאל בנוגע לפרשה. כך, המשטרה חיפשה במישרין ובעקיפין אי סדרים וחשד לשוחד בכל ההתנהלות של הממשלה בהסכמים שלה עם מיקרוסופט (Microsoft) ובעיקר סאפ (SAP), בעקבות פרויקט המרכב"ה אותו יזם כהן.

לפרקליטות לקח שנה בדיוק לכתוב את כתב האישום ולקיים שימוע לכהן ולנאשמים אחרים בפרשה. אבל בכך לא תם עינוי הדין. אתמול, שנה לאחר שכתב האישום הוגש לבית המשפט וגרם למחול שדים חסר תקדים סביב כהן ואנשים נוספים שהוזכרו בפרשה, הופיע נציג המדינה בבית המשפט השלום, וללא בדל התנצלות הגיש לשופטת כתב אישום מתוקן ורזה. הסעיף המרכזי והיחיד בו: פעילות תוך ניגוד אינטרסים והפרת אמונים, המתייחסים לתקופה שבה כהן היה סגן החשב הכללי.

הדבר היחיד שהפרקליטות הואילה לציין בטיעונים להסדר הטיעון הוא שהיא מחקה את סעיף השוחד, לא בגלל שלא מצאה ראיות, אלא מסיבה הפוכה – היא בדקה והפכה כל אבן בתיק הזה והגיעה למסקנה שאין שום בסיס בדבר.

מבלי חלילה לזלזל כהוא זה בחומרת העבירות שכהן הודה בהן, צריך להגיד שהעונש שכהן הסכים לו הוא חסר כל פרופורציה. הוא הודה בעבירות המיוחסות לו בלבד, כך שטענות רבות שמופיעות בכתב האישום המתוקן והתייחסו לנאשמים אחרים, כלל לא באו לידי ביטוי בבית המשפט ולא הוכחו. התוצאה היא ששמם של שלושה אנשים – אחד מהם אפילו לא נאשם – מוכפש שוב ושוב מבלי כל אפשרות להתגונן או להוכיח חפותם.

מי שקורא בעיון את כתב האישום המתוקן מתרשם שמדובר בתוכניות וירטואליות שנרקמו בתכתובות מיילים בין כהן לבכירים באוצר. לא תקין בעליל, יש לומר, אבל גם לא חריג – בטח ובטח במשרד האוצר. רק שלשום פורסם על הג'ובים החדשים של בכירי המשרד, שנטשו את השר יאיר לפיד לטובת משרות מפנקות בסקטור העסקי, שבמקרה היו ממונים עליו. נכון, הם עוברים תקופת צינון, אבל האם לא מובן מאליו שההכנות לתפקידים נעשו במהלך כהונתם? האם יעלה על הדעת להוציא הודעות דרמטיות על חשדות מופרכים ורק לאחר מכן לגלות שבמקרה הטוב חרגו מהתקש"יר?

כהן ייצא לחופשי בתחילת שנת 2014. התיק, על פניו, יבוא בכך לקצו וייסגר – אבל הצלקות הרבות שנגרמו לו ולאחרים בפרשה יישארו עוד שנים רבות.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גליה

    אין ספק שאיציק כהן לקח אחריות על עצמו כמו גבר...אחרי כל כך הרבה שנים של רדיפות, איש חזק שעמד בגבורה אחרי היושרה....זה מחיר ההצלחה, לא תמיד מתקבל בעיניי הכל...ויש נפגעים בדרך...אך זאת לא הפעם הראשונה ולא האחרונה בה מושקעת משאבים ואנרגיה לחפש את האוייבים הלא נכונים...והצדק רחוק מהאמת.. ובאשר למשפחת כהן אומרים שהאהבה תנצח ואולי זאת הזדמנות למשהוא טוב.

  2. גליה

    הפרקליטות בדקה והפכה כל אבן בתיק הזה והגיעה למסקנה שאין שום בסיס בדבר....ועדיין איציק כהן נענש על פעילות תוך ניגוד אינטרסים והפרת אמונים. תראו לי אדם אחד שלא ניצל את מעמדו לתפקיד הבא... ....so what is the big deal....

  3. חני

    עו"ד ירון קוסטליץ "אנחנו מברכים על כך שבית המשפט הנכבד קיבל את עמדתנו שאין מקום להשית קנס על מר כהן. נקבע שההאשמות החמורות שהוטחו בכהן בעבר בדבר לקיחת שוחד כביכול וקבלת דבר במרמה – אינן קיימות עוד, וכהן מברך על-כך. החלטותיו של כהן היו מקצועיות וענייניות, ולא נגרם נזק כלשהו למדינה. כהן נטל על עצמו אחריות מלאה על העבירה הקלה יותר של פעולה בניגוד עניינים פוטנציאלי, והוא חפץ לשים את העניין מאחוריו ולהמשיך קדימה בחייו"

  4. עובד לשעבר באגף התקשוב

    אירוע הבהלהות שעבר מר' איציק כהן, ס. בכיר לחשב הכללי (לשעבר), מעיד על "התמורה" אותה מקבל עובד ציבור מסור, לאחר 35 שנות עשיה למען עובד מגזר המחשוב, ואזרחי ישראל. האירוע מוכיח כבמקרים רבים אחרים, את המהומה על לא מאומה. רצון הפרקליטות לזכות בתהילת עולם, על גבו של עובד ציבור בכיר ונאמן למערכת. מר' כהן הקדיש את מיטב שנותיו, תוך ויתור על שעות איכות עם ילדיו, ורעיתו, וזאת כשלנגד עיניו מטרה אחת: שיפור דרכי העבודה במגזר הממשלתי, תוך יעול, והתיעלות בכלי המחשוב, וזאת במטרה לחסוך כספי ציבור. ולצד זאת, שיפור השרות לאזרח במרכז, ובפריפריה. ליבו, ואוזנו, היו קשובים לכל עובד במצוקה, במטרה לסייע לו. כן, יעמדו לזכותו, יושרו, הגינותו, מתן בסתר לאנשים ועובדים במצוקה. פירות מעשיו לשיפור השירות לאזרח, מאז פרישתו מלפני כ- 6 שנים,ממשיכים לבוא לביטוי אצל כל אזרח/ית במדינת ישראל. בימים אלו, בהם רצה על ברשתות השידור הפרסומת לאזרחי ישראל, על האפשרות להנפיק תעודת זהות חכמה, ודרכון חכם, שימנע זיופים, שהבאו לפעולות טרור איומות ברחבי מדינתנו, ראוי שנזכור : כי מי שהגה, פעל ללא לאות - מר' איציק כהן. מר' כהן - יהי רצון שיתמו אויבך, ושונאיך, וכל מבקשי רעתך מעתה ועד עולם , ונאמר אמן.

  5. שוקי

    לא חבל על הזמן של הפרקליטות והמשטרה לחקור משהו שאולי מניעים אותו כמה בעלי אינטרסים וקומץ נקמנים? בינתיים גמרו את החיים למעורבים בפרשה. מי יחזיר להם את השנים האלה של הסבל??? כמה רוע!

  6. יובל

    צריך להחליף בהקדם את כל הנהלת המחשוב והרכש במדינה...

  7. יעל

    חבל שהסכים לעסקת טיעון המביאה אותו למאסר בפועל על אי סדרים לא גדולים שעה שאנסים , רוצחים, גנבים , אנשים אלימים ותוקפנים ועוד עבריינים של ממש אינם נותנים את הדין. חבל שאיש יקר שנתן נשמתו למגזר הציבורי מוכפש בצורה כזו והיה צריך לעבור כזו מסכת עינויים.

אירועים קרובים